Feltkursus i naturforvaltning
Kursusindhold
Kurset introducerer de teoretiske og praktiske aspekter ved naturforvaltning og giver indblik i en række problemstillinger, der knytter sig til forvaltningen af forskellige terrestriske naturtyper. Gennem ekskursioner opleves naturtyperne i praksis, og der opnås en dybere forståelse af natursammenhænge samt de udfordringer, der opstår i forbindelse med naturbeskyttelse og forvaltning.
Deltagerne lærer at vurdere naturens tilstand ud fra samme praktiske metoder som benyttes i NOVANA-overvågning/kortlægning og §-3 besigtigelser (vegetationssammensætning og vegetationsstruktur), samt via dyreliv og andre økologiske faktorer, som er afgørende for at kunne udarbejde effektive forvaltningsplaner. Der indgår møder med fagfolk, som til daglig arbejder med praktisk naturforvaltning, hvilket giver et bredt indblik i både de biologiske, politiske og administrative aspekter af området. Kurset afsluttes med udarbejdelsen af en forvaltningsplan for et specifikt område, hvor der anvendes opnået viden og redskaber til at vurdere naturtilstanden og fremsætte forslag til forvaltnings- og plejetiltag.
Field Course in Nature Management
Efter kurset forventes deltagerne at kunne:
Viden:
Feltkurset behandler naturbeskyttelse og -forvaltning, herunder landskabsøkologi, med et operationelt sigte, dvs. der lægges vægt på konkret opgaveløsning i felten. Følgende emner behandles:
- naturforvaltning nationalt og internationalt (NATURA 2000, §3),
- naturovervågning og bevaringsmålsætninger,
- naturpleje og –genopretning,
- feltbaseret naturformidling og naturvejledning.
Færdigheder:
Efter kurset forventes deltagerne at kunne:
- foretage analyser af naturtilstanden i et givet habitat baseret på vegetationen, samt udvalgte plane- og dyrearters forekomst og hyppighed (bilagsarter, rødlistearter m.v.).
- udføre naturovervågning og naturkvalitetsbedømmelse med de hertil udviklede redskaber og lave en kritisk analyse af resultaterne herfra.
- beskrive en naturlokalitet og indhente den nødvendige viden (biologi, drift, miljøpåvirkning, administration etc.) for en forvaltning med henblik på at opnå gunstig bevaringsstatus for naturtyperne på lokaliteten.
Kompetencer:
- tilrettelægge den optimale naturpleje i forhold til målsætninger for en naturlokalitet.
- analysere og vurdere biodiversitet og økologiske sammenhænge i forskellige habitattyper.
- gennemgå og kommentere eksisterende naturforvaltningsplaner samt foreslå forbedringer.
- planlægge og implementere konkrete plejetiltag, der balancerer naturbeskyttelse med politiske, sociale og økonomiske hensyn.
- afrapportere og formidle resultaterne fra en analyse af en lokalitet, så de kan benyttes operationelt og danne grundlag for en drøftelse mellem interesserede borgere, lodsejere og forvaltningsansvarlige.
Kurset starter med 2 dages undervisning i København, hvor den lovmæssige og biologiske baggrund for naturforvaltning gennemgås. I umiddelbar forlængelse er en internatdel over fem-seks dage (kan være i Jylland). Under internatdelen besøges en række terrestriske naturtyper, som bliver præsenteret af lokale naturforvaltere (kommunebiologer, medarbejdere i Naturstyrelsen etc.). Naturtypernes bevaringstilstand analyseres i felten vha gængse biologiske og strukturelle indikatorer (artsindeks og strukturindeks). Naturtypernes økologi og dynamik gennemgås på stedet. De sidste tre-fire dage udføres projektarbejder, hvor man gruppevis arbejder i et udvalgt område med flere naturtyper. På grundlag af konkrete naturkvalitetsbedømmelser i felten udarbejdes et skriftligt forslag til handleplaner for områdernes naturforvaltning. Herefter fremlægger grupperne deres planer, som kommenteres af medstuderende og undervisere.
Se Absalon.
Gennemført bachelordel i Biologi eller Naturressourcer eller
tilsvarende.
Det anbefales at tage kurset "Naturforvaltning og
Biodiversitet" før dette feltkursus.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået
BA-uddannelse.
Deltagelse i kurset koster 1200 kr, hvilket dækker over et tilskud til overnatning og forplejning på internatdelen af kurset.
De studerende vil få løbende mundtlig feed-back fra undervisere og medstuderende i forbindelse med fremlæggelser og rapportskrivning. De studerende vil få mundtlig feedback på deres projektarbejde og afsluttende præsentation af peers og undervisere.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, løbende under kurset
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig rapport udarbejdes løbende gennem kurset og afleveres ved kursets afslutning.
- Eksamensforudsætninger
-
Tilstedeværelse i alle kursets dele, herunder begge undervisningsdage i København, deltagelse i alle ekskursioner og gennemførsel af gruppearbejde.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
-
Genaflevering af skriftlig rapport efter aftale med kursusansvarlig.
Ved manglende godkendt deltagelse i kurset, kan den studerende ikke gå til eksamen eller reeksamen og skal følge kurset næste gang det udbydes.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Forberedelse (anslået)
- 120
- Teoretiske øvelser
- 20
- Ekskursioner
- 32
- Vejledning
- 10
- Eksamen
- 10
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIGK17018U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
-
2.-13. juli 2026 (foreløbige datoer, endelige datoer afhænger af tilgængelighed i forhold til feltstation).
- Kapacitet
- 34
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lasse Gottlieb (4-7c71777f5079777e3e7b853e747b)
- David Bille Byriel (4-747172895079777e3e7b853e747b)
Underviser
Hjalte Ro-Poulsen
Rita Buttenschøn
Inger Kappel Schmidt
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende