Pædodonti og klinisk genetik 1

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patientkategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Kurset skal ligeledes give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.

Engelsk titel

Paedodontics and Clinical Genetics 1

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 2. semester - obligatorisk

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
  • redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
  • redegøre for tanderuption og tandskifte, og afvigelser herfra
  • beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning


Færdighed

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
  • forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering
  • diagnosticere afvigelser/forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi

 

Kompetence

  • udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
  • foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
  • foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
  • vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
  • kunne gennemføre en prævisitation til ortodontisk visitation
  • udvise mødestabilitet og melde afbud i tilfælde af forfald
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne herunder empati overfor patienten medfølgende pårørende og deres situation
  • udvise overblik over patienten og patientens behov ud fra læsning af journalen, samt kunne kommunikere dette til underviseren i fagtermer og til forædre/værge i lægmandssprog, og til patienten (barnet/den unge) i et til patienten aldersvarende lægmandssprog, samt udvise børnekompetence i situationen
  • skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
  • indgive patienten og dennes forældre/værge tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation (børnekompetence), samt kunne opsøge egen læring ved patientafbud

Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, øvelser og kliniske øvelser

Der henvises til kurset absalonside inklusiv vejledende litteraturliste.

Kursus i Anæstesiologi

Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved eksamen i pædodonti og klinisk genetik på 3. semester.

Det er et krav at den studerende har en ren børneattest for at deltage i kurset. Denne indhentes af Københavns Universitet.

Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
2,5 ECTS
Prøveform
Undervisningsdeltagelse
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Deltagelse i øvelsesundervisning, aflevering af opgaver samt beståede tests
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Alle hjælpemidler tilladt undtagen ved den prækliniske test. Ved den prækliniske test er ingen hjælpemidler tilladt.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
  • redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
  • redegøre for tanderuption og tandskifte


Færdighed

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
  • forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering
  • diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
     

Kompetence

  • planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
  • foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
  • foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
  • udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
  • udvise mødestabilitet og melde afbud i tilfælde af forfald
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne herunder empati overfor patienten medfølgende pårørende og deres situation
  • udvise overblik over patienten og patientens behov ud fra læsning af journalen, samt kunne kommunikere dette til underviseren i fagtermer og til forædre/værge i lægmandssprog, og til patienten (barnet/den unge) i et til patienten aldersvarende lægmandssprog, samt udvise børnekompetence i situationen
  • skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
  • indgive patienten og dennes forældre/værge tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation (børnekompetence), samt kunne opsøge egen læring ved patientafbud
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 16
  • Holdundervisning
  • 10
  • Forberedelse (anslået)
  • 104
  • Klinik
  • 90
  • Total
  • 220

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SODK19024U
ECTS
2,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
Se Syllabus
Kapacitet
80 deltagere
Studienævn
Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
  • Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Nuno Vibe Hermann   (4-717871724376787167316e7831676e)
    Kursusleder for pædodonti og klinisk genetik
Gemt den 18-03-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students