Sundhedsprofessioner i forandring. Et sociologisk perspektiv
Kursusindhold
Professioner er karakteriseret ved faggrupper, som spiller en central rolle for samfundets og statens opretholdelse og udvikling. Forandringer i sygdomsbilledet i retning af flere og flere kronisk syge samt et øget fokus på brugernes inddragelse i sygdomsbehandling og –forebyggelse rejser vigtige professionssociologiske spørgsmål: Får vi brug for andre professioner? Mere tværprofessionelt samarbejde? Ændres betydningen af nogle professioner frem for andre? Vil de eksisterende sundhedsprofessioner få nye arbejdsområder? Er der særlige sektioner af professionerne, som bliver vigtige, fx særlige lægelige specialer og roller eller nye sygepleje- og omsorgsområder? Måske snarere en øget vægtning af sociale områder – rehabilitering og sundhedsfremme? Udviklingen i sygdomsbilledet afspejler sig i sundhedsprofessionernes art, sammensætning, arbejdsopgaver og udfordringer samt nye uddannelser og revisioner af disse, inkl. folkesundhedsvidenskabsuddannelser, hvilket har været belyst på forskellig måde i den samfundsvidenskabelige forskning.
Kurset vil inddrage denne forskning, især som den har manifesteret sig inden for professionssociologien, hvor sundhedsprofessionerne har været et gennemgående interessefelt. Alle sundhedsprofessionelle er frontlinjemedarbejdere, hvilket kursuslitteraturen vil vise kræver nogle særlige kompetencer, herunder håndtering af følelser og kommunikative evner. Andre end læger, fx også sygeplejersker, diætister, fysioterapeuter, coaches, alternative behandlere, sexterapeuter, fitnessinstruktører og ikke mindst folkesundhedsvidenskabelige eksperter indgår i formning af folks liv og kroppe i sundhedens navn. Politikeres, professionelles og borgeres fokus på sundhedsfremme, forebyggelse og kropsformning vil danne empirisk og analytisk afsæt for studier og diskussion af sundhedsprofessioner i forandring. Omdrejningspunktet i kurset vil være professionernes arbejdsopgaver, praksis, etik og forandringer, herunder i professionel-bruger relationer, men også uddannelsesmæssige, politiske, organisatoriske og økonomiske forhold, herunder internationale, vil blive belyst.
Health Care Professions in Transition. A Sociological Perspective
Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab - valgfrit element
Kandidatuddannelsen i Sundhed og informatik - valgfrit element
Kandidatuddannelsen i Sundhedsfaglig kandidat - valgfrit element
MSc in Global Health - Danish-language elective course
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- have opnået en indsigt i centrale samfundsvidenskabelige problemstillinger om forandringer i arbejdsopgaver for sundhedsprofessionerne inden for sygdomsbehandlinger, forebyggelse, sundhedsfremme og optimering.
- tilegne sig indblik i brugeres rolle og praksis samt redegøre for tillidsformer og –relationer, der udspiller sig i forholdet mellem bruger og professionel.
- redegøre for, hvad der adskiller professioner fra andre typer
af erhvervsfællesskaber.
Færdigheder
- være i stand til at udarbejde folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger og omsætte sådanne til konkrete analyser af forandringer i sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver.
- belyse dilemmaer i bestræbelser på helbredshåndtering.
Kompetencer
- redegøre og med empirisk viden fra forskningslitteratur, rapporter og dokumenter forholde sig til udviklingen inden for udvalgte sundhedsprofessioner.
- reflektere og oparbejde vidensmæssig baggrund af relevans for professionelt, herunder tværprofessionelt, samarbejde i krydsfelter mellem sundhed og samfund.
Forelæsninger, studenterpræsentationer, hold- og gruppediskussioner, skriftlige øvelser, ekskursion
Grundbog samt kompendium
Kursus i sociologi på bachelorniveau på mindst 5 ECTS.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/meritstuderende/
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave , 48 timerSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Individuel eksamen. Ved eksamensstart udleveres eksamensopgavespørgsmål samt retningslinjer.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer (ingen censur)
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- udarbejde en for kurset relevant og præcis folkesundhedsvidenskabelig problemformulering og herved foretage en selvstændig afgrænsning af et problemfelt inden for temaet om sundhedsprofessioner i en sociologisk belysning;
- udvælge den pensumlitteratur, der er relevant for specifikke problemstillinger og analyser;
- redegøre for og kritisk diskutere begreberne ”profession”, ”ekspertise” og ”bruger”;
- demonstrere en god forståelse af forskellige
sundhedsprofessionelles konkrete praksisformer, der knytter sig til
forandringer i befolkningers sygdomsbillede.
Færdigheder
- argumentere for, hvilke dimensioner af brugerperspektiver, der kan undersøges af relevans for sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver;
- analysere og diskutere forskellige forståelser af sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver og forandringer i disse;
- kritisk diskutere sammenhænge mellem sundhedsprofessioners forandringer og udviklingen af behandlings- eller forebyggelsespraksis;
- bruge referencer fra pensum meningsfuldt, det vil sige at kunne argumentere for deres relevans eller irrelevans for en given problemstilling og analyse;
- analysere og diskutere forskellige tekstyper (fx videnskabelige artikler hhv rapporter) og forholde sig til belæg for deres udsagn.
Kompetencer
- perspektivere brugernes inddragelse i udviklingen af sundhedsprofessionelles arbejdsområder, gerne i form af visioner for og idéer til nye måder at forstå og arbejde med brugerinvolvering på;
- reflektere over samspil mellem samfund og sundhedsmæssige problemområder;
- selvstændigt behandle samt velbegrundet og kritisk forholde sig til den udvalgte litteratur;
- udvise evne til disponering, strukturering og syntetisering i en velformuleret skriftlig akademisk fremstilling med præcis angivelse af referencer.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 217
- Eksamen
- 16
- Total
- 273
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOK21004U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
See skemaet i Syllabus
- Kapacitet
- 40 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab, Global Sundhed og Sundhed & Informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Inge Kryger Pedersen (3-6e70754578746833707a336970)
Underviser
Inge Kryger Pedersen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students