Akademia

Kursusindhold

Kurset skal levere viden og redskaber, som gør det muligt for de nye studerende at navigere bedst muligt i de tre verdener, som de står ved porten til at være: studerende, kommende dyrlæger og kommende akademikere.

 

For at blive gode studerende skal de lære at navigere i komplekse strukturer, skabe fagligt overblik og træffe faglige kvalificerede valg gennem studiet. De skal lære at have gode studievaner, at forholde sig til egen læring og at kunne samarbejde med andre – tilsammen det, man kan kalde god studiepraksis. For at blive gode dyrlæger skal de kende til og kunne forholde sig reflekteret til dyre- og dyrlægeetiske problemstillinger og de skal være gode til at kommunikere med mennesker på tværs af faglige, kulturelle og sociale skel.  For at blive gode akademikere skal de kende til og kunne forholde sig reflekteret til videnskabelige data og brugen af videnskabelige metoder.  De studerende får i alle disse sammenhænge også brug for gode sociale, kommunikative og digitale kompetencer.

 

De studerende møder i løbet af kurset på skift de forskellige områder, inden for hvilke de fleste dyrlæger arbejder: levende produktionsdyr, fødevaresikkerhed, heste, familiedyr og dyreforsøg. Inden for hvert område vil de stifte bekendtskab med og lære at analysere etiske udfordringer, og de vil møde og blive inspireret af veterinærer og andre dyrefaglige praktikere. Undervisningen i videnskabsteori, data science og statistik bliver gennemført på tilsvarende måde, idet man arbejder med eksempler på videnskabelige metoder og statistiske analyser i relation til de pågældende veterinære arbejdsområder med en indbygget faglig progression. Når man i arbejdet med produktionsdyr og etik fx ser på udfordringer med produktionsrelaterede sygdomme, kan man i videnskabsteori og statistik arbejde med eksempler inden for samme område.

 

Undervisningen i interpersonel kommunikation indledes med en præsentation af basale begreber og kompetencer inden for kommunikation. Fokus på anvendelsen af disse er de studerendes indbyrdes kommunikation og vil dermed hænge sammen med undervisningen i god studiepraksis med fokus på samarbejde, fagligt overblik og prioritering. Desuden vil der være et par nedslag, fx om kommunikation med landmænd og om kommunikation med klienter i familiedyrspraksis. Dette kobles til etikken, idet netop bevidsthed om mulige forskellige værdier hos de forskellige parter kan være centralt for god interpersonel kommunikation.

 

Undervisning i god studiepraksis vil foregå i samarbejde med SUND studievejledning og vil primært indgå i kommunikationsdelen af kurset. Herudover vil god studiepraksis indgå løbende gennem kurset med fokus på, at de studerende lærer om samarbejdskompetencer, om gruppedynamikker og om gode gruppearbejdsrutiner, samt lærer at strukturere deres tid og etablere gode studievaner. I kurset indgår forskelige undervisningsaktiviteter (forelæsninger, øvelser, opgaver) herigennem præsenteres de studerende for forskellige måder at lære på. Ligeledes vil undervisningen i de digitale kernekompetencer (digital core competences, DCC), indgå løbende i undervisnningen, hvor de studerende fx kan lære om videnskabelig håndtering af datasæt samt at bruge en fælles cloud-løsning til sikker opbevaring og deling af filer.

 

Kurset vil introducere til kontakt med dyrehold gennem en ekskursion, hvor de studerende kommer ud og besøger forskellige former for dyrehold. Der vil blive skaffet data fra de forskellige dyrehold og lavet øvelser inden for statistik og videnskabelig metode i relation hertil, så også det videnskabsteoretiske og statistiske kommer i front relateret til ekskursionen. Samtidig lægges der vægt på kommunikation på tværs af forskellige holdninger til brug af dyr, og der gives plads til refleksion over individuelle følelsesmæssige reaktioner på det oplevede.

 

Akademia vil fremstå som et helstøbt fag med god integration af de forskellige faglige elementer. Der er aftalt følgende fordeling af de tidsmæssige ressourcer: Kommunikation 1 ECTS, Etik (inklusive ekskursion og undervisning i mundtlig og skriftlig akademisk kommunikation) 2 ½ ECTS, Statistik 2 ECTS, Videnskabsteori og data science 2 ECTS, og Studiepraksis 0 ECTS (er integreret i de øvrige).     

Engelsk titel

Academia

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk

Målbeskrivelse

Målet med kurset er at de studerende får grundlæggende viden og færdigheder inden for dyreetik, veterinær etik, statistik, videnskabsteori, data science, kommunikation og god studiepraksis, som kan anvendes og udvikles i det videre studieforløb.

Når kurset er afsluttet, forventes den studerende at kunne:

Etik

Viden

  • Identificere og forstå rationaler bag forskellige former for brug af dyr
  • Identificere de forskellige opgaver og roller, som relaterer sig til den veterinære profession og de etiske dilemmaer og kontroverser, som disse opgaver og roller kan give anledning til
  • Definere og beskrive forskellige begreber om dyrevelfærd og udvalgte etiske teorier med relevans for forholdet mellem mennesker og dyr
  • Identificere videnskabelig tænkemåde og god videnskabelig praksis

 

Færdigheder

  • Analysere forholdet mellem menneske og dyr ud fra forskellige etiske teorier
  • Analysere etiske problemstillinger i relation til forskellige veterinære roller og opgaver
  • Vurdere den videnskabelige troværdighed af forskellige kilder, søge relevant videnskabelig information og angive referencer korrekt
  • Formidle faglige, herunder etiske, problemstillinger klart på skrift og tale

 

Kompetencer

  • Diskutere professionsetiske spørgsmål der rejser sig i forbindelse med dyrlægers virke
  • Diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk samfundsmæssigt perspektiv
     

 

Statistik

Viden

  • Redegøre for og skelne mellem begreberne population, stikprøve/sample, estimat, konfidensinterval, hypotese og p-værdi

 

Færdigheder

  • Beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en proportion
  • Analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test
  • Beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en middelværdi
  • Sammenligne to populationers middelværdi vha. t-test


Kompetencer

  • Formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser
  • Læse basale (se under Viden og Færdigheder for afgrænsning) statistiske resultater fra andre kilder (typisk videnskabelige artikler)
     

Videnskabsteori og data science

Viden

  • Identificere videnskabelig tænkemåde og god videnskabelig praksis
  • Redegøre for principper for datasikkerhed inklusiv anonymisering og kryptering
  • Redegøre for data management, inklusive hvordan man strukturerer et datasæt på en pæn måde
  • Beskrive transparens og gentagelighed i forskning og data analyse

 

Færdigheder

  • Vurdere den videnskabelige troværdighed af forskellige kilder, søge relevant videnskabelig information og angive referencer korrekt.
  • Gemme og dele filer på en sikker måde
  • Lave praktisk data kontrol og opsummering inklusive (i Excel og/eller i R):

- Systematisk datakontrol

- Udvælgelse af relevante data

- Opsummering af et datasæt

- Plot af data

 

Kompetencer

  • Udføre sikker håndtering af filer og data

 

Kommunikation

Viden

  • Redegøre for de forskellige kommunikations-kategorier (A-G)
  • Forklare basal kommunikationsteori, herunder samspillet mellem verbal og non-verbal kommunikation
  • Reflektere over sammenhængen mellem mental sundhed og læring

 

Færdigheder

  • Bruge både tale, aktiv lytning og observation i forbindelse med kommunikation
  • Anvende egen og tolke andres non-verbale kommunikation
  • Identificere, og anvende strategier til at håndtere, personlige udfordringer og grænser i forbindelse med studielivet

 

Kompetencer

  • Overføre basal kommunikationsteori til anvendelse i almenmenneskelig kommunikation
  • Kommunikere og diskutere i forskelligartede kontekster og på tværs af faglige, kulturelle og sociale skel
  • Navigere i og prioritere mellem aktiviteter gennem studiet og anvende strategier til at håndtere pressede situationer

 

Studiepraksis

Viden

  • Kende til forskellige lærings- og studieteknikker
  • Vide hvordan man reagerer i og håndterer pressede situationer
  • Vide at hjælp til studierelaterede problemer kan søges i studievejledning og studenterrådgivning

 

Færdigheder

  • Samarbejde i grupper
  • Planlægge forberedelse og opgaveløsning
  • Afkode faglige forventninger og hvordan man er universitetsstuderende
  • Styre kompetent gennem uddannelsen ud fra faglige forventninger og personlige interesser

 

Kompetencer

  • Strukturere sit studiearbejde og etablere gode studievaner
  • Håndtere studiepres ved at navigere, prioritere og træffe kvalificerede valg
  • Håndtere de strukturer, der presser dem for at gennemføre uddannelsen
  • Tage ansvar for egen mentale sundhed
  • Anvende strategier til at udbygge faglige og sociale netværk

Kurset baseres på forskellige undervisningsformer: Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, og ekskursion. På forelæsninger vil problemstillinger, teorier og redskaber blive præsenteret. Efterfølgende arbejdes med forelæsningsemner på øvelser. Kurset indeholder e-læring i den forstand, at en del af materiale til kurset er onlineforelæsninger på Absalon, der indgår som forberedelse til forelæsninger eller øvelser.

Evalueringsmodel: Dislogbaseret.

På kurset anvendes lærebøger og videnskabelige artikler. Litteratur vil fremgå af Absalon ca. 1 uge før kursusstart

Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Eksamen er 4 timers stedprøve i KU-eksamenshus.
Der vil blive stillet spørgsmål inden for tre områder: Videnskabsteori og datascience, etik samt statistik. Spørgsmålene vil teste målbeskrivelser inden for de enkelte fagområder. Hvert af de tre områder skal være bestået for, at kurset samlet set er bestået.
Eksamensforudsætninger

Ingen.

Hjælpemidler
Ingen hjælpemidler tilladt

Læs mere om de skriftlige stedprøver (herunder om standardopsætning ved PC-eksamener) i KUs eksamenshuse på KUnet:  Bachelor i veterinærmedicin - KUnet

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen

Som ordinær.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilstrækkeligt niveau kunne:

Etik

Viden

  • Identificere og forstå rationaler bag forskellige former for brug af dyr
  • Identificere de forskellige opgaver og roller, som relaterer sig til den veterinære profession, og de etiske dilemmaer og kontroverser som disse opgaver og roller kan give anledning til
  • Definere og beskrive forskellige begreber om dyrevelfærd og udvalgte etiske teorier med relevans for forholdet mellem mennesker og dyr
  • Identificere videnskabelig tænkemåde og god videnskabelig praksis

 

Færdigheder

  • Analysere forholdet mellem menneske og dyr ud fra forskellige etiske teorier
  • Analysere etiske problemstillinger i relation til forskellige veterinære roller og opgaver
  • Vurdere den videnskabelige troværdighed af forskellige kilder, søge relevant videnskabelig information og angive referencer korrekt
  • Formidle faglige, herunder etiske, problemstillinger klart på skrift

 

Kompetencer

  • Diskutere professionsetiske spørgsmål der rejser sig i forbindelse med dyrlægers virke
  • Diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk samfundsmæssigt perspektiv
     

 

Statistik

Viden

  • Redegøre for og skelne mellem begreberne population, stikprøve/sample, estimat, konfidensinterval, hypotese og p-værdi.

 

Færdigheder

  • Beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en proportion
  • Analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test
  • Beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en middelværdi
  • Sammenligne to populationers middelværdi vha. t-test


Kompetencer

  • Formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser
  • Læse basale (se under Viden og Færdigheder for afgrænsning) statistiske resultater fra andre kilder (typisk videnskabelige artikler)
     

Videnskabsteori og data science

Viden

  • Identificere videnskabelig tænkemåde og god videnskabelig praksis
  • Redegøre for principper for datasikkerhed inklusiv anonymisering og kryptering
  • Redegøre for data management, inklusive hvordan man strukturerer et datasæt på en pæn måde
  • Beskrive transparens og gentagelighed i forskning og data analyse

 

Færdigheder

  • Vurdere den videnskabelige troværdighed af forskellige kilder, søge relevant videnskabelig information og angive referencer korrekt
  • Gemme og dele filer på en sikker måde
  • Lave praktisk data kontrol og opsummering inklusive (i Excel og/eller i R):

 - Systematisk datakontrol

 - Udvælgelse af relevante data

 - Opsummering af et datasæt

 - Plot af data

 

Kompetencer

  • Udføre sikker håndtering af filer og data

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 41
  • Forberedelse (anslået)
  • 119,25
  • Teoretiske øvelser
  • 36
  • Ekskursioner
  • 6
  • Eksamen
  • 4
  • Total
  • 206,25

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SVEB25001U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
1. semester
Kapacitet
2025 optag: 170
2026 optag: 175
Studienævn
Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
  • Institut for Folkesundhedsvidenskab
  • Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
  • Institut for Klinisk Veterinærmedicin (IKV)
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
  • Peter Sandøe   (3-7267754275777066306d7730666d)
    Videnskabsteori, datascience og etik: Hovedansvarlig
  • Rikke Langebæk   (3-746b6e4275777066306d7730666d)
    Kommunikation (foregår i samarbejde med SUND studievejeldning)
  • Nina Breinegaard   (5-726d7265664477797268326f7932686f)
    Statistik
Gemt den 25-03-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students