Bachelorprojekt, sundhed og informatik
Kursusindhold
Bachelorprojektet skal ligge inden for det faglige område, som dækkes af studieordningen. Projektets form og indhold aftales mellem den studerende og en vejleder. Aftalen om afgrænsning og godkendelse af projektet indgås efter nærmere drøftelse mellem den studerende og hovedvejlederen. Den aftalte ramme for projektet inklusiv kort problemformulering skal fremsendes i form af en bachelor-kontrakt til studieadministrationen, der videresender til kursusleder. Der kan være en eller flere vejledere tilknyttet et bachelorprojekt, hvoraf én skal være tilknyttet uddannelsen og være hovedvejleder. Hovedvejlederen er samtidig eksaminator og står inde for den faglige kvalitet. Bivejleder kan komme fra andre uddannelser ved Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, fra andre højere uddannelsesinstitutioner, fra klinisk praksis eller fra virksomheder med tilknytning til området. Alle vejledere skal godkendes af kursusleder.
Bachelor's Thesis, Health Informatics
Bacheloruddannelsen i sundhed og informatik - obligatorisk
At den studerende selvstændigt kan behandle, analysere og diskutere en problemstilling, der har udgangspunkt i en sundhedsinformatisk problemstilling med relation til sundhedssektoren eller den industri, der er leverandør til sundhedssektoren.
Efter endt projekt forventes den studerende at have tilegnet sig:
Viden
- diskutere relevant teori og viden om det valgte genstandsområde baseret på en litteraturgennemgang med henblik på at få kortlagt state of the art.
- analysere og fortolke empirisk datamateriale eller tidligere indsamlede data
- diskutere teori og materiale kritisk
- konkludere og perspektivere
Færdigheder
- argumentere for valg af metode i relation til den valgte problemstilling
- definere og afgrænse en problemstilling, der relaterer til sundhed og informatik
- dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling
Kompetencer
- kunne perspektivere kandidatspecialets fund og relevans udfra den opnåede viden og færdigheder, egne holdninger og i konteksten af relevante etiske og kulturellle forhold.
- kunne kritisk forholde sig til egen rolle og specialets bidrag til udviklingen af viden indenfor det behandlede område.
Udfærdigelse af opgave inden for selvvalgt område inden for rammerne af uddannelsen med vejledning af en post.doc/ adjunkt/ lektor/ professor ansat ved institut tilknyttet uddannelsen. Der kan gælde særlige regler for, hvem der må vejlede, afhængig af det valgte institut.
Den studerende skal have bestået 90 ECTS-point og være tilmeldt eller have bestået yderlige mindst 30 ECTS-point af bacheloruddannelsen i Sundhed og Informatik.
Tilmelding via bachelorkontrakt:
Bachelor i sundhed og informatik - KUnet - KUnet
Udbydes ikke til meritstuderende
Udbydes ikke til udvekslingsstuderende
- ECTS
- 20 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringMundtligt forsvar, 30 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig projektopgave med efterfølgende mundtlig eksamen.
Den skriftlige projektopgave kan udarbejdes på dansk eller engelsk og det mundtlige forsvar skal afholdes på samme sprog som den skriftlige projektopgave. Hvis projektopgaven udarbejdes på engelsk skal resuméet udfærdiges på dansk.
Det mundtlige forsvar kan afholdes online, hvis både studerende og vejleder ønsker det. Vejleder og studerende skal sammen beslutte:
- Om eksamen udelukkende skal afholdes fysisk
- Om eksamen udelukkende skal afholdes online
- Om censor kan deltage online, hvis vedkommende ønsker det
Vejleder giver besked til eksamenskoordinator ved bestilling af censor
Karakteren gives på grundlag af en samlet vurdering af den mundtlige eksamination og den skriftlige bacheloropgave. Et engelsk resumé indgår i den samlede bedømmelse af bachelorprojektet. Det faglige indhold af projektopgaven skal vægtes tungest. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Værktøjer, der er baseret på AI, herunder generativ AI/LLM, må benyttes som hjælpemiddel. Det skal af beskrivelsen af metode fremgå, hvordan disse er brugt. Herunder også begrunde valget og reflektere over dette valg. Det er den studerendes ansvar at sikre besvarelsens nøjagtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre, at besvarelsen ikke er faktuelt ukorrekt, plagieret eller indeholder materiale med copyright.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- definere og afgrænse en problemstilling, der relaterer til sundhed og informatik
- diskutere relevant teori og viden om det valgte genstandsområdebaseret på en litteraturgennemgang med henblik på at få kortlagt state of the art.
- analysere og fortolke empirisk datamateriale eller tidligere indsamlede data
- diskutere teori og materiale kritisk
- konkludere og perspektivere
Færdigheder
- argumentere for valg af metode i relation til den valgte problemstilling
- definere og afgrænse en problemstilling, der relaterer til sundhed og informatik
- dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling
Kompetencer
- kunne perspektivere kandidatspecialets fund og relevans udfra den opnåede viden og færdigheder, egne holdninger og i konteksten af relevante etiske og kulturellle forhold.
- kunne kritisk forholde sig til egen rolle og specialets bidrag til udviklingen af viden indenfor det behandlede område.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 537
- Vejledning
- 12
- Eksamen
- 1
- Total
- 550
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SITA08010U
- ECTS
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
-
Projektarbejde
- Kapacitet
- Ingen begrænsning
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab, Global Sundhed og Sundhed & Informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lars Kayser (2-7473487b7d766c36737d366c73)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students