Hold af dyr
Kursusindhold
Kurset er opdelt i fem fagmoduler.
Ernæring:
Modulet giver en basal forståelse af grundlæggende principper inden for ernæring af husdyr såsom energi- og proteinomsætning. Dernæst gennemgås ernæringsbehov og fodringsstrategier specifikt for de enkelte husdyrarter.
Etologi:
Modulet skal give en grundlæggende forståelse for principper for dyrs adfærd med fokus på ontogenetiske og mekanistiske forklaringer. Blandt andet gennemgås klassiske etologiske begreber, motivationsmodeller, indlæring, unormal adfærd, emotioner, social og reproduktiv adfærd.
Husdyravl:
Modulet skal give en grundlæggende forståelse af de vigtigste principper i moderne husdyravl med henblik på at bibringe indsigt i hvordan avlen kan ændre den genetiske konstitution af populationer, og hvordan disse ændringer kan påvirke fænotypisk præstation og sygdomsforekomst. Desuden skal modulet lede til indsigt i hvordan avlen er organiseret for de vigtigste husdyrarter i Danmark.
Forsøgsdyrskundskab:
Denne del af kurset giver et overblik over principperne for forsøgsdyrs anvendelse i biomedicinsk forskning. Emnerne vil bl.a. være forsøgsdyrsbiologi og adfærd, etik og velfærd, lovgivning, anæstesi og analgesi, fodring, eksperimentel kirurgi, genetik og avl af forsøgsdyr, sundhedskontrol, miljøfaktorers betydning for dyreforsøg og dyremodeller. I modulet indgår forelæsninger og praktiske øvelser. De praktiske øvelser omhandler principperne for håndtering af forsøgsgnavere, forskellige injektions- og blodprøvetagningsteknikker samt eutanasi af forsøgsdyr. Procedurerne trænes på bedøvede mus og rotter. De bedøvede dyr aflives ved øvelsens afslutning. En del af modulets teori vil være selvstudie.
Basal produktionsdyrskundskab:
Formålet med modulet er at give basal kundskab omkring produktionsdyrs livscykler og mest almindelige produktionsforhold. Desuden gives en baggrund for de økonomiske betingelser for hold af dyr.
Management of Animals
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Når kurset er afsluttet, forventes den studerende inden for de nævnte fagområder at kunne:
Viden:
- Beskrive grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsbehov og fodring af raske dyr samt opnå viden omkring forebyggelse af udvalgte ernæringsrelaterede sygdomme hos produktionsdyr
- Udpege væsentlige faktorer af betydning for den kvantitative energi- og næringsstofomsætning
- Nævne karakteristiske ernæringsmæssige egenskaber ved typisk anvendte fodermidler
- Identificere egnede fodermidler til heste, produktions- og familiedyr
Færdigheder:
- Anvende ernæringsmæssige og fodringsmæssige principper, begreber og metoder til vurdering af standardfoderplaner, diæter og sammenhæng mellem ernæring og risiko for sygdom.
- Vurdere et foders anvendelighed til heste, produktions- og familiedyr.
- Analysere forhold vedrørende sygdomsforebyggende ernæring
Kompetencer:
- Samarbejde med andre rådgivere om ernæring af heste, produktions- og familiedyr.
- Anvende et korrekt fagsprog med henblik på at diskutere ernæring med klienter, rådgivere og andre fagfolk
Viden:
- Beskrive husdyrs basale adfærdsmæssige mekanismer og behov
- Identificere normale og unormale adfærdsreaktioner med henblik på at kunne diagnosticere adfærdsproblemer.
- Beskrive normal adfærd samt mulige adfærdsproblemer hos forskellige dyrearter
- Definere og beskrive de forskellige forhold der kan være mellem mennesker og familiedyr
- Beskrive hvordan landbrugeres holdning og adfærd påvirker deres produktionsdyr
Færdigheder:
- Bedømme husdyrs frygt- og flugtreaktioner for at kunne håndtere dem på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde
- Anvende indlæringspsykologiens principper til træning af husdyr
- Anvende viden om dyrs adfærd til at løse problemer forårsaget af, hvordan dyr holdes og bruges
Kompetencer:
- Anvende viden om dyrs adfærd til sikkerheds- og dyreværnsmæssigt forsvarligt hold og håndtering af dyr samt til rådgivning af klienter
- Søge og kritisk at vurdere videnskabelig litteratur over specifikke adfærdsrelaterede emner
- Arbejde selvstændigt og arbejde effektivt sammen i en gruppe om et fælles projekt
- Tage ansvar for egen opdatering af kendskab til etologi
Viden:
- Beskrive hvordan avlen er organiseret for de vigtigste produktions- og familiedyr i Danmark samt beskrive avlsmål
- Beskrive de vigtigste elementer i den praktiske gennemførsel af avlsarbejdet for de vigtigste husdyrarter
- Beskrive hvilke faktorer der har betydning for avlsmæssig udvikling af en husdyrpopulation på kort og lang sigt
- Redegøre for sammenhænge mellem husdyrenes genetik og fænotypiske præstationer
- Give eksempler på, hvordan husdyrenes fænotyper påvirkes af samspillet mellem genetik og miljø
Færdigheder:
- Beregne centrale genetiske parametre, der anvendes i husdyravlen, herunder avlsværdi og forventet genetisk fremgang
Kompetencer:
- Diskutere og vurdere effekten af forskellige avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på dyrenes sundhed
- Anvende et fagsprog med henblik på at diskutere avl med klienter, rådgivere og andre fagfolk
Viden
- Redegøre for lovgivning samt etiske og dyrevelfærdsrelaterede aspekter vedrørende erhvervelse, hold, pasning og brug af forsøgsdyr
- Beskrive grundlæggende anatomi, fysiologi og adfærd hos forsøgsmus og –rotter.
- Redegøre for principper for genetiske ændringer og avl af forsøgsdyr
- Redegøre for principperne for sundhedsmonitorering.
- Beskrive grundlæggende opstaldning, pasning og brug af berigelse
- Redegøre for 3R-principperne
Færdigheder
- Anvende forskellige metoder til håndtering af forsøgsmus og –rotter
- Vurdere smerte- og stressrelateret adfærd samt udføre bedøvelse, smertebehandling og aflivning.
Kompetencer
- Diskutere etik vedrørende forholdet mellem mennesker og dyr, livets værdi i sig selv og argumentere for og imod anvendelse af dyr til videnskabelige formål,
- Diskutere anvendelsen af humane endepunkter og relationen til forsøgets belastningsgrad
Viden
- Redegøre for de mest almindelige produktionsformer for henholdsvis gris, kødkvæg, malkekvæg, slagtekyllinger og æglæggere
- Redegøre for produktionsdyrs livscykler
Færdigheder
- Vurdere de økonomiske betingelser for hold af dyr
Kompetencer
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige alternative produktionssystemer
Viden
- Viden om de rigtige fagtermer inden for ernæring, etologi og husdyravl
Færdigheder
- Bruge fagtermerne i de rigtige sammenhæng
Kompetencer
- Kommunikere, herunder formidle og diskutere med kollegaer, klienter, myndigheder og lægmand under anvendelse af relevant sprogbrug vedrørende ernæring, husdyravl og dyreadfærd
Alle moduler indeholder forelæsninger, samt teoretiske øvelser.
I forsøgsdyrskundskab samt etologi indgår også praktiske elementer.
Modulet Basal produktionsdyrskundskab er udelukkende e-læring.
Evalueringsmodel: Spørgeskema
Per Jensen: The Ethology of Domestic Animals 3 ed. 2017.
Husdyravl: Almen Husdyravl af Bernt Guldbrandtsen (Tilgængelig på Absalon)
Kvægets Ernæring og Fysiologi bind 1- Næringsstofomsætning og Fodervurdering (Tilgængelig på Absalon)
Kvægets Ernæring og Fysiologi bind 2- Fodring og Produktion (Tilgængelig på Absalon)
McDonald P, Edwards RA, Greenhalgh JFD, Morgan CA, Sinclair LA, Wilkinson RG: Animal Nutrition 7th ed.
Dorte Bratbo Sørensen (ed.): Forsøgsdyrkundskab - en håndbog om forsøgsdyr og dyreforsøg. 2017
Udleveret materiale.
SVEB25002U Cellen
SVEB25005U Veterinær anatomi
SVEB25007U Veterinær fysiologi
Udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig stedprøve 4. timer i KU-eksamenshus
Prøven består af skriftlige opgaver inden for fagmodulerne ernæring, etologi, husdyravl, forsøgsdyrskundskab og basal produktionsdyrskundskab. Alle fagmoduler vægter ens og hver enkelt modul skal bestås. Det gives en samlet karakter. - Eksamensforudsætninger
-
Deltagelse i alle forsøgsdyrsøvelser og alle øvelser i etologi med levende dyr. Det skal understreges, at det er absolut påkrævet at den studerende løfter, holder og håndterer vågne mus og rotter. Studerende, som pga. angst eller fobi ikke er i stand til at håndtere dyrene, kan ikke påregne at bestå kurset.
- Hjælpemidler
- Ingen hjælpemidler tilladt
Læs mere om de skriftlige stedprøver (herunder om standardopsætning ved PC-eksamener) i KUs eksamenshuse på KUnet: Bachelor i veterinærmedicin - KUnet
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
-
Hvis der er 10 eller færre tilmeldt reeksamen:
Eksamensform: Mundtlig (25 minutter)
Uden forberedelse
Hjælpemidler: Ingen hjælpemidler tilladt
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Beskrive grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsbehov og fodring af raske dyr samt demonstrere viden omkring forebyggelse af udvalgte ernæringsrelaterede sygdomme hos produktionsdyr
- Udpege væsentlige faktorer af betydning for den kvantitative energi- og næringsstofomsætning
- Nævne karakteristiske ernæringsmæssige egenskaber ved typisk anvendte fodermidler
- Identificere egnede fodermidler til heste, produktions- og familiedyr
Færdigheder
- Anvende ernæringsmæssige og fodringsmæssige principper, begreber og metoder til vurdering af standardfoderplaner, diæter og sammenhæng mellem ernæring og risiko for sygdom
- Vurdere et foders anvendelighed til heste, produktions- og familiedyr
- Analysere forhold vedrørende sygdomsforebyggende ernæring
Kompetencer
- Anvende et fagsprog med henblik på at diskutere ernæring med klienter, rådgivere og andre fagfolk
Viden:
- Beskrive husdyrs basale adfærdsmæssige mekanismer og behov
- Identificere normale og unormale adfærdsreaktioner med henblik på at kunne diagnosticere adfærdsproblemer
- Beskrive normal adfærd samt mulige adfærdsproblemer hos forskellige dyrearter
- Definere og beskrive de forskellige forhold der kan være mellem mennesker og familiedyr
- Beskrive hvordan landbrugeres holdning og adfærd påvirker deres produktionsdyr
Færdigheder
- Bedømme husdyrs frygt- og flugtreaktioner for at kunne håndtere dem på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde
- Anvende indlæringspsykologiens principper til træning af husdyr
- Anvende viden om dyrs adfærd til at løse problemer forårsaget af, hvordan dyr holdes og bruges
Kompetencer
- Anvende viden om dyrs adfærd til sikkerheds- og dyreværnsmæssig forsvarlig hold og håndtering af dyr samt til rådgivning af klienter
Viden:
- Beskrive hvordan avlen er organiseret for de vigtigste produktions- og familiedyr i Danmark samt beskrive avlsmål
- Beskrive de vigtigste elementer i den praktiske gennemførsel af avlsarbejdet for de vigtigste husdyrarter
- Beskrive hvilke faktorer der har betydning for avlsmæssig udvikling af en husdyrpopulation på kort og langt sigt
- Redegøre for sammenhænge mellem husdyrenes genetik og fænotypiske præstationer
- Give eksempler på, hvordan husdyrenes fænotyper påvirkes af samspillet mellem genetik og miljø
Færdigheder:
- Beregne centrale genetiske parametre, der anvendes i husdyravlen, herunder avlsværdi og forventet genetisk fremgang
Kompetencer
- Diskutere og vurdere effekten af forskellige avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på dyrenes sundhed
- Anvende et fagsprog med henblik på at diskutere avl med klienter, rådgivere og andre fagfolk
Viden:
- Redegøre for lovgivning samt etiske og dyrevelfærdsrelaterede aspekter vedrørende erhvervelse, hold, pasning og brug af forsøgsdyr
- Beskrive grundlæggende anatomi, fysiologi og adfærd hos forsøgsmus og –rotter.
- Redegøre for principper for genetiske ændringer og avl af forsøgsdyr
- Redegøre for principperne for sundhedsmonitorering.
- Beskrive grundlæggende opstaldning, pasning og brug af berigelse
- Redegøre for 3R-principperne
Færdigheder:
- Anvender forskellige metoder til håndtering af forsøgsmus og –rotter
- Vurdere smerte- og stressrelateret adfærd samt udføre bedøvelse, smertebehandling og aflivning.
Kompetencer
- Diskutere etik vedrørende forholdet mellem mennesker og dyr, livets værdi i sig selv og argumentere for og imod anvendelse af dyr til videnskabelige formål,
- Diskutere anvendelsen af humane endepunkter og relationen til forsøgets belastningsgrad
Viden:
- Redegøre for de mest almindelige produktionsformer for henholdsvis gris, kødkvæg, malkekvæg, slagtekyllinger og æglæggere
- Redegøre for produktionsdyrs livscykler
Færdigheder:
- Vurdere de økonomiske betingelser for hold af dyr
Kompetencer
- Diskutere fordele og ulemper med forskellige alternative produktionssystemer
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 74,5
- Forberedelse (anslået)
- 145,5
- Teoretiske øvelser
- 35
- Praktiske øvelser
- 16
- Eksamen
- 4
- Total
- 275,0
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SVEB25012U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
Undervises samlet over 7 uger. - Placering
- Forår
3. semester.
Undervisning og eksamen falder inden for de sidste 8 fuldtidsuger i semestret. - Skemagruppe
-
Øvelsehold for praktiske øvelser i forsøgsdyrskundskab og etologi. Samme øvelsehold til den basale forsøgsdyrskundskab.
- Kapacitet
- 2025 optag: 170
2026 optag: 175 - Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Björn Forkman (3-727a765083857e743e7b853e747b)
Underviser
Ernæring: Anja Varmløse Strathe
Etologi: Björn Forkman
Husdyravl: Merete Fredholm
Forsøgsdyrskundskab: Dorte Bratbo Sørensen
Basal produktionsdyrskundskab: Anni Øyan Pedersen
Studiesekretær: Susanne Hannecke-Jensen shj@sund.ku.dk
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students