Naturforvaltning og biodiversitet
Kursusindhold
Kurset giver en introduktion til dansk naturforvaltning med fokus på arter, processer og økosystemer. Der lægges vægt på praktiske metoder og værktøjer, der anvendes i forvaltningen af både lysåbne naturtyper og skovområder. Kurset dækker det videnskabelige grundlag for naturbeskyttelse, biodiversitet og naturgenopretning, samt hvordan disse forvaltningsmæssige virkemidler påvirker økosystemer og arter.
Gennem teoretisk undervisning og praktiske øvelser får de
studerende indsigt i overvågning og vurdering af naturtilstand,
prioritering af plejeindsatser samt valg af forvaltningsstrategier.
Ekskursioner til naturområder med relevante problemstillinger vil
illustrere forvaltning i praksis.
Nøgleord fra kursusplanen:
Rammer for naturbeskyttelse
- Historisk perspektiv på naturbeskyttelse
- Biodiversitet og naturtypernes status og tilstand i Danmark
- Lovgivning: §3, Natura 2000, skovloven, naturnationalparker
- Naturbeskyttelse som værktøj til biodiversitetsbevaring
- Forpligtelser, mål og indsats: nationalt og internationalt
- Plejepligt, plejeret, hvem har ansvaret for plejen – og udfører den?
Naturtyperne og deres forvaltningsbehov
-
Status for beskyttede natur- og skovtyper
-
Praktisk naturpleje: metoder som høslæt, græsning og brand - og indvirkningen på økosystem og biodiversitet
-
Rewilding og selvforvaltende økosystemer
-
Naturgenopretning/økologisk restaurering
-
Naturovervågning og naturkvalitetsbedømmelse, herunder beregning af indeks for naturværdi m.v.
Arterne og det omgivende miljø
-
Kvælstofdepositions effekt på naturtyper og arter
-
Flora og fauna - krav til miljø og økologi
-
Assisteret spredning
-
Invasive arter
-
Habittdirektivets bilagsarter og deres forvaltning
Specifikke metoder
- NOVANA overvågning/kortlægning og §3 vurderinger
- Introduktion til fremtidens monitering(?): eDNA, remote sensing, AI og billedgenkendelse
Nature Management and Biodiversity
Bacheloruddannelsen i biologi
Viden
-
De studerende lærer at kende de forskellige former for naturbeskyttelse, herunder §-3, Natura 2000 mv.
-
De studerende har en teoretisk forståelse for virkemidlernes effekter på økosystem og biodiversitet.
-
De studerende får kendskab til principperne for vurdering af naturkvalitet, plejebehov, prioritering af plejen og valg af plejemetoder.
-
De studerende lærer principperne bag handleplaner, plejeplaner og naturplaner samt bliver i stand til selv at udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterede forvaltningsplaner.
Færdigheder
-
De studerende lærer at vurdere muligheder og begrænsninger af de forskellige former for beskyttelse i forhold til beskyttelse af biodiversitet.
-
De studerende kan på et simpelt niveau anvende praktiske metoder til naturovervågning
- De studerende er i stand til at udregne diverse indeksværdier for naturkvalitet
Kompetencer
-
De studerende kan diskutere forskellige indikatorer til overvågning og kvalitetsbedømmelse
-
De studerende kan udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterende forvaltningsplaner
- De studerende kan diskutere fordele og ulemper ved indikatorer for overvågning og naturkvalitet
- De studerende kan selvstændigt udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterende forvaltningsplaner
Undervisningen vil bestå af forelæsninger, øvelser, ekskursioner og diskussioner. Desuden skal de studerende skrive et essay over et selvvalgt emne fra kursusplanen
Se Absalon for kursuslitteratur.
Kurset vil være en god forløber for "Feltkursus i Naturforvaltning"
Der vil være organiseret vejledning og feedback fra underviserne i forbindelse med valg af emne for rapporten. Organiseret feedback fra undervisere og studerende af rapport. I forbindelse med eksamen vil der være mundtlig feedback til rapport og præsentationen til eksamen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, During courseMundtlig prøve, 25 min
- Prøveformsdetaljer
- Den mundtlige eksamen består af en kort præsentation af den
skriftlige opgave (5-7 min) efterfulgt af spørgsmål/diskussion af
rapporten. Derefter trækker den studerende et spørgsmål indenfor
emnerne i forelæsningerne og øvelserne og præsenterer og diskuterer
emnet (10-12 min). Den skriftlige opgave inkl. diskussion og
eksamensspørgsmålet tæller hver 50% af karakteren. Kurset er
bestået, når den samlede karakter er 02 eller højere.
Den skriftlige opgave afleveres senest 7 dage før eksamen. Den mundtlige prøve er uden forberedelse. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
-
(Gen)aflevering af den (evt. reviderede) skriftlige opgave, efterfulgt af 25 min mundtlig eksamen som for den ordinære eksamen og med samme betingelser. Opgaven skal afleveres senest en uge inden reeksamen.
Kurset er bestået, når den samlede karakter er 02 eller højere.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 35
- Forberedelse (anslået)
- 130
- Teoretiske øvelser
- 20
- Praktiske øvelser
- 10
- Ekskursioner
- 8
- Vejledning
- 3
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIGB23002U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 40
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende. - Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lasse Gottlieb (4-7c71777f5079777e3e7b853e747b)
- David Bille Byriel (4-747172895079777e3e7b853e747b)
Underviser
Rita M. Buttenschøn
Inger Kappel Schmidt
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende