Bachelorprojekt
Kursusindhold
På studiets 6. semester skal den studerende udarbejde et bachelorprojekt. Bachelorprojektet skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret vis at formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et relevant, afgrænset sundhedsvidenskabeligt emne.
Læs mere om bachelorprojekt på
FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Bachelor Thesis
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for en afgrænset og klar folkesundhedsvidenskabelig problemstilling;
- gennemføre en struktureret og fokuseret litteratursøgning med fremdragelse af relevant litteratur;
- redegøre for valg af metode i relation til den valgte problemstilling;
- redegøre for relevant teori og viden om det valgte genstandsområde;
- gennemføre en logisk sammenhængende og velunderbygget argumentation fra problemformulering over analyse til konklusion;
- dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling.
Færdigheder
- behandle en afgrænset og klar folkesundhedsvidenskabelig problemstilling;
- dokumentere en struktureret og fokuseret litteratursøgning med fremdragelse af relevant litteratur;
- argumentere for valg af metode i relation til den valgte problemstilling;
- diskutere relevant teori og viden om det valgte genstandsområde;
- analysere og fortolke empirisk datamateriale;
- kritisk diskutere teori og materiale;
- konkludere og perspektivere;
- præsentere en logisk sammenhængende og velunderbygget argumentation fra problemformulering over analyse til konklusion;
- dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling.
Kompetencer
- selvstændig formulering af projekt, gennemførelse af projekt, udarbejdelse af rapport med problemfelt, baggrund, metode, resultater, diskussion og folkesundhedsvidenskabelige perspektiver. Hertil kommer fremlæggelse af rapporten og diskussion af resultater og konsekvenser.
Der lægges ud over det faglige indhold også vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne.
Projektarbejdet gennemføres under vejledning og skrives
individuelt eller i grupper på maksimalt tre personer. Projektet
skal være udfærdiget i overensstemmelse med den godkendte synopsis
og have følgende omfang for 1-3 studerende i omfang målt i
normalsider á 2400 tegn:
1 studerende = 25 sider. 30 sider for projekt baseret på kvalitativ
metode
2 studerende = 40 sider. 45 sider for projekt baseret på kvalitativ
metode
3 studerende = 50 sider. 55 sider for projekt baseret på kvalitativ
metode
En normalside rummer 2.400 anslag inklusive mellemrum. De enkelte
sider kan bestå af færre eller flere end 2.400 anslag, men det
samlede antal anslag må ikke overstige 2.400 tegn x maks. antal
sider.
Hver tabel og figur tæller for 1 tegn.
På de opgaver og projekter, hvor der er sat en maksimumslængde på
antal normalsider à 2.400 anslag med mellemrum, skal forsiden
indeholde en angivelse af antal anslag i opgaven, eksklusive
indholdsfortegnelse, abstract, tabeller, figurer, litteraturliste
og bilag, men inklusive fod- eller slutnoter.
Vejledning:
1 studerende= 40 vejledningstimer
2 studerende = 46 vejledningstimer
3 studerende = 52 vejledningstimer
Den studerende finder selv relevant litteratur og vil ved eksamen kunne blive eksamineret i de fag bachelorprojektet knytter sig til.
Bachelorprojektet bygger på gennemførelse af den øvrige undervisning på bacheloruddannelsen, dog undtaget valgfag eller erhvervsorienteret projektophold
Den studerende skal have bestået 90 ECTS-point og være tilmeldt eller have bestået yderligere mindst 30 ECTS-point af bacheloruddannelsen i Folkesundhedsvidenskab.
De studerende tilbydes seminar på 5. semester til forberedelse af emnevalg og vejleder
Der gives løbende feedback fra vejledere og bivejledere - på initiativ fra den studerende
Synopsis og bachelorkontrakt afleveres online. Læs mere om tilmelding her: Bachelor i folkesundhedsvidenskab - KUnet.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 20 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 30 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig projektopgave med efterfølgende mundtlig prøve.
Såvel projektopgaven som den mundtlige prøve kan foregå individuelt
eller i gruppe (højst tre personer).
Hvis studerende ønsker at at gå op som en gruppe, skal vejleder orienteres i god tid før den mundtlige eksamen. Den mundtlige eksamen varer 30 minutter pr. studerende i gruppen.
Mundtlig eksamen kan afholdes online, hvis både studerende og vejleder ønsker det. Vejleder og studerende skal sammen beslutte:
- Om eksamen udelukkende skal afholdes fysisk
- Om eksamen udelukkende skal afholdes online
- Om censor kan deltage online, hvis vedkommende ønsker det
Vejleder giver besked til eksamenskoordinator ved bestilling af censor
Eksamen kan afvikles på dansk eller engelsk
Ved gruppeprojektopgave, skal der ske individualisering af projektopgaven, således at der i opgaven redegøres for hvilken studerende, der har været hovedansvarlig for et givent afsnit. Opdelingen på de forskellige forfattere skal følge en meningsbærende inddeling af opgaven i fx afsnit og underafsnit. Op til 1/3 af opgaven må være udarbejdet med kollektivt ansvar for det pågældende afsnit. Der gives separat og individuel karakter til hver studerende.
Karakteren gives på grundlag af en samlet vurdering af den mundtlige eksamination
og den skriftlige bacheloropgave. Det faglige indhold af projektopgaven skal vægtes tungest.
Projektet skal udstyres med et resumé på engelsk på højst en normalside med maks 2400 anslag. Resuméet skal sammenfatte problemstilling, anvendt metode, væsentlige resultater, evt. diskussion og konklusionen. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.
Hvis BA-projeket er udarbejdet på engelsk, skal resumé være på dansk. - Eksamensforudsætninger
-
Indstilling til eksamen er betinget af, at den studerende har indleveret
og fået godkendt en bachelorprojektsynopsis. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
- Reeksamen
-
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
En præstation, der vurderes til karakteren 12, demonstrerer en fremragende akademisk indsats med udtømmende opfyldelse af fagets mål, udmærket kvalitet og uden væsentlige mangler.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende udvise følgende:
Viden
- At klart og præcist redegøre for en velafgrænset folkesundhedsvidenskabelig problemstilling, der demonstrerer en grundig forståelse af problemet og dets kompleksitet;
- At demonstrere viden om planlægning og gennemførelse af en struktureret og fokuseret litteratursøgning med fremdragelse og brug af relevant litteratur;
- Med afsæt i en litteratursøgning skal akademisk indsigt demonstreres, der informerer en redegørelse for eksisterende relevant viden, og når det er relevant, for den teori, der relaterer til den valgte problemstilling;
- At demonstrere viden af relevans for en klar og præcis redegørelse for og begrundelse af valg af metode i relation til den valgte problemstilling;
- At demonstrere viden om en grundig, logisk og velunderbygget argumentation, der etablerer en tydelig sammenhæng mellem baggrund, problemformulering, valg af metode, analyse samt diskussion og konklusion.
Færdigheder
- At formidle en fyldestgørende behandling af en afgrænset og klar folkesundhedsvidenskabelig problemstilling med høj faglig kvalitet;
- At udvikle og udføre en struktureret og fokuseret litteratursøgning, der giver et meningsfuldt rationale for valget af og fokus på den valgte problemstilling;
- Med en kritisk og nuanceret tilgang skal eksisterende relevant viden diskuteres, og når det er relevant, også den teori, der relaterer sig til den valgte problemstilling;
- På fyldestgørende vis at diskutere og argumentere for valg af metode i relation til den valgte problemstilling;
- Med en kritisk og nuanceret tilgang skal teori af relevans for afhandlingen diskuteres, og når det er relevant, også den teori, der relaterer til materialer og metoder;
- At formidle et præcist og sammenhængende problemfelt, baggrund, metode, resultater og diskussion, samt folkesundhedsvidenskabelige perspektiver på en fyldestgørende og reflekteret måde;
- Med afsæt i analyse og resultater skal evnen til at udlede velunderbyggede konklusioner demonstreres, samt evnen til at formidle en perspektivering af resultaterne i en bredere folkesundhedsvidenskabelig kontekst, herunder skal der beskrives og diskuteres fremtidige relevante forskningsmæssige og praktiske folkesundhedsmæssige implikationer.
Kompetencer
- At mestre selvstændig formulering af projektet, dets gennemførelse samt udarbejdelse af en velstruktureret og klar opgave. At demonstrere en skarp og præcis skriftlig formidling i opgaven samt en skarp og præcis mundtlig formidling ved det afsluttende forsvar. Dette inkluderer desuden færdigheder i forhold til diskussion af resultater, studiets styrker og begrænsninger og i forhold til en folkesundhedsvidenskabelig perspektivering af resultaterne. I den skriftlige formidling lægges der også vægt på den studerendes grammatik samt stavning og formuleringsevne.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 3
- Holdundervisning
- 3
- Projektarbejde
- 503
- Vejledning
- 40
- Eksamen
- 1
- Total
- 550
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOB20022U
- ECTS
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
-
Projektarbejde i grupper af 1-3 studerende
- Kapacitet
- Ingen begrænsning for FSV-studerende.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende. - Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab, Global Sundhed og Sundhed & Informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lisbeth E. Knudsen (4-6f6c686e4376787167316e7831676e)
Underviser
Hovedvejleder skal være tilknyttet IFSV eller FSV uddannelsen, som adjunkt, lektor eller professor. Bivejledere udenfor FSV studiet (andre institutter end undervisende institutter på FSV) kan tilknyttes men uden betaling.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students