Studieophold for Patient-centreret klinisk farmaci
Kursusindhold
Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition og klinisk farmaceutiske ydelser herunder sundhedsydelser (medicingennemgange, medicinsamtaler, tjek på inhalation, behandlerfarmaceutordinationer mv), ligesom den studerende også får indblik i apotekets ledelse, økonomi og organisering. Kvalitetssikring, patientsikkerhed, indblik i farmaceutens rolle i den primære sundhedssektor, i klinikken, samt tværfagligt samarbejde med andet sundhedspersonale indgår ligeledes i studieopholdet.
Den studerende og dennes vejleder på apotek udarbejder i fællesskab
en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige
fordeling og placering af den studerendes studierelaterede
aktiviteter.
Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får
lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne
funktioner.
Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets
specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt
samarbejde med patienter og fagpersoner. Herudover skal den
studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige opgaver,
dels i form af f.eks. særlige opgaver der har
anvendbarhedspotentiale for apoteket, dels i form af
studiebesøg, faglige vurderinger og en obligatorisk udstationering.
På PharmaSchool indgår endvidere et introduktions- og et
teoriforløb, som er en del af studieenheden. Disse forløb
indeholder både on-line- og fremmødeforelæsninger, praktiske
øvelser og gruppearbejde inden for videns- og farmaceutisk
praksisemnerne beskrevet nedenfor.
Pharmacy Internship Patient Centered Clinical Pharmacy
Erstatter det obligatoriske fagelement "Studieophold på apotek"
Studieopholdet har til formål:
- at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
- at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
- at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket, i klinikken og i den øvrige sundhedssektor.
- at bringe de studerende i kontakt med patienter og øvrige brugere af sundhedsvæsenet.
- at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
- at få de studerende til at integrere og afprøve den teoretiske viden fra forudsætningsfagene i praksis.
LÆRINGSMÅL:
Viden
a. Kan redegøre for hovedpointer indenfor følgende farmaceutisk praktiske vidensområder
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patient- og medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a. Har præsteret og beskrevet færdigheder indenfor følgende farmaceutiske praksisemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin-og patientsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b. Kan demonstrere gode skriftlige og mundtlige formidlingsevner
c. Kan demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed
Kompetence
a. Har udviklet refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via konkrete opgaver og interageren på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere tillært viden og færdigheder på et samfundsniveau
b. Kan demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
6 måneder på apotek. På Pharma afholdes desuden et obligatorisk introduktionsforløb (Start på apoteksdage) (fra 2026 placeret de to første dage i uge 6. Mødedag 1 på Pharma, mødedag 2 er en halv dag online) og et teoriforløb (Københavnerugen), som er en del af studieenheden i uge 12 (3 dages forløb med fysisk fremmøde)
- Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
- Tindall WN, Skrabal MZ, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice, Wolters Kluwer Health; seneste udgave
- Materialer på kursushjemmesiden i forbindelse med Start-på-apotek-dagene og Københavner-ugen
- Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
Henvendt til studerende uden en nordisk gymnasial uddannelse:
Studieprøven i dansk skal være bestået med mindst karakteren 7 i
hver af prøvens fire delelementer.
Desuden forventes det, at ansøger har vedligeholdt fagligt
relevante kompetencer forud for ansøgning om optagelse.
Henvendt meritansøgere:
Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de
studerende har opnået viden svarende til indholdet i følgende
fagelementer: SFAK20017U Toxicology and Drug Safety, SFAKB0021U/E
Pharmaceutical Policy og SFAK20019U Farmakoterapi.
Løbende feedback er lagt ud til vejlederne på apoteket. Dette besluttet af vejlederstanden i 2023.
Der gives 5 minutters individuel mundtlig feedback pr. studerende ifm. den mundtlige afsluttende eksamen.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende .
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursusattest SFAK25004E (2,5 ECTS) - Løbende bedømmelse bestås
ved, at den studerende
har indsendt "Attest for gennemført studieophold" underskrevet af vejleder på apoteket ved afslutning af studieenheden. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
For at kunne opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
-
udvise et passende fagligt vidensniveau, specielt indenfor klinisk-farmaceutiske emneområder (dybde)
Færdigheder
-
overholde opstillet tidsplan
-
udføre en tilfredsstillende afrapportering, både løbende og ifm. aktivitetsoversigtsudfyldelse
-
beskæftige sig med emner, der dækker kursusbeskrivelsens målbeskrivelse (bredde)
-
udvise et passende fagligt færdighedsniveau
-
gennemgå en faglig udvikling
-
udføre skrankeekspeditioner og medicingennemgange, samt deltage ved medicin- og compliancesamtaler, anamneseudformning og behandlerfarmaceutordinationer
Kompetencer
-
udvise et fagligt engagement
-
blive integreret på apoteket
- ECTS
- 12,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- En samlet opgave af max 9 siders omfang (hvor hver delopgave må
være max 3 sider) skal omhandle:
• En lægemiddelekspeditionsmæssig/etisk problemstilling
• En organisatorisk, ledelsesmæssig og/eller økonomisk problemstilling
• En klinisk-farmaceutisk problemstilling - Eksamensforudsætninger
-
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende ift:
Viden
kunne redegøre for hovedpointer indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin- og patientsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a) Kunne beskrive færdigheder indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin- og patientsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b) Samt kunne fremvise gode skriftlige formidlingsevner, gøre brug af fagets terminologi, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a) Kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og ifm. løsning af klinisk farmaceutiske problemstillinger
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
b) Kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere (herunder medarbejdere i klinikken)
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min.
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende forbereder præsentationer inden for alle
nedenstående prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer
til den mundtlige eksamination:
1) Klinisk farmaci, sundhedsydelser og/eller tværfagligt samarbejde (specielt indenfor klinikken)
2) Patientperspektivet
3) Valgfrit emne
4) Kommunikation, faglig formidling og/eller skrankerådgivning
5) Patientsikkerhed, kvalitet, bæredygtighed og/eller etik
6) Økonomi, ledelse og/eller organisation
I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af ovenstående 6 emner ved at slå med en terning. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen og i et af de øvrige emner, hvis terningen landede på 1.Hvis terningen viser mellem 2-6 giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksaminaret indenfor emneområde 1. Præsentationen bør have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete emner. - Eksamensforudsætninger
-
Kursusattest SFAK25004E (2,5 ECTS) - løbende bedømmelse skal være bestået senest 26 uger efter opstart på studieenheden (udgangen af juli/start august alt afhængig af hvor de første 2 dage i uge 6 er placeret det pågældende). Dette mhp. at den studerende kan indstilles til den mundtlige eksamen som afholdes midt august
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at medbringe USB stik med præsentationer af de 6 prædefinerede emner (beskrevet ovenfor), ligesom den studerende også har mulighed for at medbringe talepapir og pointer til PC.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende ift:
Viden
a. kunne redegøre for hovedpointer indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi,sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren - specielt ift klinikken
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/?egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition,
- patientsikkerhed/medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a. kunne beskrive færdigheder indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:l
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren (specielt i klinikken)
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition,
- patientsikkerhed/medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller økonomiske forhold på apoteket
b. samt kunne fremvise gode mundtlige formidlingsevner, gøre brug af fagets terminologi og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a. kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver og interageren på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket, specifikt i klinikken og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
b. kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere (herunder medarbejdere i klinikken)
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 55
- Feltarbejde
- 130
- Praktik
- 525
- Vejledning
- 30
- Eksamensforberedelse
- 55
- Total
- 825
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFAK25004U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
26 uger
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Det er EU-lovbefæstet, at studieophold på apotek skal vare 26 uger
- Kapacitet
- 20 studerende
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lotte Stig Nørgaard (14-717479796a337374776c6666776945787a736933707a336970)
Underviser
De samme undervisere som er på "Studieophold på apotek"
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students