Naturintegrativ sundhed og design - Landskabsarkitektur som ramme i social- og sundhedspraksis
Kursusindhold
Landskabsarkitektur som ramme og middel i social- og sundhedsindsatser er et bachelorkursus, der kombinerer teori og praksis inden for det tværfaglige felt "naturintegrativ sundhed." Med udgangspunkt i landskabsarkitektur undersøges sundhedsgavnlige relationer mellem mennesker og miljø gennem praktiske eksempler og teoretiske begrundelser. Kurset udforsker, hvordan naturmiljøer aktivt kan anvendes som ramme i forskellige social- og sundhedsindsatser.
Kurset giver de studerende indsigt og værktøjer til at forstå, hvordan landskabsarkitektur kan anvendes som en ressource i sundhedsfremmende og sociale indsatser. Det dækker emner som:
- Grundlæggende principper for sundhedsfremmende landskabsdesign
- Modeller for, hvordan udendørs miljøer kan påvirke sundhed
- Arbejdsgange og processer inden for sundhedsdesign i landskabsarkitektur
- Anbefalinger inden for sundhedsdesign, herunder materialevalg, universelt design, brugerpræferencer, og restituerende miljøer
- Praktiske eksempler på, hvordan naturmiljøer anvendes som sundhedsgavnlige komponenter i offentlige og institutionelle rum
- Eksempler på brug af naturmiljøer og -elementer i sundhedsformål
- De studerende vil opnå både praktisk indsigt og teoretisk forståelse til at udvikle designforslag, der forbedrer sundhed og trivsel gennem naturbaserede løsninger.
Kurset er opdelt i tre faser:
- Uge 1: Fundament, teorier og metoder: Forelæsninger og øvelser giver en grundlæggende forståelse af feltet og dets teoretiske grundlag.
- Uge 2: Praksis: Ekskursioner til udvalgte cases, hvor praktikere præsenterer, hvordan naturmiljøer anvendes i arbejdet med forskellige borgergrupper.
- Uge 3: Projekt: De studerende vælger en problematik/ et fokusområde, som de undersøger nærmere. Viden og indsigter samles løbende gennem kurset og formidles i en synopsis.
Nature Integrative Health and Design - Landscape Architecture as a Framework for Social and Health Practice
Viden
Efter kurset vil de studerende have:
- Forståelse for, hvordan naturmiljøer kan bruges som ramme for sociale og sundhedsmæssige indsatser.
- Viden om grundlæggende principper for, hvordan landskabsdesign kan fremme fysisk, mental og social trivsel og sundhed i forskellige brugergrupper.
- Viden om relevante teorier om menneske-miljø relationer, herunder social geografi, psykologi og fysiologi.
- Kendskab til forskellige borgergruppers forståelser, oplevelser, behov, præferencer og udfordringer i forbindelse med naturbaserede løsninger.
Færdigheder
De studerende vil kunne:
- Anvende analytiske modeller og praktiske værktøjer til at udvikle designforslag, der fremmer sundhed og trivsel i offentlige og institutionelle naturmiljøer.
- Udarbejde simple, brugervenlige interventionsforslag baseret på case-studier og praktiske eksempler fra ekskursioner.
- Identificere behov og muligheder for naturmiljøer i forskellige sociale og sundhedsmæssige kontekster.
- Arbejde med universelt design og materialevalg med henblik på at skabe universelle og sundhedsfremmende landskaber til gavn for flest mulige medborgere.
Kompetencer
Efter kurset vil de studerende være i stand til at:
- Arbejde tværfagligt med at udvikle og levere naturmiljøer der aktivt støtter målene i sociale- og sundhedsfremmende indsatser.
- Udvikle designforslag, der kan imødekomme de forskellige krav og behov hos specifikke målgrupper.
- Evaluere og justere landskabsdesign baseret på analytiske metoder, brugerfeedback og kontekstspecifikke forhold.
- Samarbejde med fagfolk fra forskellige discipliner og borgergrupper for at skabe relevante løsninger til sundhedsfremmende landskabsarkitektur.
Forelæsninger som grundlag for teoretisk og praktisk input.
Ekskursioner til relevante naturmiljøer.
Øvelser: Individuelt eller i grupper.
Studenterpræsentationer af resultater fra øvelser.
Peer-feedback.
Individuel supervision.
Se Absalon
Kurset er under landskabsarkitektuddannelsen, og det anbefales,
at deltagerne har afsluttet 2. års bachelordel i
landskabsarkitektur eller urban landskabsingeniør.
Færdigheder inden for rumlig forståelse, skala, illustrations-,
formidlings- og præsentationsteknikker anbefales.
Uge 1:
• Første mødedag: Rolighedsvej 23, Aud. L.
• Øvrige dage i uge 1: Arboretet i Hørsholm
Uge 2 - Studietur:
• Mandag kl. 7:30: Afgang
• Mandag–torsdag: Studietur med overnatning på 4-sengs værelser
• Hjemkomst: Torsdag ca. kl. 19:00
• Fredag: Selvstudie og supervision
Uge 3:
• Sted: Rolighedsvej 23, Aud. L.
• Mandag til Onsdag: Supervision, sparring og arbejde med egne
projekter
• Torsdag og fredag: Eksamen
Forventet egenbetaling: Ca. 800-1000 kr. for kursets
ekskursioner
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Kurset afsluttes med en individuel synopsis inden for et
selvvalgt fokusområde.
Fokusområdet vælges i uge 1, udforskes i uge 2 og bearbejdes i uge 3.
Synopsis udarbejdes primært i tredje uge og præsenteres mundtligt på kursets eksamensdage. - Eksamensforudsætninger
-
Deltagelse i studieturen i kursets 2. uge.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne medbedømmere
- Reeksamen
-
Forudsætninger for reeksamen: Deltagelse i studieturen i kursets 2. uge. Studerende, der ikke har deltaget i studieturen, kan ikke blive indstillet til reeksamen og må tage kurset om igen.
Genaflevering af skriftlig rapport en uge inden reeksamensugen, efterfulgt af mundtlig prøve på 20 minutter.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 96
- Øvelser
- 30
- Ekskursioner
- 60
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIGB25008U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
-
29. juni-17. juli 2026 (uge 27-29)
- Kapacitet
- 30
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Ulrik Sidenius (7-7970766d6f7774446d6b72326f7932686f)
Underviser
Ulrik Sidenius
Maja Steen Møller
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende