AUD; Fordybelseskursus B: Rehabilitering af børn med høretab (evidensbaseret praksis)
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i evidensbaseret praksis i pædiatrisk
audiologi.
Kurset giver indsigt i de neurologiske faktorer, der danner
baggrund for rehabiliteringspraksis. Relevant og opdateret
forskning på området pædiatrisk audiologi vil blive gennemgået. Der
vil blive mulighed for fordybelse i den audiologiske grundviden i
rehabiliteringen af børn med høretab, hvilket inkluderer
audiogrammet, typer af høretab generelt, forskellige typer af
høreteknologi og pædagogiske overvejelser. Kurset giver indblik i
nyere forskningsstudier om rehabilitering af børn med høretab og
vil desuden give indblik i principperne og praksis i metoden
Auditory Verbal Therapy (AVT). Børn med høretab har en
hverdag i institutions- eller skoleregi, hvilket vil blive berørt i
forhold til nødvendige tiltag. Derudover vil der blive sat fokus på
det vigtige samarbejde mellem alle de forskellige aktører som
karakteriserer området pædiatrisk audiologi.
Rehabilitation of Children with Hearing Loss (evidence based practice)
Audiologopædi
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- evidensbaseret praksis.
- audiologiske principper
- rehabilitering af børn med høretab i et bredt perspektiv
Færdigheder i at
- sætte sig ind i forskningslitteratur om børn med høretab
- vurdere individuelle cases og opstille mål for rehabilitering
- vurdere hvilke tiltag i barnets dagligdag, der er nødvendige, og indtænke samarbejdspartnere
Kompetencer til at
- sætte sig ind i forskningslitteratur på området pædiatrisk audiologi og rehabilitering af børn med høretab
- fordybe sig i teoretiske såvel som praktiske områder inden for området pædiatrisk audiologi
- udnytte den opnåede viden i et audiologopædisk teoretisk og praktisk perspektiv
- (formidle audiologopædisk specialviden til kolleger).
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på
Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2023-ordningen
2020-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
Undervisningen består primært af oplæg fra underviseren, gruppeaktiviteter med udgangspunkt i den læste litteratur og undervisning, fx øvelser i koblinger mellem konkrete børnecases og undervisning/forskningsindsigter.
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis du tager kurset som Fordybelseskursus 5 eller 6 på KA-ordningen 2020, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
-
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 73
- Eksamensforberedelse
- 105
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- TEMP000025
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Lone Marianne Percy-Smith (6-7374703b394148707d7536737d366c73)
- Regitze Ardenkjær-Husted (14-786b6d6f7a806b346e7b797a6b6a466e7b7334717b346a71)
Underviser
Jane Lignel Josvassen underviser også på kurset
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students