Gerontologi - om ældrebefolkningens hverdagsliv og helbred

Kursusindhold

Andelen af ældre i befolkningen vil stige støt i de kommende år, aldringsforskningen har været i rivende udvikling, og befolkningens højere alder ses som både en mulig ressource men også som en udfordring af mange. Formålet med kurset er at give de studerende viden om ældrebefolkningens liv, herunder aldringsprocessen fysisk, psykologisk og socialt, helbredsmæssige udfordringer, pensionsovergangen, begreber som sund og successfuld aldring, rollen som omsorgsgivende pårørende, ældrepleje i Danmark, og alderisme. 

Engelsk titel

Gerontology - health and everyday life in old age

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - valgfag

Kandidatuddanelsen i sundhed og informatik - valgfag

Sundhedsfaglig kandidatuddannelse - valgfag

MSc in Global Health - elective course in Danish

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Redegøre for den demografiske udvikling.
  • Redegøre for normale fysiske og kognitive aspekter af aldringsprocessen, de hyppigste sygdomme blandt ældre samt skrøbelighedsbegrebet, og hvordan dette håndteres i det danske sundhedsvæsen.
  • Redegøre for hvordan sociale og socioøkonomiske faktorer påvirker tilværelsen som gammel.
  • Redegøre for betydningen af overgang til pensionisttilværelsen for helbred og velbefindende, herunder potentielle barrierer ved det danske pensionssystem.
  • Redegøre for organiseringen og indhold af ældreplejen i Danmark, herunder samarbejde med sundhedsvæsen, brugerinvolvering, og hverdagsrehabilitering.
  • Reflektere over organiseringen af ældreplejen i Danmarks betydning for ældres hverdagsliv og livskvalitet.
  • Reflektere over ældres ønsker til og oplevelser af livet som gammel.

 

Færdigheder

  • Udforme en kursusopgave med en klar problemformulering indenfor gerontologi, litteraturgennemgang, diskussion og konklusion, samt mundtlig fremlæggelse.
  • Kunne demonstrere et overblik over feltet gerontologi inden for folkesundhedsvidenskab;
  • Kunne udarbejde en selvvalgt folkesundhedsvidenskabelig problemformulering inden for gerontologi og gøre rede for denne med anvendelse af videnskabelig litteratur baseret på en struktureret og fokuseret litteratursøgning;
  • Kunne forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte litteratur;
  • Kunne redegøre for relevante forebyggende/​kliniske/​behandlingsmæssige/​forskningsmæssige perspektiver.

 

Kompetencer

  • Selvstændigt planlægge, udføre og præsentere litteraturstudier indenfor det gerontologiske område.

Forelæsninger og studenteraktiverende undervisning

Der vil blive lagt litteratur i Absalon.

Den studerende vil selv skulle finde (evt. supplerende) litteratur.

Kursus SFOB20002U Social medicin, sygdomsforebyggelse og rehabilitering samt kursus SFOB20004U Epidemiologi 1 eller tilsvarende kurser.

Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Der er mulighed for, undervejs i kurset, at få mundtlig feedback fra kursusleder ifm valg af emne og indhold til kursusopgaven.

Der vil være studenterpræsentationer i løbet af kurset, hvor alle studerende deltager i diskussion af og feedback på de enkelte oplæg.

Kursusleder giver udover bedømmelse for kursusopgaven kort skriftlig feedback på denne.

ECTS
10 ECTS
Prøveform
Portfolio
Prøveformsdetaljer
Portfolio-eksamen består af en kursusopgave, som udarbejdes sideløbende med undervisning i kurset samt obligatoriske mundtlige fremlæggelser relateret til kursusopgaven.
Kursusopgaven udarbejdes individuelt, omfang 12 normalsider. Der afgives en samlet bedømmelse efter aflevering af kursusopgaven.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer.
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiden på KUnet

Reeksamen

Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiden på KUnet

Kriterier for bedømmelse

For at opnå beståelse skal den studerende i forhold til en selvvalgt problemformulering i den skriftlige opgave kunne:

Viden

  • Redegøre for den demografiske udvikling.
  • Redegøre for normale fysiske og kognitive aspekter af aldringsprocessen, de hyppigste sygdomme blandt ældre samt skrøbelighedsbegrebet, og hvordan dette håndteres i det danske sundhedsvæsen.
  • Redegøre for hvordan sociale relationer og socioøkonomiske faktorer påvirker ældre, herunder hvordan disse faktorer påvirker aldringsprocessen over et livsforløbsperspektiv.
  • Redegøre for betydningen af overgang til pensionisttilværelsen for helbred og velbefindende, herunder potentielle barrierer ved det danske pensionssystem.
  • Redegøre for organiseringen og indhold af ældreplejen i Danmark, herunder samarbejde med sundhedsvæsen, brugerinvolvering, og hverdagsrehabilitering.
  • Reflektere over organiseringen af ældreplejen i Danmarks betydning for ældres hverdagsliv og livskvalitet.
  • Reflektere over ældres ønsker til og oplevelser af livet som gammel.

 

Færdigheder

  • Udforme en kursusopgave med en klar problemformulering indenfor gerontologi, litteraturgennemgang, diskussion og konklusion, samt mundtlig fremlæggelse.
  • Kunne demonstrere et overblik over feltet gerontologi inden for folkesundhedsvidenskab;
  • Kunne udarbejde en selvvalgt folkesundhedsvidenskabelig problemformulering inden for gerontologi og gøre rede for denne med anvendelse af videnskabelig litteratur baseret på en struktureret og fokuseret litteratursøgning;
  • Kunne forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte litteratur;
  • Kunne redegøre for relevante forebyggende/​​kliniske/​​behandlingsmæssige/​​forskningsmæssige perspektiver.

 

Kompetencer

  • Selvstændigt planlægge, udføre og præsentere litteraturstudier indenfor det gerontologiske område.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Forberedelse (anslået)
  • 205
  • Eksamen
  • 30
  • Total
  • 275

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SFOK16001U
ECTS
10 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
Se skema i syllabus.
Kapacitet
40 studerende
Studienævn
Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab, Global Sundhed og Sundhed & Informatik
Udbydende institut
  • Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Charlotte Juul Nilsson   (4-656c706b4275777066306d7730666d)
Gemt den 02-04-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students