BA-5. semester: Kirke- og Teologihistorie 3 (Inkl. Metode)

Kursusindhold

Ved overgangen til det 18. århundrede skabte den radikale pietist Gottfried Arnold (1666-1714) en kætterhistorie. Han opfattede denne tilgang som en ny kirkehistorieskrivning. Ja, denne nye tilgang skulle skrive frem, hvad den sædvanlig historieskrivning havde undertrykt: Gottfried ville belyse og omvurderer forholdet mellem dem, kirkehistorien havde privilegeret, og de “andre”, som kirkehistorien havde undertrykt og endda skrevet ud af kristendommens historie. Vi skal beskæftige os med Arnolds tilgang, men også se på dens begrænsninger, når vi ser både bagud og fremad i kirkehistorien.

 

Kurset er således inspireret af moderne diskussioner om køn, social marginalisering og udelukkelse af minoriteter. Kirkehistorien viser os, at forsøget på at komme hinsides sådanne udelukkelser i sig selv truer med at blive en normativ position. Her bliver diskussioner af bodfærdighed og åbenbaringer centrale, idet disse diskussioner på forskellig vis omhandler, hvem der har ret til at kalde sig selv ”sand” kristen. En anden central distinktion bliver her, hvordan man fortløbende skal afstemme forholdet mellem private opfattelser og den offentlige religion.

 

 

Bemærk, at der, som et nyt led i alle KH3 kurser, vil blive læst enkelte tekster på tysk. Sideløbende tilbydes der lektiehjælp og et minisprogkursus i tysk.

 

Bemærk også, at metodeundervisningen er en integreret del af undervisningen i KH3. Som led i metode-undervisningen vil kurset behandle tre sammenhængende problemstillinger: (1) kirkehistorieskrivningens historie, (2) kildekritikkens fremkomst og den moderne historieskrivning og (3) de fortolkningsproblemstillinger, som kirkehistorien implicerer. 

Engelsk titel

Church History 3

Uddannelse

Teologi

Målbeskrivelse

Overordnede læringsmål i henhold til studieordningen: Gennem fælles læsning af oversigtslitteratur og centrale tekster skal deltagerne erhverve reflekteret kendskab til centrale kirke- og teologihistoriske temaer, samt opøve færdigheder i at afgrænse og fortolke tekster med perspektivering til den historiske kontekst og relevante forskningsdiskussioner.

Holdundervisning

Latin 2 er en forudsætning for at kunne følge dette kursus

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)

 

 

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 30
Prøveformsdetaljer
Prøven er mundtlig af højst 30 minutters varighed inkl. bedømmelse med 30 minutters forberedelse med begrænsede hjælpemidler. Eksamensspørgsmålene består af et hovedspørgsmål samt et bispørgsmål vedrørende den historiografiske og metodiske del af pensum.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen

 

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 125
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 420

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
TTEA3KHBAU
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Første undervisningsgang i uge 36
Kapacitet
..
Studienævn
Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
  • Teologi
Udbydende fakultet
  • Det Teologiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Lars Cyril Nørgaard   (3-726774467a6b757234717b346a71)
  • Sigrid Nielsby Christensen   (4-7a756a6f477b6c767335727c356b72)
  • Tine Ravnsted-Larsen Reeh   (3-7a7878467a6b757234717b346a71)
Underviser

Hold A: Sigrid Nielsby Christensen
Hold B: Lars Cyril Nørgaard, Tine Reeh

Gemt den 06-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students