HealthZup, medicin
Kursusindhold
Kurset Health Innovation – HealthZup er en praktisk indføring i Medtech innovationsprocessen, der bygger på Biodesign fra Stanford Universitet. Dette inkluderer klinisk behovsanalyse, markedsanalyse, idégenerering, prototyping, regulering og udvikling af forretningsplan.
De studerende vil arbejde i teams af 3-5 studerende, som hver udfører et feltstudie i kliniske miljøer.
HealthZup, Medicine
Kandidatuddannelsen i medicin
HealthZup erstatter det almindelige kandidatspeciale for medicinstuderende på perspektivet; Specialistperspektiv med innovation.
OBS: Studerende, der vil følge andre kurser samtidigt, skal være opmærksomme på, hvorvidt der på disse kurser er forbehold for deltagelse i dette forløb. Ved tvivl, kontakt kursusleder Lars Kayser (LK@sund.ku.dk).
At give den studerende teoretisk og praktisk viden og erfaring
med forskellige aspekter af sundheds- og velfærdsteknologi,
herunder kunne identificerer problemstillinger, der kan danne
grundlag for et innovativt produkt. Efter endt kursus forventes den
studerende at have udviklet en forståelse for, hvordan digitale og
teknologiske produkter kan udvikles til specifikke områder indenfor
sundhedssektoren. Her indgår både primær- og sekundær-sektoren, som
potentielle kundeområder.
I forløbet forventes det, at den studerende udvikler en bredere
kulturel forståelse på sundhedsområdet og opgaver, roller og
aktiviteter på tværs af discipliner. Videre at den studerende
bliver bevidst om sin rolle i teams og herunder får mulighed
for at udvikle og reflekterer om sin samarbejdsevne.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- Diskutere den kliniske relevans i forhold til de identificerede behov og hvordan målet for prototypen identificeres.
- Diskutere interessent- og markedsanalysen i forhold til innovationsproduktet.
- Diskutere sammenhængen mellem observationer, problemidentifikation og behov.
- Forklare udførelsen af en gap analyse, og hvordan denne kan hjælpe til at identificere nye muligheder for løsninger inden for det kliniske område.
- Forklare hvordan man udvikler needs ranking system.
- Forklare hvordan man samler og organiserer resultaterne fra en idégenereringssession således de kan præsenteres og analyseres på en betydningsfuld måde (concept mapping).
- Diskutere hvordan den relevante forretningsmodel kan identificeres ud fra det konkrete produkt og de potentielle kundetyper.
-
Diskutere betydningen af hvilke databaser man bruger til litteratursøgning og hvordan valg af nøgleord og MESH termer kan få betydning for resultatet.
Færdigheder
- Oversætte et problem til en klinisk need statement som er præcist, passende i omfang og uafhængigt af løsningen.
- Gennemføre en brainstorm session.
- Udvikle et concept map
- Udvikle en prototype
- Udvikle en forretningsplan
- Kunne tilrettelægge og gennemføre en relevant litteratursøgning og diskutere fundene i forhold til en given problemstilling.
Kompetence
- Demonstrere evnen til at reflektere over egen rolle og praksis i forhold til teambidrag i innovationsforløbet.
- Kritisk forholde sig til resultat af litteratursøgninger og vurdere validitet ud fra viden om anvendte kilder.
Forelæsninger, vejledning, workshops, feltstudier og projektarbejde
Den studerende skal have bestået 1. studieår af kandidatuddannelsen i medicin.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
Alle studerende skal tilmelde sig kurset i tilmeldingsperioden.
Alle studerende skal udarbejde og aflevere en specialekontrakt. Se mere om frister mm. på KUnet.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen uden forberedelsestid med udgangspunkt i
skriftlige rapporter.
En gruppeopgave, én personlig portfolio og ét literature review.
Mundtlig eksamen kan afholdes online, hvis både studerende og vejleder ønsker det. Vejleder og studerende skal sammen beslutte:
- Om eksamen udelukkende skal afholdes fysisk
- Om eksamen udelukkende skal afholdes online
- Om censor kan deltage online, hvis vedkommende ønsker det
Vejleder giver besked til eksamenskoordinator ved bestilling af censor - Eksamensforudsætninger
-
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler tilladt
Værktøjer, der er baseret på AI, herunder generativ AI/LLM (fx Chat GPT, Gemini eller Meta Llama), må benyttes som hjælpemiddel. Det skal af beskrivelsen af metode fremgå, hvordan disse er brugt. Det er den studerendes ansvar at sikre besvarelsens nøjagtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre, at besvarelsen ikke er faktuelt ukorrekt, plagieret eller indeholder materiale med copyright.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at få den maksimale karakter 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Diskutere den kliniske relevans i forhold til de identificerede behov og hvordan målet for prototypen identificeres.
- Diskutere interessent- og markedsanalysen i forhold til innovationsproduktet.
- Diskuter sammenhængen mellem observationer, problemidentifikation og behov
- Forklare udførelsen af en gap analyse, og hvordan denne kan hjælpe til at identificere nye muligheder for løsninger inden for det kliniske område.
- Forklare hvordan man udvikler needs ranking system.
- Forklare hvordan man samler og organiserer resultaterne fra en idégenereringssession således de kan præsenteres og analyseres på en betydningsfuld måde (concept mapping).
- Diskutere hvordan den relevante forretningsmodel kan identificeres ud fra det konkrete produkt og de potentielle kundetyper.
- Diskutere betydningen af hvilke databaser man bruger til litteratursøgning og hvordan valg af nøgleord og MESH termer kan få betydning for resultatet.
Færdigheder
- Pitche sit produkt.
- Kunne udvikle et concept map.
- Kunne gennemføre en brainstorm session
- Fremlægge sin prototype og forklare dennes værdi og potentielle markedsmuligheder.
- Kunne tilrettelægge og gennemføre en relevant litteratursøgning og diskutere fundene i forhold til en given problemstilling.
Kompetencer
- Demonstrere evnen til at reflektere over egen rolle og praksis i forhold til teambidrag innovationsforløbet.
- Kritisk forholde sig til resultat af litteratursøgninger og vurdere validitet ud fra viden om anvendte kilder.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 276,5
- Feltarbejde
- 60
- Vejledning
- 40
- Eksamen
- 0,5
- Seminar
- 15
- Total
- 412,0
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMEA15130U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
B1 og A2Mandag formiddag, tirsdag eftermiddag og fredag formiddag
- Kapacitet
- 6 pladser
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lars Kayser (2-6f6e4376787167316e7831676e)
Underviser
I samarbejde med KU Lighthouse
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students