DAN; Kulturmøder og kultursammenstød i rigsfællesskabet. Udvekslingsblikke i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur

Kursusindhold

Rigsfællesskabet har aldrig været mere aktuelt. Kurset spørger: Hvad kan vi bruge dansk, grønlandsk og færøsk litteratur om dette fællesskab til i de nuværende kriser, hvoraf flere har bragt rigsfællesskabet i globalt fokus? Hvilke nuancer, fortællinger og perspektiver kan hentes i litteraturen, som hverken politiske, ideologiske eller økonomiske diskussioner kan bidrage med? Kurset sætter fokus på kulturmøder, kultursammenstød og nye identitetspositioner med særligt henblik på det dansk-grønlandske og det dansk-færøske i nyere digtning. Vi undersøger rigsfællesskabets nye position, hvor gamle hierarkier er i opbrud. Litteraturen fremtræder som konfliktbearbejdning og som kulturelt fællesskab i denne situation. Den leverer korrektiver til både postimperial arrogance og postkolonial offertænkning, som litteraturen fortæller os ikke længere er legitime positioner hverken i forhold til kulturen, litteraturhistoriografien eller den sandsynlige udvikling frem mod en ny føderal ordning. Vi undersøger, hvordan de udvalgte værker tematiserer rigets forestillede geografier som koloniale skygger, assymmetriske magtforhold, men også som reparerende perspektiv og berigende fællesskab. Andre væsentlige aspekter bliver rejseperspektivets og selveksotiseringens betydning, hvor kulturmøderne beskrives som en tiltrængt hybriditet og modernitet. Disse aspekter relateres til den igangværende rebranding af Nordatlanten som en ‘ny’, populær turistdestination i litteratur og i tv-serier. I denne forbindelse ser vi på, hvordan værkerne fremstiller et moderne Nordatlanten, hvor den gamle ‘nation building’ udvides til en kosmopolitisk ‘destination building’.

Kurset gennemgår værker af bl.a. Naja Marie Aidt, Peter Høeg, Kim Leine, Niviaq Korneliussen, Lisbeth Nebelong, Siri Ranva Hjelm Jacobsen, Beinir Bergsson, William Heinesen, Jørgen-Frantz Jacobsen.

        Teoretisk er fokus på stedet herunder spatiale forhold, der forbinder det lokale, det nationale, det regionale og det globale. Af særlig interesse i denne kontekst er, hvordan stedet udfoldes i lyset af dimensionerne syd-nord, øer-kontinent, metropole og ikke-metropole kulturer. Foruden postkolonialisme, litteraturgeografi og verdenslitteratur inddrages teoretiske tekster fra nyere ’studies’ som Island Studies og Tourism Studies.

Engelsk titel

Cultural Encounters and Clashes in ’rigsfællesskabet’. Exchanging gazes in Danish, Greenlandic and Faroese literature

Uddannelse

Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Målbeskrivelse

Kursusspecifikke mål for KA-studerede

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • Ændringer i Rigsfællesskabet, der danner grobund for nye narrativer, kulturmøder og selvforståelser i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur herunder selveksotiseringer.

  • Centrale dele af postkolonialismens, litteraturgeografiens og den verdenslitterære kritiks begreber, teorier og metoder.

  • Hvordan postkolonialismen indgår i en større historisk sammenhæng i danskfaget.

 

Færdigheder i at:

  • At præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger og begreber inden for postkolonialismen og litteraturgeografien på en klar og nuanceret måde.

  • Redegøre for postkolonialismens og litteraturgeografiens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt

  • At anvende postkolonialismens og litteraturgeografiens analytiske værktøjer på relevant materiale.

 

Kompetencer i at:

  • At fokusere på og perspektivere postkolonialismen og litteraturgeografien i en samtidig og historisk dimension.

  • At formulere og belyse nye problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien selvstændigt og på videnskabelig vis.

  • At tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde.

  • At sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.

 

Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:

  • Ændringer i Rigsfællesskabet, der danner grobund for nye narrativer, kulturmøder og selvforståelser i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur.
  • Relevante teorier og metoder.


Færdigheder i at:

  • At anvende postkolonialismens og litteraturgeografiens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til de givne problemstillinger.
  • At give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien m.s.h.p. stedet som en historisk foranderlig størrelse og hvordan værkernes kosmopolitiske forestillinger om stedet kæder forskellige stedsforestillinger sammen: det lokale, nationale, regionale og globale.
  • At formidle det faglige stof og de dermed forbundne faglige diskussioner på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.

 

Kompetencer i at:

  • I at indplacere modernitetens forestillede geografier i en teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes inden for postkolonialismen og litteraturgeografien
  • I at arbejde selvstændigt med forskellige forestillinger om stedet


Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:
2019-ordningen

2015-ordningen

KA-tilvalg
2019-ordningen

BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg) 

Alle studieordningerne findes her.

Forfatterbesøg, gruppearbejde, forelæsninger, walk and talk, besøg på Nordatlantens Brygge m.v.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Bunden mundtlig prøve med forberedelse
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

Bunden mundtlig prøve med forberedelse

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
TEMP000029
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Bachelor tilvalg
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris

Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.

Skemagruppe
Uden for skemastruktur
Kapacitet
20
Studienævn
Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Bergur Rønne Moberg   (6-71736669766b446c7971326f7932686f)
Gemt den 30-03-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students