Neurorehabilitering: Udlagt klinisk undervisning

Kursusindhold

Kursets formål er at træne den studerende i at identificere og udvælge relevante indsatser i neurorehabilitering med henblik på implementering i egen praksis.

Kurset gennemføres som translationel undervisning med inddragelse af forskellige faggrupper både i klasserum og som udlagt klinisk undervisning på udvalgte neurorehabiliteringsinstitutioner med forskellige neurologiske patientgrupper. Undervisningen vil ske i form af gennemgang af neurorehabiliteringspraksis, og behandlingsmetoder, samt diskussion af teorier baseret på cases. Den udlagte kliniske undervisning vil understøtte det teoretiske grundlag baseret på neuroplasticitet med inddragelse af viden fra forrige kurser på uddannelsen.
I løbet af kurset skal den studerende:

1: identificere og udvælge en relevant indsats og begrunde valget (en indsats som de præsenteres for på den klinisk udlagte undervisning)

2: Systematisk beskrive indsatsen med udgangspunkt i den viden, som de har fået på uddannelse.

3: Reflektere og diskutere hvordan indsatsen kan evalueres metodisk.

4: Reflektere og diskutere hvordan en implementeringsplan i egen praksis kan udformes.

Engelsk titel

Neurorehabilitation: Off-site clinical course

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Beskrive organiseringen af neurorehabilitering i Danmark, gerne med udgangspunkt i en specifik diagnose.
  • Beskrive en tværfaglig indsats, der bruges i neurorehabiliteringen.

 

Færdigheder

  • Anvende indsamlet viden (anamnese) om en patient/borgers samlede sygdomsbillede og målsætning og herpå identificere og vurdere relevante rehabiliteringsindsatser på et videnskabeligt grundlag.
  • Planlægge udførelsen af en specifik rehabiliteringsindsats med dertilhørende implementeringsstrategi i egen praksis.
  • Diskutere rehabiliteringsindsatser og problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
  • Omsætte teoretiske begreber indenfor neuroplasticitet til praktisk planlægning af neurorehabilitering.
  • Formidle forskningsbaseret viden om neurorehabiliteringsindsatser til andre faggrupper.

 

Kompetencer

  • Kritisk vurdering af konkrete rehabiliteringsindsatser på baggrund af en patient/borgers sygdomsbillede og målsætning.
  • Samarbejde med andre faggrupper i relation til neurorehabilitering.
  • Tage ansvar for en fortsat udvikling og faglig opdatering af kolleger og andet klinisk personale inden for neurorehabilitering.
  • Evaluere rehabiliteringsindsatser på en måde så de kan bidrage til facilitering af neurorehabilitering baseret på et (e)vidensbaseret grundlag.
  • Prioritere og udvælge indsatser på et forskningsbaseret vidensgrundlag.

On-campus undervisning samt ophold og undervisning på udvalgte neurorehabiliteringsinstitutioner. E-læring.

Ansøgere skal have baggrund i følgende uddannelser:
professionsbacheloruddannelsen i ergoterapi, fysioterapi, sygepleje, bachelor- eller kandidatuddannelse i klinisk biomekanik fra Syddansk Universitet, bachelor- eller kandidatuddannelse i medicin eller psykologi. Dimittender med en bachelor- eller kandidatuddannelse i idræt kan optages på baggrund af dokumentation for mindst 22,5 ECTS-point beståede studieaktiviteter inden for det neurovidenskabelige fagområde.

For at blive optaget på dette kursus er det en forudsætning at man har bestået følgende kurser på uddannelsen:
SNRM20001U Metoder, teori, forskning og neurorehabilitering
SNRM20002U Neurobiologisk grundlag for neurorehabilitering
SNRM20003U Neuroplasticitet. Hjernens foranderlighed - fra teori til praksis
SNRM20004U Implementering af ny viden om neurorehabilitering – organisation og forandring

Det anbefales at alle e-læringsmoduler i Absalon er gennemført før deltagelse i eksamen

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Skriftlig gruppeaflevering.
Hver gruppe udvælger og afleverer én (1) rapport som de ønsker at fremlægge til eksamen
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Alle hjælpemidler er tilladt under forberedelsen, herunder adgang til internettet og brug af generativ AI.

Det er den studerendes ansvar at sikre den skriftlige besvarelses nøjagtighed, integritet og originalitet, herunder at sikre, at teksten ikke indeholder faktuelt ukorrekt, plagieret eller ophavsretligt beskyttet materiale. AI/LLM må ikke krediteres som forfatter af den skriftlige besvarelse eller som videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines. Al brug af AI/LLM skal oplyses, f.eks. i metodeafsnittet, for at sikre gennemsigtighed og klarhed om, hvordan AI/LLM har bidraget til opgaven.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode

Se eksamensplan

Reeksamen

Se eksamensplan

Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive organiseringen af neurorehabilitering i Danmark, gerne med udgangspunkt i en specifik diagnose.
  • Beskrive en tværfaglig indsats, der bruges i neurorehabiliteringen.
     

Færdigheder

  • Anvende indsamlet viden (anamnese) om en patient/borgers samlede sygdomsbillede og målsætning og herpå identificere og vurdere relevante rehabiliteringsindsatser på et videnskabeligt grundlag.
  • Diskutere rehabiliteringsindsatser og problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
  • Omsætte teoretiske begreber indenfor neuroplasticitet til praktisk planlægning af neurorehabilitering.
  • Formidle forskningsbaseret viden om neurorehabiliteringsindsatser til andre faggrupper.

 

Kompetencer

  • Kritisk vurdering af konkrete rehabiliteringsindsatser på baggrund af en patient/borgers sygdomsbillede og målsætning.

  • Samarbejde med andre faggrupper i relation til neurorehabilitering.

  • Tage ansvar for en fortsat udvikling og faglig opdatering af kolleger og andet klinisk personale inden for neurorehabilitering.

  • Evaluere rehabiliteringsindsatser på en måde så de kan bidrage til facilitering af neurorehabilitering baseret på et (e)vidensbaseret grundlag.

  • Prioritere og udvælge indsatser på et forskningsbaseret vidensgrundlag

ECTS
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter inkl. votering
Prøveformsdetaljer
Mundtlig individuel prøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Eksamensforudsætninger

Aflevering og godkendelse af 1 neurorehabiliteringsrapport på baggrund af de kliniske undervisningsdage

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode

Se eksamensplan

Reeksamen

Ved reeksamen benyttes samme eksamensform som ved ordinær eksamen. Se eksamensplan

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive organiseringen af neurorehabilitering i Danmark, gerne med udgangspunkt i en specifik diagnose.
  • Beskrive en tværfaglig indsats, der bruges i neurorehabiliteringen.
     

Færdigheder

  • Anvende indsamlet viden (anamnese) om en patient/borgers samlede sygdomsbillede og målsætning og herpå identificere og vurdere relevante rehabiliteringsindsatser på et videnskabeligt grundlag.
  • Planlægge udførelsen af en specifik rehabiliteringsindsats med dertilhørende implementeringsstrategi i egen praksis.
  • Diskutere rehabiliteringsindsatser og problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
  • Omsætte teoretiske begreber indenfor neuroplasticitet til praktisk planlægning af neurorehabilitering
  • Formidle forskningsbaseret viden om neurorehabiliteringsindsatser til andre faggrupper

 

Kompetencer

  • Kritisk vurdering af konkrete rehabiliteringsindsatser på baggrund af en patient/borgers sygdomsbillede og målsætning.
  • Samarbejde med andre faggrupper i relation til neurorehabilitering.
  • Tage ansvar for en fortsat udvikling og faglig opdatering af kolleger og andet klinisk personale inden for neurorehabilitering.
  •  Evaluere rehabiliteringsindsatser på en måde så de kan bidrage til facilitering af neurorehabilitering baseret på et (e)vidensbaseret grundlag
  • Prioritere og udvælge indsatser på et forskningsbaseret vidensgrundlag

Kurser fra Master- og Diplomuddannelser

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 8
  • Holdundervisning
  • 6
  • Forberedelse (anslået)
  • 216
  • E-læring
  • 20
  • Klinik
  • 24
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 275

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SNRM20005U
ECTS
Se eksamensbeskrivelse
Niveau
Master
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Detaljeret program findes på e-læringsportalen Absalon
Kapacitet
30
Studienævn
Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
  • Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Rasmus Feld Frisk   (5-6d79707a72477a7c756b35727c356b72)
Gemt den 23-06-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende