Tema: Plante- og miljøvidenskab

Kursusindhold

Det overordnede formål med kurset er, at de studerende skal arbejde eksperimentelt og teoretisk med konkrete og relevante problemstillinger relateret til plante- og miljøvidenskab. Der fokuseres på menneskets påvirkninger af terrestriske og akvatiske systemer med fokus på økologi, stofkredsløb, jord- og miljøkemi. Desuden arbejdes med forbedring af planters produktivitet, ressourceudnyttelse, kvalitet og tolerance over for ufavorable eller ændrede vækstbetingelser- og klimaforhold.

Ligeledes er det formålet, at de studerende opnår kendskab til den nyeste udvikling og innovation inden for bæredygtig produktion og miljøundersøgelser herunder dyrkningssystemer, teknologianvendelse, planteprodukter. Dette opnås gennem problemorienteret projektarbejde i grupper, hvor problemstillinger fra virksomheder, NGO´er og myndigheder vil blive inddraget.

I projektarbejdet skal de studerende arbejde med kvantitative data genereret eksperimentelt eller indsamlet af en ekstern samarbejdspartner.

Temakurset omfatter en teoretisk del (20%) og et eksperimentelt temaprojekt (80%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret og er baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse af eksisterende datamateriale. Kurset fokuserer på nutidige og fremtidige udfordringer, problemstillinger og bæredygtige løsninger indenfor miljøvidenskab og plante- og fødevareproduktion på nationalt og globalt plan.

Engelsk titel

Plant and Environmental Science

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i naturressourcer

Målbeskrivelse

Når kurset er færdigt forventes den studerende at have følgende:

Viden

  • Beskrive og analysere menneskets påvirkninger af miljøet, herunder vandressourcer, miljøkemiske og økotoksikologiske problemer, og hvorledes de kan afhjælpes.
  • Forstå og reflektere over pesticider og deres nedbrydningsprodukter, over jordbunds-, vand- og planterelationer og interaktioner med landskabsmæssig variation.
  • Beskrive betydningen af planters genetik og fysiologi i relation til vækst, kvalitet og ressourceudnyttelse under forskellige kombinationer af ydre vækstfaktorer.
  • Beskrive problemstillinger relateret til miljøet og til national og global plante- og fødevareproduktion, samt mulige løsninger ved anvendelse af analysemetoder og nye teknologier.
  • Forklare bæredygtighedsbegrebet.
  • Gengive opbygningen af en problemorienteret naturvidenskabelig projektrapport.
  • Kendskab til centrale forskningsområder indenfor plante- og miljøvidenskab, og hvordan vi fremadrettet kan øge værdien af bæredygtige planteprodukter og på den måde sikre en fremtidig produktion.  

 

Færdigheder

  • Analysere og vurdere antropogene påvirkninger af det omgivende miljø.
  • Vurdere hvordan dyrkningssystemer og arealforvaltning påvirker stofbalancer og -cykler på lokalt og globalt plan, og i en miljøbeskyttelses kontekst.
  • Anvende bæredygtighedsbegrebet på forskellige planteproduktionssystemer.
  • Vurdere plantevækstfaktorers betydning for kvalitet og ressourceudnyttelse i forskellige dyrkningssystemer.
  • Vurdere anvendelsen af specifikke analysemetoder og eksperimentelle resultater i forhold til konkrete problemstillinger inden for plante- og miljøvidenskab.
  • Strukturere, planlægge og gennemføre et problemorienteret projektforløb i en gruppe.
  • Tilegne sig videnskabelig viden gennem søgning i litteraturdatabase.

 

Kompetencer:

  • Analysere miljøpåvirkninger af land- og skovbrug og foreslå bæredygtige løsningsmodeller.
  • Identificere og formidle problemstillinger relateret til ressourceudnyttelse, klima og miljø i plante- og fødevareproduktionen, samt udvælge eksperimentelle tilgange til at adressere problemstillingen.
  • Diskutere og reflektere over bæredygtighedsbegrebet i relation til planteproduktion.
  • Reflektere over anvendelse af ny teknologi, samt nye produktionsformer og produkter i et planteproduktions-, miljøbeskyttelses- og bæredygtighedsperspektiv.
  • Indsamle og analysere videnskabelig viden og integrere denne inden for rammerne af problembaseret projektarbejde.  
  • Formidle skriftligt, samt gennemføre og fremlægge et problemorienteret projekt herunder analysere og præsentere eksperimentelt data. 

 

Projektarbejdet er omdrejningspunkt for kurset og de studerendes læring. Kurset indledes med valg af projekt, som sker på baggrund af idé-oplæg over mulige emner og problemstillinger udarbejdet af undervisere fra forskellige fagmiljøer samt eksterne aktører. Derved sikres, at de laboratorielogistiske forudsætninger er til stede, samt at problemstillingerne bliver konkrete og aktuelle, således at temakursets deltagere får mulighed for at anskue og forstå temaets faglige indhold i en større sammenhæng.

De studerende arbejder i grupper på 3-4 personer. Projektarbejdet omfatter litteratursøgning, problemanalyse, samarbejde med eksterne aktører, eksperimentelt arbejde, databehandling, skriftlig og mundtlig formidling. Den teoretiske del består af introducerende og afrundende forelæsninger og teoretiske øvelser fra undervisere på kurset samt projektspecifikke forelæsninger fra projektvejledere og eksterne samarbejdspartnere.

Videnskabelige artikler og udvalgte bogkapitler. Nærmere information på Absalon.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, max 120 min
Prøveformsdetaljer
Den mundtlige prøve indledes med en gruppebaseret projektfremlæggelse (30 min), som indfører eksaminatorer og censor i emnet.
Derefter en individuel eksamination (15 min), der tager udgangspunkt i projektrapporten og kursets overordnede temaer. Denne del danner basis for karakteren)
Eksamensforudsætninger

Gruppevis aflevering, fremlæggelse og godkendelse af problemanalyse, samt deltagelse i gruppebaseret projektarbejde.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Projektrapporten tilladt ved gruppefremlæggelsen.

Ingen hjælpemidler tilladt ved den individuelle eksamination

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen. Temarapport afleveres 3 uger før re-eksamen. 

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

 

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 50
  • Forberedelse (anslået)
  • 50
  • Ekskursioner
  • 10
  • Projektarbejde
  • 280
  • Vejledning
  • 20
  • Eksamen
  • 2
  • Total
  • 412

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
NPLB25000U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 blok

Placering
Blok 2
Skemagruppe
Kursets projektperiode er delvis eksperimentel og kan ikke passes ind i eksisterende ugestruktur. Alternativ ugestruktur meddeles til studerende inden kursusstart.
Kapacitet
Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
  • Institut for Plante- og Miljøvidenskab
  • Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Udbydende fakultet
  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Carsten Pedersen   (3-65727442726e6770306d7730666d)
Underviser

Kristian Holst Laursen
Thorkild Nielsen (IFRO)
Med flere

Gemt den 24-02-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende