Medicinsk antropologi: praksisnær metode og analyse

Kursusindhold

Kurset tager udgangspunkt i de studerendes egne ideer til konkrete projekter, og gør de studerende i stand til at planlægge og udføre et kvalitativt projekt med sammenhæng mellem formål, teori, metode og resultater. Projektet kan bruges til både at undersøge og forbedre vilkår og problemstillinger på arbejdspladsen, og det kan samtidig udgøre et grundlag for evt. kvalitativ masterafhandling.

Kurset vil skærpe de studerendes evne til at behandle, analysere og formidle kvalitative data samt til at foretage kritiske vurderinger af kvalitative studier.

På kurset arbejder vi videre med nogle af de problemstillinger, der blev introduceret i Kvalitativ metode: sundhedsvæsen, kultur og samfund. Der forudsættes således et basalt kendskab til kvalitative metoder. Der vil muligvis være enkelte gengangere i litteraturen. Kursets underviser vil aktivt inddrage aktuelle erfaringer med egne forskningsprojekter for at skabe bedre gennemsigtighed og forståelse for kvalitativt projektarbejde.

Alle studerende skal gennemføre et mindre feltarbejde (mini-projekt) i løbet af kurset med 1 dags deltagerobservation og 1-2 interviews. Det feltarbejde skal danne grundlag for kursets afsluttede opgave

Hele kurset er tilrettelagt således, at de tekster og de teorier og metoder, der beskrives, knytter sig til den fase, de studerendes eget projektarbejde er i, på det pågældende tidspunkt. Gennem kurset er der hele tiden rig mulighed for at koble nye indsigter fra pensum med eget projekt og diskutere dette med såvel underviser som medstuderende.

Således er de studerendes læring om medicinsk antropologi igennem hele kurset tæt knyttet til deres egen faglighed, hverdagens praksis og deres konkrete projekt.

Engelsk titel

Medical anthropology: practice-oriented methods and analysis

Uddannelse

Dette kursus er en del af MPH - Master of Public Health. www.mph.ku.dk

Målbeskrivelse

Dette kursus er designet til at lære de studerende at planlægge, gennemføre og afrapportere et mindre antropologisk forskningsprojekt efter eget valg, der ligger tæt op ad deres egne faglige interesser og arbejdsliv.

Videnslæringsmål

• Redegøre for de udvalgte tilgange til kvalitativ forskning og medicinsk antropologi

• Kende og begrunde valg af antropologiske dataindsamlingsmetoder

• Være bevidst om de etiske overvejelser der gøres i medicinsk antropologi

• Beherske udvalgte centrale begreber i medicinsk antropologi

• Kende til kvalitetskriterier af kvalitativ forskning

 

Færdighedslæringsmål

• Udtænke en klar sundhedsrelateret problemstilling og forskningsspørgsmål der kan undersøges kvalitativt med antropologiske metoder.

• Anvende og begrunde udvalgte antropologiske dataindsamlingsmetoder i eget projekt og gøre sig etiske overvejelser.

• Analysere egne indsamlede data fra feltarbejde og frembringe kvalitative forskningsresultater.

• Vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder, samt den praktiske anvendelse og relevans af egne resultater.

•Kunne reflektere over sammenhængen mellem forskningstilgang, teori, metode og skrivestil i både kursets tekster og egen opgave.

 

Kompetencelæringsmål

• Selvstændigt planlægge og udføre et mindre antropologisk studie inden for sundhed og sygdom.

• Frembringe og formidle kvalitative forskningsresultater mundtligt og skriftligt.

• Kritisk vurdere egen og andres kvalitative forskning.

Forelæsninger, øvelser, gruppearbejde, fælles diskussioner og personlig feedback

Pensum omfatter et kompendium samt følgende lærebøger:

Hastrup K , Rubow C & Thomsen TT (2011): ”Kulturanalyse, Kort Fortalt” Samfundslitteratur: København

Jensen, AMB & Vallgårda, S (red). (2021): Forskningsmetoder i Folkesundhedsvidenskab. Munksgaard Danmark, 6. udgave. 

Lærebøgerne kan købes i Akademisk Boghandel. 

Af kursusplanen fremgår det, hvilket kapitel i lærebogen og/eller hvilken tekst fra kompendiet, der indgår i hver undervisningsgang.

Alle tekster (undtagen kapitler fra grundbøgerne) bliver gjort tilgængelige i et kompendium.

Der tages forbehold for ændringer i læseplanen undervejs. Dette meddeles på Absalon, hvor andre informationer om kurset også gives løbende.

Kan tages, når man har gennemført Kvalitativ metode: sundhedsvæsen, kultur og samfund på MPH eller har tilsvarende forudsætninger.

Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Den skriftlige opgave er på 15 sider og tager afsæt i et selvvalgt pilotprojekt
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Information omkring eksamensperiode og aflevering kan ses i eksamensplanen.

Reeksamen

Information omkring tidspunkt for reeksamen kan ses i eksamensplanen.

Reeksamen er en forbedring af eksamensopgaven fra den ordinære eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Opgaven skal beskrive de studerendes forskningsproces i forbindelse med arbejdet med det valgte mini-projekt, herunder formål, forskningstilgang, datagenerering, analysevalg samt metodiske og etiske refleksioner over processen. Opgave kan skrives individuelt eller i mindre grupper.
For at bestå kurset, skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen og eget projekt, kunne:

 

Videnslæringsmål

• Beskrive og etablere sammenhæng mellem problemstilling og den valgte tilgang til eget projekt, både metodisk og analytisk.

• Redegøre for og begrunde anvendelsen af deltagerobservation og interviews i dataindsamlingen

• Reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav
 

Færdighedslæringsmål

• Udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål, der kan undersøges kvalitativt med antropologiske metoder.

• Udføre mini-feltarbejde og interviews, samt transskribere interviews

• Beskrive processen med at tematisere og analysere det empiriske materiale og komme frem til nogle selvstændige resultater

• Genkende og diskutere etiske problemstillinger i projektarbejdet

 

Kompetencelæringsmål

• Anvende antropologiske dataindsamlingsmetoder på egen projektide.

• Udføre en tematisk analyse af kvalitative data og fortolke undersøgelsesresultaterne med udvalgte analytiske begreber.

• Frembringe og formidle egne forskningsresultater, samt vurdere egen og andres kvalitative forskning.

Kurser fra Master- og Diplomuddannelser

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Forberedelse (anslået)
  • 150
  • Eksamen
  • 20
  • Total
  • 210

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SPUM25001U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Master
Varighed
10 uger (uge 16-25)
Placering
Forår
Pris

11.250 kr.

Skemagruppe
Ugedag meddeles i oktober
Kapacitet
Ingen begrænsning
Studienævn
Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
  • Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Anja Marie Bornø Jensen   (11-6b78746b38746f787d6f784a7d7f786e38757f386e75)
Underviser

Anja Marie Bornø Jensen og evt. gæstelærer

Gemt den 27-03-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students