Veterinær Case 1. semester
Kursusindhold
Kursets formål er, at den studerende skal opnå viden, færdigheder og teoretiske kompetencer indenfor hele bredden af det veterinære område. Kurset tager udgangspunkt i 5 veterinære hovedområder (Familiedyr - klinisk praksis, Heste - klinisk praksis, Besætningssundhed, One Health og Biomedicin) inden for hvilke langt størstedelen af de studerende vil have deres fremtidige, professionelle virke.
Omdrejningspunktet for kurset på første semester er de etiske
problemstillinger, der knytter sig til brug og hold af dyr og
dyrlægernes rolle heri. Kurset tager udgangspunkt i undervisning i
etik og videnskabsteori på faget Akademia og vil desuden
indenfor hvert af de 5 hovedområder inddrage relevante
problemstillinger fra Cellen og Dyret og dyrets væv for dermed
at leve op til hensigterne om integration og tværfaglighed på tværs
af semestrets fag. For at sikre vertikal integration og
tværfaglighed gennem hele bacheloruddannelsen vil kurset også i
begrænset omfang introducere emner, der behandles mere indgående på
senere semestre.For at sikre vertikal integration og tværfaglighed
gennem hele bacheloruddannelsen vil kurset også i begrænset
omfangUd over at demonstrere viden om og forståelse for dyreetiske
og veterinæretiske problemstillinger og samspillet mellem disse og
den veterinære faglighed, skal de studerende også demonstrere
færdigheder inden for skriftlig og mundtlig kommunikation. Et
centralt element i kurset er, at den studerendes evne til
videnssyntese på tværs af fag skærpes, og at den studerende opnår
viden, færdigheder og kompetencer til at analysere, beskrive og
arbejde systematisk og problemorienteret med komplekse veterinære
problemstillinger, herunder at anvende evidensbaseret viden fra
Akademia, Cellen og Dyret og dyrets væv til at foreslå og
implementere løsninger. Endelig har kurset til formål at stimulere
den studerendes evne til peer-to-peer kommunikation og
selv-refleksion.
Efter kurset skal den studerende have opnået kendskab til
almindelige problemstillinger relateret til fagene på 1.
semester indenfor et af de 5 veterinære
hovedområder. Desuden vil den studerende igennem peer feedback
på Absalon og fremlæggelser af andre case-gruppers arbejde få
et kendskab til almindelige problemstillinger indenfor de 4
resterende veterinære hovedområder.
Veterinary Case 1st semester
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Nedenstående generiske målbeskrivelser for alle 5 case-kurser (semester 1-5) på bacheloruddannelsen fastlægger at den studerende skal opnå dybere kendskab til almindelige problemstillinger indenfor alle veterinære hovedbeskæftigelsesområder og kunne:
Viden:
- Forklare principper for generering af viden, evidensniveauer og den kritiske tilgang til brug af tilgængelig viden.
- Forklare systematiske og problemorienterede tilgange til komplekse veterinære problemstillinger herunder problemorienteret arbejdsmetode indenfor basale og kliniske emner.
- Forklare karakteristika for de forskellige veterinære hovedområder.
Færdigheder:
- Sammen med et team at kunne: Analysere, beskrive, belyse og arbejde systematisk og problemorienteret med et tværfagligt veterinært problem samt indhente, registrere og analysere relevant information til at belyse en given veterinær problemstilling indenfor semesterets fagområder.
- Syntetisere viden og information mhp. opstilling af en klar problemformulering og en plan for dennes løsning.
- Opnå erfaring med faglige formidlingsmetoder (f.eks. rapport, poster, præsentation, video).
- Diskutere metoder til at frembringe evidensbaseret viden og anvende evidensbaseret tilgang til problemløsning.
- Identificere og beskrive omfanget og karakteren af evidens bag veterinærfaglig praksis.
- Kunne agere fleksibelt og problemløsende i en given situation samt i en team-sammenhæng (ikke selvvalgt gruppe)
Kompetencer:
- Sammen med et team have kompetencer til at: Selektere, prioritere og organisere relevant tværfaglig information mhp. opstilling af en klart afgrænset veterinærfaglig problemstilling relateret til undervisningen på casens semester, samt identificere de bedst mulige interventioner indenfor de til enhver tid givne rammer.
- Forståelse for samarbejde og selvledelse i en (ikke-selvvalgt) team sammenhæng.
- Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med både lægpersoner, fagfæller og andre interessenter vedrørende komplekse problemstillinger relateret til det veterinærfaglige område.
Casebaseret undervisning der inkluderer introduktion til casen
samt vejledning fra undervisere, selvstændigt arbejde i hold (ikke
selvvalgte), samt frembringelse af et produkt der skal fremlægges
ved en mundtlig eksamen.
Evalueringsform: Spørgeskema.
Der udleveres og henvises til undervisningsmateriale i forbindelse med kursets afholdelse.
SVEB25001U Akademia
SVEB25002U Cellen
SVEB25003U Dyret og dyrets væv
Udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 15 minutterUndervisningsdeltagelseHjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- For at bestå kurset skal de studerende gennemføre følgende:
Undervisningsdeltagelse:
De studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Med aktiv deltagelse menes:
• Mindst 80% deltagelse ved forelæsninger, holdundervisning og vejledning, hvor tilstedeværelsen monitoreres, herunder engageret deltagelse i holdundervisning og vejledning.
• Under selve Case-arbejdet skal de studerende desuden give feedback på hinandens arbejde vha. FeedbackFruits på Absalon, hvor aktiviteterne også vil blive monitoreret.
Hjemmeopgave:
De studerende skal i grupper selvstændigt, men under vejledning af underviserne udarbejde en poster, der opsummerer og formidler resultatet af deres case-arbejde.
Mundtlig prøve:
De studerende, der er i gruppe sammen, fremlægger deres poster foran underviserne. Gruppen fordeler posterens indhold så hver enkelt studerende kan præsentere et delelement, men alle studerende vil efter præsentationen blive eksamineret i posterens fulde indhold. Alle studerende i gruppen er ansvarlige for posterens sammenhæng og helhed. - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Poster:Til frembringelsen af selve produktet, som der eksamineres i, er alle hjælpemidler tilladt, inkl. generativ AI.
Mundtlige prøve: Foregår foran gruppens poster, og er uden hjælpemidler.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
-
Som ordinær.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden:
- Indhente, registrere og analysere relevant information til at belyse en given veterinær problemstilling set ud fra en etisk og videnskabsteoretisk synsvinkel.
- Identificere og beskrive omfanget og karakteren af evidens bag veterinærfaglig praksis.
Færdighedher:
- Samarbejde om at beskrive, analysere, belyse og arbejde systematisk og problemorienteret med et tværfagligt veterinært problem.
Kompetencer:
- Syntetisere viden og information på tværs af fagområder mhp. opstilling af en klar problemstilling og en plan for dennes løsning
- Diskutere metoder til at frembringe evidensbaseret beslutningningsgrundlag og anvende evidensbaseret tilgang til problemløsning
- Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med både lægpersoner, fagfæller og andre interessenter vedrørende komplekse problemstillinger relateret til det veterinærfaglige område.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 6
- Holdundervisning
- 10
- Forberedelse (anslået)
- 7,75
- Projektarbejde
- 42,75
- Vejledning
- 2
- Eksamen
- 0,25
- Total
- 68,75
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SVEB25004U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
1. semester.
- Kapacitet
- 2025 optag: 170
2026 optag: 175 - Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Peter Sandøe (3-7469774477797268326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students