HealthZup, medicin

Kursusindhold

Kurset Health Innovation – HealthZup er en praktisk indføring i Medtech innovationsprocessen, der bygger på Biodesign fra Stanford Universitet. Dette inkluderer klinisk behovsanalyse, markedsanalyse, idégenerering, prototyping, regulering og udvikling af forretningsplan. 

De studerende vil arbejde i teams af 3-5 studerende, som hver udfører et feltstudie i kliniske miljøer.

Engelsk titel

HealthZup, Medicine

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i medicin

 

HealthZup erstatter det almindelige kandidatspeciale for medicinstuderende på perspektivet; Specialistperspektiv med innovation.

 

OBS: Studerende, der vil følge andre kurser samtidigt, skal være opmærksomme på, hvorvidt der på disse kurser er forbehold for deltagelse i dette forløb. Ved tvivl, kontakt kursusleder Lars Kayser (LK@sund.ku.dk).

Målbeskrivelse

At give den studerende teoretisk og praktisk viden og erfaring med forskellige aspekter af sundheds- og velfærdsteknologi, herunder kunne identificerer problemstillinger, der kan danne grundlag for et innovativt produkt. Efter endt kursus forventes den studerende at have udviklet en forståelse for, hvordan digitale og teknologiske produkter kan udvikles til specifikke områder indenfor sundhedssektoren. Her indgår både primær- og sekundær-sektoren, som potentielle kundeområder.
I forløbet forventes det, at den studerende udvikler en bredere kulturel forståelse på sundhedsområdet og opgaver, roller og aktiviteter på tværs af discipliner. Videre at den studerende bliver bevidst om sin rolle i teams og herunder får mulighed for at udvikle og reflekterer om sin samarbejdsevne. 
Efter endt kursus skal den studerende kunne:

 

Viden

  • Diskutere den kliniske relevans i forhold til de identificerede behov og hvordan målet for prototypen identificeres.
  • Diskutere interessent- og markedsanalysen i forhold til innovationsproduktet.
  • Diskutere sammenhængen mellem observationer, problemidentifikation og behov.
  • Forklare udførelsen af en gap analyse, og hvordan denne kan hjælpe til at identificere nye muligheder for løsninger inden for det kliniske område.
  • Forklare hvordan man udvikler needs ranking system.
  • Forklare hvordan man samler og organiserer resultaterne fra en idégenereringssession således de kan præsenteres og analyseres på en betydningsfuld måde (concept mapping).
  • Diskutere hvordan den relevante forretningsmodel kan identificeres ud fra det konkrete produkt og de potentielle kundetyper.
  • Diskutere betydningen af hvilke databaser man bruger til litteratursøgning og hvordan valg af nøgleord og MESH termer kan få betydning for resultatet.

 

Færdigheder

  • Oversætte et problem til en klinisk need statement som er præcist, passende i omfang og uafhængigt af løsningen.
  • Gennemføre en brainstorm session.
  • Udvikle et concept map
  • Udvikle en prototype
  • Udvikle en forretningsplan
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en relevant litteratursøgning og diskutere fundene i forhold til en given problemstilling.

 

Kompetence

  • Demonstrere evnen til at reflektere over egen rolle og praksis i forhold til teambidrag i innovationsforløbet.
  • Kritisk forholde sig til resultat af litteratursøgninger og vurdere validitet ud fra viden om anvendte kilder.

 

Forelæsninger, vejledning, workshops, feltstudier og projektarbejde

Den studerende skal have bestået 1. studieår af kandidatuddannelsen i medicin.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Prøveformsdetaljer
Mundtlig eksamen uden forberedelsestid med udgangspunkt i skriftlige rapporter.
En gruppeopgave, én personlig portfolio og ét literature review.


Mundtlig eksamen kan afholdes online, hvis både studerende og vejleder ønsker det. Vejleder og studerende skal sammen beslutte:
- Om eksamen udelukkende skal afholdes fysisk
- Om eksamen udelukkende skal afholdes online
- Om censor kan deltage online, hvis vedkommende ønsker det
Vejleder giver besked til eksamenskoordinator ved bestilling af censor
Eksamensforudsætninger

  

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Alle hjælpemidler tilladt

Værktøjer, der er baseret på AI, herunder generativ AI/LLM (fx Chat GPT, Gemini eller Meta Llama), må benyttes som hjælpemiddel. Det skal af beskrivelsen af metode fremgå, hvordan disse er brugt. Det er den studerendes ansvar at sikre besvarelsens nøjagtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre, at besvarelsen ikke er faktuelt ukorrekt, plagieret eller indeholder materiale med copyright.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at få den maksimale karakter 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Diskutere den kliniske relevans i forhold til de identificerede behov og hvordan målet for prototypen identificeres.
  • Diskutere interessent- og markedsanalysen i forhold til innovationsproduktet.
  • Diskuter sammenhængen mellem observationer, problemidentifikation og behov
  • Forklare udførelsen af en gap analyse, og hvordan denne kan hjælpe til at identificere nye muligheder for løsninger inden for det kliniske område.
  • Forklare hvordan man udvikler needs ranking system.
  • Forklare hvordan man samler og organiserer resultaterne fra en idégenereringssession således de kan præsenteres og analyseres på en betydningsfuld måde (concept mapping).
  • Diskutere hvordan den relevante forretningsmodel kan identificeres ud fra det konkrete produkt og de potentielle kundetyper.
  • Diskutere betydningen af hvilke databaser man bruger til litteratursøgning og hvordan valg af nøgleord og MESH termer kan få betydning for resultatet.

 

Færdigheder

  • Pitche sit produkt.
  • Kunne udvikle et concept map.
  • Kunne gennemføre en brainstorm session
  • Fremlægge sin prototype og forklare dennes værdi og potentielle markedsmuligheder.
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en relevant litteratursøgning og diskutere fundene i forhold til en given problemstilling.

 

Kompetencer

  • Demonstrere evnen til at reflektere over egen rolle og praksis i forhold til teambidrag innovationsforløbet.
  • Kritisk forholde sig til resultat af litteratursøgninger og vurdere validitet ud fra viden om anvendte kilder.

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 20
  • Forberedelse (anslået)
  • 276,5
  • Feltarbejde
  • 60
  • Vejledning
  • 40
  • Eksamen
  • 0,5
  • Seminar
  • 15
  • Total
  • 412,0

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SMEA15130U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
B1 og A2
Mandag formiddag, tirsdag eftermiddag og fredag formiddag
Kapacitet
6 pladser
Studienævn
Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
  • Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Lars Kayser   (2-6f6e4376787167316e7831676e)
Underviser

I samarbejde med KU Lighthouse

Gemt den 01-04-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students