Tidligt klinisk ophold og kommunikation

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende en introduktion til mødet med og behandlingen af patienter i den sekundære sektor. Opholdet har fokus på tre områder: Kommunikation, samarbejde og diversitet. De tre områder relaterer sig til: Tværfaglig, monofaglig, patienter og pårørende.

På kurset opnår de studerende viden om og metoder til, hvordan man som sundhedsperson møder og kommunikerer med en mangfoldig patientgruppe.  Den studerende skal opnå indsigt i de forskellige sider af arbejdet som læge og samarbejdet på et hospital, herunder samarbejdet og kommunikationen med andre faggrupper og samspillet mellem forskellige specialer.

Viden under kurset opnås via teoretisk undervisning og cases samt observation og refleksion over lægens arbejde gennem 7 dages klinisk ophold.  Under det kliniske ophold skal den studerende have fokus på at observere, hvordan læger kommunikerer, samarbejder og imødekommer diversitet i forskellige aspekter af hospitalsarbejdet, herunder ved konference, stuegang, ambulatorium, indlæggelse, udskrivelse, samt gerne i aftenvagt. Formålet med det kliniske ophold er observation og refleksion, og der er ingen forventning om træning af kliniske færdigheder.

Lægeroller: Kurset har særligt fokus på de tre lægeroller som kommunikator, samarbejder og professionel.

Engelsk titel

Early Clinical Training and Communication

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk kursus

Målbeskrivelse

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Have viden om hvordan man som medicinstuderende forholder sig som observatør under et klinisk ophold herunder kende til tavshedspligt.
  • Kunne redegøre for metoder til observation af kommunikation, samarbejde og diversitet.
  • Kunne beskrive refleksionsteknikker til analyse af egen rolle i kommunikation, samarbejde og diversitet.

 

  • Kommunikation
    • Kunne forklare grundlæggende teorier og modeller for sundhedskommunikation.
    • Kunne redegøre for hvordan læge-patient alliance og behandling påvirkes af kommunikation mellem læger, patienter og pårørende.
    • Kunne beskrive ligheder og forskelle i kommunikation med forskellige grupper i sundhedsvæsnet: Monofaglig, tværfaglig samt med patienter og pårørende.
  • Samarbejde
    • Kunne redegøre for hvordan man samarbejder med patienter og pårørende, herunder kende til principperne for fælles beslutningstagning.
    • Kende til roller, ansvar, funktioner og samarbejde i tværfaglige teams (fx sygeplejerske, socialrådgiver, fysio- og ergoterapeut, bioanalytiker, diætist, sekretær).
    • Kende til styrker, udfordringer og dilemmaer i tværfagligt samarbejde og samarbejde mellem specialer, herunder de dynamikker og hierarkier, der kan opstå.
  • Diversitet
    • Kunne beskrive nøglebegreber inden for diversitet (minoritet, privilegier, diskrimination, stereotyper, kognitive bias, fordomme, stigmatisering, intersektionalitet, minoritetsstress).
    • Kunne beskrive hvordan bias, stereotyper, fordomme og diskrimination opstår, og hvordan det påvirker minoritetspatienter i sundhedsvæsnet.
    • Have kendskab til metoder til at identificere og blive opmærksom på egne bias, stereotyper og fordomme. 

 

Færdigheder:

  • Kommunikation
    • Kunne observere og analysere læge-patient kommunikation.
    • Kunne identificere hensigtsmæssig kommunikation og formidling af problemstillinger i monofaglige og tværfaglige kontekster samt til patienter og pårørende.
    • Kunne observere hvordan fysiske rammer påvirker kommunikation i sundhedsvæsnet.
  • Samarbejde
    • Kunne observere lægens funktioner, roller og lægefaglige professionalisme i arbejdet på en hospitalsafdeling,
    • Kunne identificere fælles beslutningstagning i læge-patient samtalen.
    • Kunne observere samarbejdsdynamikker, hierarkier og rollefordelinger på en hospitalsafdeling.
  • Diversitet
    • Kunne identificere brug af stereotyper, fordomme og stigmatisering i sundhedsvæsnet.
    • Kunne observere hvordan diversitetskompetencer anvendes i klinisk praksis.
    • Kunne analysere hvordan forskellige grader af diversitetskompetencer påvirker alliance, samarbejde, kommunikation og behandling.

 

Kompetencer:

  • Kommunikation
    • Kunne reflektere over hvordan man i klinisk praksis tilpasser kommunikationen til patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle.
    • Kunne reflektere over egen rolle i kommunikation og arbejde aktivt med forbedringer.
  • Samarbejde
    • Kunne reflektere over, hvordan man som læge indgår i et tværfagligt samarbejde og kunne navigere i de dynamikker, der opstår.
    • Kunne reflektere over, hvordan man som medicinstuderende indgår i og bidrager til arbejdet på en afdeling.
  • Diversitet
    • Kunne reflektere kritisk over egen rolle i mødet med en mangfoldighed og minoriteter herunder reflektere over egne bias, stereotyper og fordomme.
    • Kunne integrere forståelse for diversitet i interaktioner med patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle.

Kurset indledes med to dages teoretisk introduktion til læge-patient-kommunikation, diversitet, observationsmetoder og refleksionteknikker. Herefter foregår undervisningen i klinikophold, hvor den studerende primært vil have en observerende og reflekterende rolle.

Den kliniske del af kurset bliver arrangeret af KU.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
5 ECTS
Prøveform
Undervisningsdeltagelse
Prøveformsdetaljer
Undervisningsdeltagelse i form af:
- 7 dages klinisk ophold med mødepligt. 
- Multiple Choice test via Absalon. Varighed 2 timer.

Multiplechoice-testen vil typisk omfatte situationer, som bringer forskellige strategier i spil. Det kan dreje sig om læge-patient kommunikation, etiske problemstillinger, samarbejdsrelationer, specifikke lægeroller, etc.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. 

Den studerende skal tilmelde sig kurset igen for at bestå manglende dele af prøven. 

Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilfredsstillende vis have:

  • Tilegnet sig viden om forudsætninger for at kunne kommunikere med patienter uanset alder, køn, etnicitet, socio-økonomiske forhold etc.
  • Observeret lægens og andre faggruppers kommunikation med patienter og pårørende
  • Observeret lægens og andre faggruppers evne og kompetencer til målrette sin kommunikation og inddrage patienter og pårørende
  • Observeret lægens arbejde og roller i forbindelse med lægens forskellige funktioner
  • Observeret sygeplejerskers og andre faggruppers arbejde
  • Observeret faggruppernes indbyrdes kommunikation og samarbejde
  • Gennemført og bestået multiple choice test
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 3
  • Holdundervisning
  • 2
  • Forberedelse (anslået)
  • 80
  • E-læring
  • 3
  • Klinik
  • 48
  • Eksamen
  • 2
  • Total
  • 138

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SMEB24010U
ECTS
5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

10 dage, hvori 7 dage er ophold på en klinisk hospitalsafdeling med
mødepligt
Placering
Efterår og Forår
Skemagruppe
Se Syllabus
Kapacitet
Studerende pr. semester:
København: 248
Køge: 55
Studienævn
Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
  • Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
  • Daniel Hägi-Pedersen   (4-6f736c724b7d7072747a797e756c7077776c796f396f76)
  • jks728 jks728   (16-797482827872703d7270817b82827e7d4f817476787e7d773d737a)
  • Lene Rybner   (11-766f786f387c836c786f7c4a7d7f786e38757f386e75)
Gemt den 04-04-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students