Didaktiske forskningsmetoder
Kursusindhold
I dette modul bliver du introduceret til didaktiske forskningsmetoder og du får erfaringer med at læse relevant forskningslitteratur inden for naturfagsdidaktik. Modulet lægger således et vigtigt fundament for de efterfølgende moduler, samt det afsluttende masterprojekt.
Vi arbejder med spørgsmål som for eksempel hvad er egentlig forskellen mellem kvalitative og kvantitative forskningsmetoder? Og hvordan påvirker valget af metode, hvad vi kan få viden om i didaktisk forskning? På modulet får du mulighed for at reflektere over, hvordan forskeres perspektiv på videnskab og metode påvirker valg af problemstilling, udvælgelse af data, analyse og fremstillingsform af resultater. Dette giver dig det teoretiske grundlag for at kunne reflektere over kvalitetskriterier knyttet til forskellige metodiske tilgange, og over dit eget valg af metode i masterprojektet.
Kurset er organiseret i forskellige temaer, som hver giver indsigt i forskningsmetoder (fx kvantitative metoder, kvalitative metoder og mix af metoder) gennem læsning og afsøgning af feltet af forskningslitteratur. Du skal vise forståelse for og kunne kritisk vurdere den valgte forskningslitteratur og dens mulige betydning for egen praksis.
Science Education Research Methods
Masteruddannelsen i scienceundervisning
Du får indsigt i det naturfagsdidaktiske forskningsfelt med særligt fokus på didaktiske forskningsmetoder. Du vil kunne læse forskningslitteratur og vurdere den kritisk i forhold til din egen praksis.
Du får viden om
- muligheder og begrænsninger af kvalitative og kvantitative forskningsdesigns samt kombinationer af disse
- hvordan forskellige problemstillinger og forskningsspørgsmål påvirker forskningsprocessen
- de forskellige komponenter i et forskningsdesign
Du får også kompetence til at
- kritisk vurdere forskellige forskningsmetoder
- reflektere over fordele og ulemper ved forskellige forskningsdesigns, metoder og indsamlingsværktøjer
- forklare betydningen af forskningslitteraturen for egen praksis
Gruppearbejde og holdundervisning med fokus på studentaktive arbejdsformer, fx diskussion af faglige problemstillinger i mindre grupper og i plenum, mundtlige præsentationer og kritisk analyse af forskningsartikler, osv.
Relevant litteratur på engelsk og dansk. Pensum omfatter både metodelitteratur og en samling forskningsartikler, der vil blive genstand for analyse.
Deltagere skal opfylde adgangskrav til MiSU, herunder gerne gennemført gymnasiepædagogikum eller tilsvarende.
Dette kursus er ikke åbent for ordinære bachelor- og kandidatstuderende.
Læs om tilmelding på følgende side: https://www.ind.ku.dk/misu
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen er en mundtlig prøve, som afholdes gruppevis. Hver
gruppe har 30 minutters eksamenstid for 1. deltager og 15 minutter
for hver efterfølgende deltager i gruppen. Der er 1 times
forberedelsestid, hvor alle hjælpemidler er tilladt. Der gives
individuel karakter.
Eksamensforløb:
Gruppen trækker en eksamensopgave. Gruppen har herefter 1 times forberedelse. Eksaminationen tager udgangspunkt i gruppens forberedte præsentation og det er gruppens ansvar at sikre, at alle medlemmer i gruppen har mulighed for at vise deres kunnen.
Først besvares spørgsmålene i opgaven. Det er opgaveformuleringen i opgaven der er hovedspørgsmålet. Dernæst besvares supplerende spørgsmål. Eksaminator og censor vil stille spørgsmål og bede om uddybninger undervejs. - Krav til indstilling til eksamen
-
For hver af de fire kursusdage skal de studerende uploade et reflektionsnotat. Den studerende skal have afleveret mindst tre af de fire reflektionsnotater for at være indstillet til eksamen. Der vil være mundtlig og peer-feedback på refkeltionsnotaterne.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Som ordinær eksamen. Hvis indstillingskravet om mindst tre reflektionsopgaver ikke er opfyldt, skal opgaverne revideres og genafleveres til kursusansvarlig senest 4 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Den masterstuderende skal reflektere over forskningslitteratur i forhold til egen undervisningspraksis. Den studerende skal vise forståelse for og kunne kritisk vurdere den valgte forskningslitteratur og dens mulige betydning for egen praksis.
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 89
- Øvelser
- 7,5
- Eksamen
- 21
- Total
- 137,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNDM23001U
- ECTS
- 5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Forår
- Pris
-
DKK 10.000
- Skemagruppe
-
Undervisning foregår mandage over fire kursusgange, ca. hver anden uge i perioden marts-juni.
Vi anbefaler, at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet. Der skal påregnes forberedelse individuelt/i grupper og online via Absalon mellom kursusgangene. - Kapacitet
- 28
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Magdalena Kersting (9-706e687576776c716a436c7167316e7831676e)
- Lene Møller Madsen (8-6e6f6f6366756770426b7066306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students