Integreret kursus i hjerne og bevidsthed
Kursusindhold
Kurset skal gøre den studerende i stand til at integrere biomedicinsk viden inden for nervesystemet i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng. Kurset bygger på en blanding mellem kliniske, biomedicinske, samfunds- og adfærdsfag samt sundhedsfag-begreber, teori og forskningsdesign.
Integrated Course in the Brain and Consciousness
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
 - redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
 - redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
 - redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
 - beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
 - redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk
behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktpsykiatri o.a.)
 
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme
 - diskutere patient- og pårørende perspektivet
 
Kompetencer
- fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
 - angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
 
Forelæsninger og problembaseret læring
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
 - 2,5 ECTS
 - Prøveform
 - 
Skriftlig aflevering
 - Prøveformsdetaljer
 - Aflevering af porteføljebeskrivelser
 - Eksamensforudsætninger
 - 
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet tre porteføljer som er godkendt af vejleder
 - Hjælpemidler
 - Alle hjælpemidler tilladt 
Du skal anvende KU’s skabelon til deklaration af din anvendelse af gAI i din opgaveløsning
 - Bedømmelsesform
 - bestået/ikke bestået
 - Censurform
 - Ingen ekstern censur 
En intern bedømmer
 
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
 - redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
 - redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
 - redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
 - beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
 - redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk
behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret
behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
 
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme
 - diskutere patient- og pårørende perspektivet
 
Kompetencer
- fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
 - angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
 
- ECTS
 - 5 ECTS
 - Prøveform
 - 
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
 - Prøveformsdetaljer
 - Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
 - Eksamensforudsætninger
 - 
Opnået kursusattest (SSUA15036E)
 - Hjælpemidler
 - Alle hjælpemidler tilladt
 - Bedømmelsesform
 - 7-trins skala
 - Censurform
 - Ingen ekstern censur 
Flere interne bedømmere
 - Eksamensperiode
 - 
Se eksamensplan
 - Reeksamen
 - 
Se eksamensplan
 
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:
Viden
- 
beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne
 - 
redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
 - 
redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet
 - 
redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
 - 
beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme
 - 
redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
 
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme
 - diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet
 
Kompetencer
- 
fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
 - 
angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
 
- Kategori
 - Timer
 - Forelæsninger
 - 46
 - Holdundervisning
 - 20
 - Forberedelse (anslået)
 - 208
 - Eksamen
 - 1
 - Total
 - 275
 
Kursusinformation
- Undervisningssprog
 - Dansk
 - Kursusnummer
 - SSUA15036U
 - ECTS
 - Se eksamensbeskrivelse
 - Niveau
 - Kandidat
 - Varighed
 - 
1 semester
 - Placering
 - Forår
 - Skemagruppe
 - 
Se Syllabus
 - Kapacitet
 - 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
 - Studienævn
 - Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
 
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
 
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
 
Kursusansvarlige
- Mary Ellen Jarden (11-7367787f347067786a6b7446786b6d6f75746e346a71)
 - Mette Aadahl (12-746c7b7b6c3568686b686f7347796c6e7076756f356b72)
 - Marie Oxenbøll Collet 
 
(22-7266776e6a33747d6a7367746a717132687471716a7945776a6c6e74736d336970)
marie.oxenboell-collet@regionh.dk 
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende