Bevægelsespsykologi
Kursusindhold
Overordnede teoretiske fokuseringer:
- Bevægelsespsykologi og fænomenologisk inspireret bevægelsespædagogik. Aktuelle forskningstendenser.
- Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
- Praktikerforskning med et narrativt perspektiv.
Tematiske fokuseringer
- Det bevægelsespædagogiske/idrætspædagoiske felt: Kroppens betydning for personlig og social udvikling. Idrættens og bevægelsens potentialer til at kunne styrke livsglæde, kropskontakt, tillid, fællesskab og identitetsudvikling i forhold til fx børn, unge eller særlige målgrupper.
- Det professionspersonlige felt: Kroppens sprog i professionel praksis. Om kontakt, nærvær lederskab og personlig kommunikation. Ny international ledelsesteori og professionsforskning med fokus på kunst, krop og mindfullness.
- Det terapeutiske felt: Om krop og eksistens,
bevægelsespsykologi, kropsterapi og danseterapi.
Kurset indholder desuden en samklang af bevægelse og teori.
Movement psychology
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Viden:
Den studerende skal erhverve sig viden om
- Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
- En bevægelsespsykologisk og fænomenologisk inspireret pædagogisk tilgang til krop, bevægelse og idræt og åbent, kreativt og kritisk kunne forhold sig til relevansen af at arbejde med et helhedsorienteret kropssyn i forhold til forskellige problemstillinger og mangfoldige idrætslige kontekster.
- Især opnå viden om, hvordan der kan arbejdes med ovenstående i det bevægelsespædagogiske, professionspersonlige eller terapeutiske felt.
Færdigheder:
Den studerende vil opnå færdigheder i at kunne arbejde med en
narrativ, kreativ og praktikerfokuseret forskningstilgang, der
tager udgangspunkt i empiri fra praksis og forholder sig til
relevant teori og praksis inden for det fagets emneområde
Kompetencer:
Den studerende skal
Opnå kompetence til at arbejde med en bevægelsespsykologisk,
pædagogisk og praktikerforskningsfokuseret tilgang til idræt og
bevægelse.
Blive i stand til at undersøge potentialet i at arbejde med at
helhedsorienteret kropssyn med fokus på personlig og social
udvikling i mangfoldige idrætslige kontekster.
Udvikle kompetent kendskab til mulige anvendelsesmuligheder
indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser,
projektleder, konsulent, leder eller forsker, herunder indsigt i
egne ressourcer og udviklingsmuligheder.
Forelæsninger, gruppearbejder, praksisøvelser, bevægelse, feltarbejde, studenterpræsentationer og diskussioner.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BA-uddannelse.
Der indgår tre studieopgaver og en projektopgave i forløbet. De studerende får peerfeedback og mundtlig feedback på 1. studieopgave. Kort skriftlig feedback på 2. studieopgave, mundtlig feedback på 3. studieopgave samt peerfeedback og mundtligt feedback på udkast til projektopgaven.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min uden forberedelseSkriftlig aflevering, løbende under kurset
- Prøveformsdetaljer
- Opgaveoplæg udleveres ved studiestart og det skriftlige oplæg
(en studerende max 8 sider, to studerende max 10 sider, 3
studerende max 12 sider á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl.
forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Tekst ud
over det tilladte vil ikke blive bedømt) afleveres en uge inden
eksamen, hvorefter der eksamineres i oplægget ved den mundtlige
prøve, baseret på en praktikerorienteret narrativ forskningstilgang
med inspiration fra kunstneriske forskningsmetoder.
Der gives en samlet bedømmelse.
Den mundtlige prøve er individuel eller i gruppe. Ved individuel prøve er varigheden 30 min. inkl. votering. Ved gruppeprøve er varigheden 45 min. inkl. votering, uanset om man er 2 eller 3 studerende. - Eksamensforudsætninger
-
At den studerende har fået godkendt de obligatoriske studieopgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Som ordinær eksamen.
Godkendte obligatoriske opgaver kan genbruges til reeksamen - ikke-godkendte opgaver skal genafleveres senest 3 uger inden reeksamen.
Reviderede versioner af tidligere bedømte afleveringer kan genbruges ved reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 10
- Forberedelse (anslået)
- 94
- Øvelser
- 28
- Eksamen
- 60
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNEK22000U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
C1Derudover mulighed for placering i skemagruppe D
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Helle Winther (8-6e7d6f747a6e6b7846746b7e7934717b346a71)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende