Naturgrundlaget 1 - Planter og Landskab

Kursusindhold

  • Kursets mål er, at sikre den studerende den forståelse for naturgrundlaget, der er en forudsætning for bæredygtig byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning. Kurset berører en bred vifte af emner, der udover landskabsdannelse og landskabshistorie sætter fokus på vedplanters biologi, samspillet mellem vedplanter og klima, lokalitet, jordbund, vegetation og arealanvendelse i byer, bynære skove og det åbne land i Danmark.  
  • Plantekundskab og jordbundsvidenskab er to gennemgående temaer i kurset. Der opnås grundlæggende viden om botanisk morfologi og klassifikation, vedplanter og deres biologi (anatomi, fænologi, vækstbetingelser, skadevoldere), geologiske og geomorfologiske processer med relevans for landskabsdannelse i Danmark, landskabselementer, jordbundsdannelse, jordbundens fysiske og kemiske egenskaber.
  • Under kurset udarbejdes i grupper en kursusopgave om jordbundsanalyser og træartsvalg afhængig af lokaliteter og plantningsformål. Opgaven baseres på viden opnået i kurset, herunder data indsamlet under kursets ekskursioner. Opgaven afleveres og fremlægges i grupper.
  • Undervisningen er koordineret med kurset Plan og Design, og flere øvelser og ekskursioner er i samarbejde mellem de to fag.
Engelsk titel

Processes in Nature 1 - Plants and Landscape

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur

Målbeskrivelse

Viden, som den studerende opnår på grundlæggende niveau:

  • Hvilke geologiske og geomorfologiske processer findes og er de relevante for landskabsdannelse i Danmark?
  • Hvilke landskabselementer kan man observere og hvordan er de dannet?
  • Hvad er sammenhængen mellem landskabsdannelse og jordbundsmiljøet?
  • Hvad er en jordbundsprofil og hvordan er den dannet?
  • Hvordan kan jordbunden karakteriseres, fysisk og kemisk?
  • Vegetationshistorie efter sidste istid
  • Taksonomiske principper  i planteverdenen med relation til botanisk morfologi og klassifikation
  • Plantekendskab og plantebestemmelse af udvalgte vedplantearter
  • Vedplanters opbygning og vækstrytme
  • De grundlæggende vækstbetingelser for vedplanter
  • Udvalgte arters vigtigste skadevoldere og krav til vækstbetingelser
  • Beplantningselementer og plantningsformål

 

Færdigheder, som den studerende opnår på grundlæggende niveau:

  • Beskrive grundtræk af den prækvartære og kvartære geologiske udvikling i DK
  • Beskrive karakteristika af landskabselementerne i Danmark, herunder de materialer de består af
  • Beskrive de jordbundsdannende processer der er dominerende for danske forhold
  • Beskrive jordbundens fysiske, kemiske og biologiske komponenter med fokus på betydning for planters vækstmuligheder
  • Læse kort med henblik på tolkning af landskabsformer, jordbundstyper og deres dannelse
  • Udvælge egnet udstyr til jordbundsundersøgelser
  • Beskrive jordbundsprofiler i felten, bedømme tekstur og udtage en jordprøve
  • Beskrive vedplanters morfologi med korrekte botaniske termer
  • Kende en række almindelig plantede træarter
  • Redegøre for en række træarters krav til voksestedet med hensyn til klima, dræningsforhold, vand- og næringsstofforsyning
  • Redegøre for træplantningers funktioner i byen og det åbne land og karakterisere beplantningselementer

 

Kompetencer:

  • Analysere et givent areal med fokus på udgangsmaterialets geologiske oprindelse, geomorfologi og landskabshistorie
  • Vurdere forskellige typer kortlægning og jordbundsanalyser i forhold til deres relevans for anlæg i byer og landskab
  • Vælge beplantningselementer udfra formål og krav til pleje
  • Vurdere og diskutere hvorledes biologiske og fysiske forhold påvirker plantes vækstmuligheder på et konkret plantningssted med et veldefineret plantningsformål.
  • Argumentere for valg af træart og plantemateriale  til specifikke beplantningsformål i byer eller bynære skovrejsningsområder
  • Rapportskrivning, herunder akademiske standarder for korrekt citation og litteraturhåndtering

Der veksles mellem forelæsninger og øvelser i kurset. Øvelserne består af praktiske øvelser i felten, artskenskab, teoretiske øvelser i klasselokalet og ekskursioner.

Håndtegning indgår som læringsmetode med krav om tegning af både træer i landskabet, detaljer af planter, og tegning af landskabet til belysning af landskabsdannelse og udvikling af jordprofiler.

Til teoretiske øvelser anvendes digitale redskaber til analyse og tegning af kortmateriale.

Til artskendskab benyttes plantemateriale, som undersøges i fællesskab i øvelserne, men også den store botaniske samling af levende træer og hække på Campus (inkl. KVL haven) som de studerende undersøger som selvstudium.

  • Der benyttes en kombination lærebøger, kort, noter, artikler og webbaseret materiale.

 

Der kan forekomme udgifter ifm. ekskursioner, som udgør en vigtig del af kurset.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
  • Der gives løbende mundtlig og skriftlig (hvor relevant) feedback på øvelser.
  • I forbindelse med kursusopgaven benyttes peer feedback og gruppe feedback fra underviserne i forbindelse med udarbejdelsen af opgaven. De studerende får skriftlig feedback på opgaven, samt mundtlig feedback fra undervisere og medstuderende under den mundtlige fremlæggelse af opgaven.
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
4 timers skriftlig stedprøve efter blok 2.

Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve)
Eksamensforudsætninger

 

 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI og internetadgang
  • KU’s eksamenshus stiller computere til rådighed ved ITX-eksamenen.
  • Egne digitale hjælpemidler, såsom computer, tablet, lommeregner, mobiltelefon mv. må ikke medbringes.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
To interne bedømmere
Reeksamen

Som ordinær eksamen.
 

Kriterier for bedømmelse

Baseret på målbeskrivelsen.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 68
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Øvelser
  • 86
  • Ekskursioner
  • 48
  • Total
  • 412

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
NIGB13001U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

2 blokke

Placering
Blok 1 og Blok 2
Skemagruppe
C
Kapacitet
70
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
  • Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
  • Erik Dahl Kjær   (3-6c6b7247706e7535727c356b72)
  • Jesper Riis Christiansen   (3-71796a47706e7535727c356b72)
  • Lene Rostgaard Nielsen   (4-747a777648716f7636737d366c73)
Underviser

En række forskellige undervisere bidrager til de forskellige emner i løbet af kurset

Gemt den 24-02-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende