DAN; Kulturmøder og kultursammenstød i rigsfællesskabet. Udvekslingsblikke i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur
Kursusindhold
Rigsfællesskabet har aldrig været mere aktuelt. Kurset spørger: Hvad kan vi bruge dansk, grønlandsk og færøsk litteratur om dette fællesskab til i de nuværende kriser, hvoraf flere har bragt rigsfællesskabet i globalt fokus? Hvilke nuancer, fortællinger og perspektiver kan hentes i litteraturen, som hverken politiske, ideologiske eller økonomiske diskussioner kan bidrage med? Kurset sætter fokus på kulturmøder, kultursammenstød og nye identitetspositioner med særligt henblik på det dansk-grønlandske og det dansk-færøske i nyere digtning. Vi undersøger rigsfællesskabets nye position, hvor gamle hierarkier er i opbrud. Litteraturen fremtræder som konfliktbearbejdning og som kulturelt fællesskab i denne situation. Den leverer korrektiver til både postimperial arrogance og postkolonial offertænkning, som litteraturen fortæller os ikke længere er legitime positioner hverken i forhold til kulturen, litteraturhistoriografien eller den sandsynlige udvikling frem mod en ny føderal ordning. Vi undersøger, hvordan de udvalgte værker tematiserer rigets forestillede geografier som koloniale skygger, assymmetriske magtforhold, men også som reparerende perspektiv og berigende fællesskab. Andre væsentlige aspekter bliver rejseperspektivets og selveksotiseringens betydning, hvor kulturmøderne beskrives som en tiltrængt hybriditet og modernitet. Disse aspekter relateres til den igangværende rebranding af Nordatlanten som en ‘ny’, populær turistdestination i litteratur og i tv-serier. I denne forbindelse ser vi på, hvordan værkerne fremstiller et moderne Nordatlanten, hvor den gamle ‘nation building’ udvides til en kosmopolitisk ‘destination building’.
Kurset gennemgår værker af bl.a. Naja Marie Aidt, Peter Høeg, Kim Leine, Niviaq Korneliussen, Lisbeth Nebelong, Siri Ranva Hjelm Jacobsen, Beinir Bergsson, William Heinesen, Jørgen-Frantz Jacobsen.
Teoretisk er fokus på stedet herunder spatiale forhold, der forbinder det lokale, det nationale, det regionale og det globale. Af særlig interesse i denne kontekst er, hvordan stedet udfoldes i lyset af dimensionerne syd-nord, øer-kontinent, metropole og ikke-metropole kulturer. Foruden postkolonialisme, litteraturgeografi og verdenslitteratur inddrages teoretiske tekster fra nyere ’studies’ som Island Studies og Tourism Studies.
Cultural Encounters and Clashes in ’rigsfællesskabet’. Exchanging gazes in Danish, Greenlandic and Faroese literature
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Kursusspecifikke mål for KA-studerede
Ved eksamen kan den studerende demonstrere:
Viden om:
-
Ændringer i Rigsfællesskabet, der danner grobund for nye narrativer, kulturmøder og selvforståelser i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur herunder selveksotiseringer.
-
Centrale dele af postkolonialismens, litteraturgeografiens og den verdenslitterære kritiks begreber, teorier og metoder.
-
Hvordan postkolonialismen indgår i en større historisk sammenhæng i danskfaget.
Færdigheder i at:
-
At præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger og begreber inden for postkolonialismen og litteraturgeografien på en klar og nuanceret måde.
-
Redegøre for postkolonialismens og litteraturgeografiens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
-
At anvende postkolonialismens og litteraturgeografiens analytiske værktøjer på relevant materiale.
Kompetencer i at:
-
At fokusere på og perspektivere postkolonialismen og litteraturgeografien i en samtidig og historisk dimension.
-
At formulere og belyse nye problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien selvstændigt og på videnskabelig vis.
-
At tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde.
-
At sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- Ændringer i Rigsfællesskabet, der danner grobund for nye narrativer, kulturmøder og selvforståelser i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur.
- Relevante teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- At anvende postkolonialismens og litteraturgeografiens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til de givne problemstillinger.
- At give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien m.s.h.p. stedet som en historisk foranderlig størrelse og hvordan værkernes kosmopolitiske forestillinger om stedet kæder forskellige stedsforestillinger sammen: det lokale, nationale, regionale og globale.
- At formidle det faglige stof og de dermed forbundne faglige diskussioner på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- I at indplacere modernitetens forestillede geografier i en teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes inden for postkolonialismen og litteraturgeografien
- I at arbejde selvstændigt med forskellige forestillinger om stedet
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
Forfatterbesøg, gruppearbejde, forelæsninger, walk and talk, besøg på Nordatlantens Brygge m.v.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Bunden mundtlig prøve med forberedelse
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
-
Bunden mundtlig prøve med forberedelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- TEMP000029
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 20
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Bergur Rønne Moberg (6-71736669766b446c7971326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students