By- og landskabsplanters botanik

Kursusindhold

By- og landskabsplanters botanik formidler en både bred og dyb forståelse af brugen af planter bynært og i det danske landskab.  Fundamentet i kurset udgøres af en grundig gennemgang af park-, by-, have- og landskabsplanternes morfologi og systematik samt overordnet anvendelse i en beplantning, så de studerende får solidt kendskab til en lang række slægter fordelt over mange familier. Dette suppleres bl.a. med indføring i de overordnede træk i livscykler hos større plantegrupper, og i botanisk nomenklatur (videnskabelige og danske plantenavne).

Det botaniske fundament relateres faglige problemstillinger ved behandling af væsentlige økologiske, kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger, der knytter sig til anvendelsen af kultur- og prydplanter både i landskabet og i byrummet.

Forståelsen af elementerne kædes sammen gennem bl.a. forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, selvstudium, gruppeopgaver og præsentationer, ekskursioner og aktivt brug af Campus-Haven.

Engelsk titel

Botany of Urban and Landscape Plants

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur

Bacheloruddannelsen i naturressourcer
 

 

Målbeskrivelse

Målgruppen er landskabsarkitektstuderende og andre studerende med interesse for anvendte kultur- og prydplanter i landskaber og byrum. Kurset giver disse studerende de nødvendige botaniske forudsætninger for at forstå, udvælge og sammensætte planter til at opfylde komplekse designbehov i by-, have- og kulturlandskabet; herunder også en introducerende forståelse for tiltag der fremmer biodiversitet og for betydning af forskellige drift- og plejemetoder.

Efter kurset vil den studerende være i stand til at:

Viden:
Identificere og sætte videnskabeligt og dansk navn på et antal planteslægter og -familier, der anvendes indenfor design af landskaber og byrum.

Analysere og beskrive en given plante med korrekt morfologisk terminologi.

Analysere morfologiske karakterer hos ukendte planter, og ud fra analysen henføre disse planter til familie, evt. slægt.

Nøgle hjemmehørende arter efter en flora.

Redegøre for de overordnede træk i livscyklus hos planter.

Fagligt beskrive og vurdere en beplantning og kunne fremsætte planteforslag, der passer til økologiske forhold og beplantnings-formål

Færdigheder:
Analysere planter ud fra morfologi og habitus, og på baggrund af dette argumentere for en systematisk klassifikation.

Analysere en plantes morfologiske reproduktionskarakterer og ud fra dette vurdere plantens livsstrategi og dermed dens rolle i et beplantningsforslag.

Vurdere og sagligt formidle fordele og ulemper ved brugen af en specifik plante i en specifik kontekst.

Vurdere en beplantning mht. morfologisk variation, livsvarighed, habitus, blomstringstider, dækningsgrad, bestøvning og spredning, etc.

Vurdere om plantevalg er tilpasset voksested.


Kompetencer:

Overskue komplekse problemstillinger i forhold til beplantninger.

Kende planter, der indgår i beplantningsplaner for byrum og landskaber.

Være i stand til kritisk og fagligt at vurdere en beplantning.

Anvende botaniske arbejdsmetoder.

Forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, selvstudium, gruppeopgaver og præsentationer, ekskursioner og aktivt brug af Campus-Haven.

Ved forelæsningerne gives en gennemgang af de systematiske karakterer for udvalgte familier og slægter. Artseksempler anskuer anvendelse. I øvelserne indøves morfologi, systematik og plantekundskab ved brug af Campushaven, afskåret plantemateriale og danske bestemmelsesværker.


Systematisk litteratur og plantebestemmelsesværker fx[KT1] 

Frederiksen, S., Rasmussen, FN & Seberg, O.: Dansk Flora

Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur


Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur


Bruns sortimentskatalog

Kompetencer svarende til Naturgrundlaget 2; Dyrs og planters diversitet, Botanik; Organismernes diversitet – Livets træ

Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Beskrivelse af eksamen: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. Halvdelen af eksamen (2 timer) er helt uden hjælpemidler. Den anden halvdel (2 timer) er med relevant litteratur(se nedenfor).

Vægtning: 100%
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Dansk flora; Den Nye Nordiske Flora; Systematisk Botanik

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen

Samme som den ordinære eksamen.

Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination. 20 min. forberedelse med de hjælpemidler, der er beskrevet under den ordinære eksamen, herefter 20 min. mundtlig eksamination.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

 

 

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 32
  • Forberedelse (anslået)
  • 106
  • Praktiske øvelser
  • 48
  • Ekskursioner
  • 16
  • Eksamen
  • 4
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
NPLB15011U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 blok

Placering
Blok 1
Skemagruppe
B
Kapacitet
Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
  • Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Marian Ørgaard   (3-73756b4676726b7434717b346a71)
Gemt den 24-02-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende