Avancerede kvalitative metoder
Kursusindhold
Kursets formål er at give de studerende færdigheder i at afgrænse, undersøge og formidle en folkesundhedsvidenskabelig problemstilling ved at planlægge og udføre et kvalitativt studie. I studiet skal der være sammenhæng mellem forskningsspørgsmål, analytisk tilgang, teori og metode. Gennem forelæsninger, holdundervisning og øvelser får de studerende et grundigt kendskab til udvalgte kvalitative analysestrategier og deres anvendelse. De studerende skal gennem selvstændigt projektarbejde foretage en analyse af deres eget empiriske materiale og reflektere over sammenhængen mellem deres vidensposition, de anvendte metoder og deres analytiske tilgang. I løbet af kurset vil de studerende blive undervist i videnskabsteori, udvalgte kvalitative metoder og analytiske tilgange, samt kvalitativ databearbejdning og skrivning.
Advanced Qualitative methods
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kandidatuddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne følgende:
Viden
- De studerende kan udforme et selvstændigt kvalitativt projekt
med en klar problemstilling, der kan belyses og formidles med
kursets udvalgte analytiske tilgange.
- De studerende kan redegøre for de valgte analytiske tilganges
centrale elementer og begreber og etablere sammenhæng mellem
videnskabsteori, analytisk tilgang og de valgte kvalitative
metoder.
- De studerende kan gennem læsning af kursets tekster og deres eget projektarbejde reflektere over og vurdere styrker og svagheder ved de anvendte analytiske tilgange og metoder i forhold til kvalitetskrav ved kvalitativ forskning.
Færdigheder
- De studerende kan planlægge og udføre et mindre etnografisk
studie og reflektere over alle processerne i forbindelse med
adgangsforhandling, dataindsamling og analyse, herunder de etiske
aspekter af kvalitativ forskning.
- De studerende kan producere eget datamateriale gennem kursets
udvalgte kvalitative metoder og analytiske tilgange.
- De studerende kan kode, bearbejde og analysere deres eget
kvalitative materiale gennem brug af relevante analytiske begreber.
- De studerende kan formidle resultaterne af deres kvalitative arbejde ved hjælp af relevante analytiske begreber og gennemsigtighed i deres fremgangsmåder.
Kompetencer
- De studerende får kvalitative redskaber til at
undersøge individuelle erfaringer, sociale sammenhænge og
praksisser på sundhedsområdet med blik for den særlige kontekst,
som disse udspiller sig i.
- De studerende kan udføre kvalitative projekter på
sundhedsområdet, indsamle viden gennem etnografiske metoder,
generere og formidle kvalitative resultater gennem selvstændig
analyse og skrivning, og perspektivere projektets resultater til
relevante sundhedsproblemstillinger.
- Gennem indsigter i og erfaringer med metodiske og analytiske
valg, kan de studerende evaluere kvaliteten af kvalitative
forskningsresultater på sundhedsområdet, både i litteraturen og i
egne projekter.
- De studerende får baggrunden for at forstå potentialet i kvalitativ forskning på sundhedsområdet, og hvordan det kan indgå i og bidrage til tværfaglige sammenhænge.
Forelæsninger og holdtimer
Læseliste og litteratur vil blive gjort tilgængelig via Absalon ved semesterstart.
De studerende modtager løbende feedback omkring progressionen af deres projektarbejde i holdundervisningen, både fra medstuderende og fra underviser. Dette inkluderer blandt andet feedback på en projektsynopsis. I tillæg til karakter modtager hver eksamensopgave et par linjer med skriftlig feedback, som pointerer styrker og svagheder ved opgaven.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig kursusopgave, som udarbejdes individuelt eller i
grupper.
Omfang:
1 studerende = 15 normalsider
2 studerende = 24 normalsider
3 studerende = 30 normalsider
4 studerende = 33 normalsider
Eksamensopgaven tager direkte udgangspunkt i projektarbejde som udføres igennem kurset. Projektarbejdet vil bringe de studerende gennem hele den kvalitative undersøgelsesproces: Fra udarbejdelse af en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitative analyser, over datagenerering og diskussion af etik til afrapportering af undersøgelsen. De studerende skal opnå erfaring med at afgrænse et forskningsspørgsmål; udforme en analysestrategi; skabe adgang til felten; få erfaring med kvalitative metoder; gøre aktivt brug af teori til at forme deres analytiske argument og fund; og reflektere over etiske problemstillinger.
Eksamensopgaven løses individuelt (15 normalsider) eller i grupper på to (24 normalsider), tre (30 normalsider) eller fire (33 normalsider a 2400 anslag). Anvend skriftstørrelse 12. Eventuelt bilagsmateriale kan tilføjes bagest i opgavefilen (som aftalt med kursusleder). Det skal være relevant for opgaven, men kan ikke forventes læst af eksaminator og censor, hvis det ikke ønskes vurderet og dermed talt med i opgavens omfang. Af forsiden skal fremgå eksamensnummer på den/de studerende, der har udarbejdet besvarelsen. Hvis besvarelsen er udarbejdet af flere studerende i gruppe, skal det fremgå hvilket/hvilke indholdsbærende afsnit, hver enkelt studerende har været ansvarlig for. Dette skyldes, at der gives individuelle karakterer. Denne opdeling skal følge en meningsbærende inddeling af opgaven i fx afsnit og underafsnit. Op til 1/3 af opgaven må være udarbejdet med kollektivt ansvar, hvilket oplagt kan inkludere indledning og konklusion. Ansvarsfordelingen skrives på en separat side, der indgår i opgaven, men ikke tæller med i anslag, således af opgave og ansvarsfordeling er en samlet fil, der nemt kan afleveres i digital eksamen. - Eksamensforudsætninger
-
Der er krav om udførelse af mindre feltstudie. Desuden skal de studerende udvikle en minisynopsis undervejs i forløbet og præsentere deres projekt mundtligt ved kursets afslutning.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Reeksamen
-
Prøveform: Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer: Skriftlig aflevering på baggrund af udleveret opgave i Digital Eksamen. Eksamensopgaven besvares individuelt. Besvarelsen skal fylde max 15 siders normaltekst, dvs. 2.400 anslag pr. side inkl. mellemrum.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne
Viden:
- udforme et selvstændigt kvalitativt projekt med en klar problemstilling, der kan belyses og formidles med kursets udvalgte analytiske tilgange.
- redegøre for de valgte analytiske tilganges centrale elementer og begreber og etablere sammenhæng mellem videnskabsteori, analytisk tilgang og de valgte kvalitative metoder.
- reflektere over og vurdere styrker og svagheder ved de anvendte
analytiske tilgange og metoder i forhold til kvalitetskrav ved
kvalitativ forskning.
Færdigheder:
- planlægge og udføre et mindre etnografisk studie og skriftligt reflektere over alle processerne i forbindelse med adgangsforhandling, dataindsamling og analyse, herunder de etiske aspekter af kvalitativ forskning.
- producere eget datamateriale gennem kursets udvalgte kvalitative metoder og analytiske tilgange og fremstille det skriftligt.
- kode, bearbejde og analysere deres eget kvalitative materiale gennem brug af relevante analytiske begreber.
- formidle resultaterne af deres kvalitative arbejde ved hjælp af relevante analytiske begreber og gennemsigtighed i deres fremgangsmåder.
Kompetencer:
- undersøge individuelle erfaringer, sociale sammenhænge og praksisser på sundhedsområdet med blik for den særlige kontekst, som disse udspiller sig i.
- udføre kvalitative projekter på sundhedsområdet, indsamle viden gennem etnografiske metoder, generere og formidle kvalitative resultater gennem selvstændig analyse og skrivning, og perspektivere projektets resultater til relevante sundhedsproblemstillinger.
- evaluere kvaliteten af kvalitative forskningsresultater på sundhedsområdet, både i litteraturen og i egne projekter.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 26
- Forberedelse (anslået)
- 130
- Projektarbejde
- 103
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOK23003U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 78 deltagere
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab, Global Sundhed og Sundhed & Informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anne Sofie Børsch (11-6673736a3367747778686d45787a736933707a336970)
- Anja Marie Bornø Jensen (11-66736f66336f6a73786a7345787a736933707a336970)
Underviser
Lauge Neimann Rasmussen
Simone Cecilie Grytter
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students