Kvalitative metoder
Kursusindhold
Fagets mål er, at de studerende skal kunne forstå og begrunde kvalitative forskningsmetoder inden for sundhedsfagene. Faget omfatter gennemgang af kvalitative forskningsmetoder (herunder individuelle interview, fokusgruppeinterview og deltagerobservation). Der introduceres desuden til principper for valg af metoder til udvælgelse, indsamling af data, analyse og fortolkning. Ved kursets afslutning skal de studerende selvstændigt kunne foretage kritisk vurdering af sundhedsvidenskabelig forskning, der anvender kvalitativ metode samt medvirke til at igangsætte forskningsprojekter med et kvalitativt design.
Qualitative Methods
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Forklare for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
- Redegøre for og diskutere metoder til udvælgelse (sampling), indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
- Redegøre for de vigtigste principper ved planlægning og gennemførelse af kvalitative studier
- Redegøre for og diskutere de vigtigste principper ved gennemførelse af kvalitative forskningsinterviews og deltagerobservation
- Redegøre for og diskutere principper ved kvalitativ dataanalyse
- Referere internationalt anerkendte kvalitetskriterier for bedømmelse af videnskabelige artikler baseret på kvalitativ metode
Færdigheder
- Identificere styrker og svagheder i studier baseret på kvalitativt metode
- Anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier i vurdering af kvaliteten af videnskabelige artikler baseret på kvalitativ metode
Kompetencer
- Foretage kritisk bedømmelse/evaluering af videnskabelig artikel baseret på kvalitativ metode
Forelæsninger og opgaveløsning
De studerendes arbejdsbelastning for kursus og eksamen i kvalitative metoder fremgår af Eksamensbeskrivelsen (SSUA15016E)
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- En obligatorisk skriftlig øvelse på maksimalt 2 sider relation til gennemførelse af kvalitativ forskning ved hjælp af interview. En side er 2400 anslag inklusive mellemrum.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
- Redegøre for og diskutere metoder til udvælgelse (sampling) indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
Færdigheder
- Foretage bedømmelse/evaluere en videnskabelig artikel (kvalitativt design og metode) ved at anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave , 24 timer
- Prøveformsdetaljer
- Kursusansvarlig udvælger en artikel, som har anvendt kvalitativt design og metode fra et tilfældigt peer reviewed tidsskrift
- Eksamensforudsætninger
-
Opnået kursusattest (SSUA15064E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En eller flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan
- Reeksamen
-
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne
Viden
- Forklare for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
- Redegøre for og diskutere metoder til udvælgelse (sampling), indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
- Redegøre for de vigtigste principper ved planlægning og gennemførelse af kvalitative studier
- Redegøre for og diskutere de vigtigste principper ved gennemførelse af kvalitative forskningsinterviews og deltagerobservation
- Redegøre for og diskutere principper ved kvalitativ dataanalyse
- Referere internationalt anerkendte kvalitetskriterier for bedømmelse af videnskabelige artikler baseret på kvalitativ metode
Færdigheder
- Identificere styrker og svagheder i studier baseret på kvalitativt metode
- Anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier i vurdering af kvaliteten af videnskabelige artikler baseret på kvalitativ metode
Kompetencer
- Foretage kritisk bedømmelse/evaluering af videnskabelig artikel baseret på kvalitativ metode
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 83,5
- Eksamen
- 24
- Total
- 137,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15064U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt studerende fra den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Julie Midtgaard (23-6e79706d6932716d68786b65657668326f7065797769724476696b6d73726c32686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students