Anvendt økonomisk analyse
Kursusindhold
Kurset giver en indføring i teorigrundlaget bag samfundsøkonomiske analyser. Desuden gives eksempler på praktiske samfundsøkonomiske analyser, der kan understøtte politiske beslutninger på fødevare- og miljøområdet.
Deltagerne vil efter endt kursus kunne dokumentere praktiske kompetencer med samfundsøkonomisk projektvurdering, som i bredt omfang anvendes i bl.a. konsulentfirmaer, ministerier, styrelser og NGOer.
Konkret gennemgås følgende emner:
- Teorigrundlag bag samfundsøkonomiske analyser.
- Sammenhæng mellem økonomi og politik samt samfundsøkonomiske analysers bidrag til grundlaget for politiske beslutninger.
- Beskrivende analyser (fordelingsanalyser og finanspolitiske analyser).
- Normative analyser (cost-benefit analyser (CBA) og cost-effectiveness analyser (CEA)).
- Partielle analyser, generel ligevægtsanalyser, first-best analyser og second-best analyser.
Undervisningen vil tage udgangspunkt i generel mikroøkonomisk teori, men der inddrages i høj grad eksempler på politikunderstøttende samfundsøkonomiske analyser indenfor fødevare- og miljøområdet.
Applied Economic Analysis
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kursets hovedformål er at give de studerende erfaringer med, hvordan samfundsøkonomiske analyser kan understøtte politisk beslutningstagen. De studerende opnår erfaringer med anvendelse af forskellige samfundsøkonomiske analysemetoder. Kurset baserer sig især på mikroøkononomisk teori og metode.
De studerende skal erhverve kompetencer i at vælge de rette metoder og analyserne, samt kunne foretage en kritisk vurdering af egne og andres arbejde, Dermed bliver de studerende i stand til at udføre økonomisk velfunderede analyser til politiske prioriteringsbeslutninger.
Ved evaluering af de studerende lægges vægt på følgende:
Viden
- Kende og kunne redegøre for det teoretiske grundlag bag en CBA.
- Kunne redegøre for de enkelte trin i en CBA.
- Kunne redegør for relevante analysemetoder i forbindelse med politiske beslutninger.
- Kunne redegøre for samfundsøkonomiske analysers muligheder og begrænsninger.
Færdigheder
- Kunne gennemføre de enkelte trin i en CBA, herunder udarbejde en problemformulering, konsekvensbeskrivelse og værdisætning.
- Kunne fortolke resultatat af en CBA samt redegør implikationerne af dette for politiske beslutninger.
- Kunne tilvejebringe, bearbejde og diskutere data fra andre fagområder, som kan danne grundlag for en samfundsøkonomisk analyse.
Kompetencer
- Diskutere og vælge analysetilgang til diverse politiske beslutninger samt forholde sig kritisk til relevante antagelser.
- Gennemføre en selvstændig og kritisk diskussion af egne og andres samfundsøkonomiske analyser.
Undervisningen vil bestå af forelæsninger, øvelser, gruppearbejde, dialog og diskussion.
Eksempler på underisningsmateriale er:
- Møller F., Strandmark L. & S. Krarup. 2009. Samfundsøkonomisk vurdering af miljøprojekter. Miljøministeriet.
- Finansministeriet. 2023. Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger.
- Schou, J.S. & Abildtrup, J. 2005: Jordrentetab ved arealekstensivering i landbruget. Principper og resultater. Danmarks Miljøundersøgelser. 66 s. – Faglig rapport fra DMU nr. 542.
- Stryg. P.E. 1987. Marginaljorder og miljøinteresser – Drifts og samfundsøkonomiske analyser. Miljøministeriets projektundersøgelser 1986, samlerapport II. Skov- og naturstyrelsen 1987.
- Schou, J.S., J. Jensen & B.J. Thorsen (red.). 2018. Sæt pris på naturen. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet.
- Pearce, D. 1998. Cost-Benefit Analysis and Environmental Policy. Oxford Review of Economic Policy, Vol. 14 No 4.
Alt relevnat litteratur er tilgængelig på Absalon inden kursusstart.
Det er absolut en forudsætning, at man har et solidt økonomisk fundament med mindst 22,5 ECTS mikroøkonomi, 7,5 ECTS makroøkonomi, 7,5 ECTS økonometri, 7,5 ECTS statistik og 7,5 ECTS matematik.
Kurset er målrettet bachelorstuderende i miljø- og fødevareøkonomi og bachelorstuderende i naturressourcer med specialisering i miljøøkonomi.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 - 30 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Prøven tager udgangspunkt i projektrapporten, men der vil også være spørgsmål bredt i pensum. Uden forberedelse og uden hjælpemidler.
- Eksamensforudsætninger
-
Der skal i løbet af blokken udarbejdes en projektrapport. Projektet udføres i en gruppe. Det er en forudsætnng for detlagelse i eksamen, at man deltager aktivt i gruppearbejdet samt deltager aktivt i - og er til stede ved - afgivelse af peer-feedback.
- Hjælpemidler
- Ingen hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
-
Som den ordinære eksamen.
Hvis den studerende ikke opfylder alle forudsætningerne, skal den studerende udarbejde et individuelt projekt, og projektrapporten skal afleveres tre uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 105
- Ekskursioner
- 10
- Projektarbejde
- 60
- Eksamen
- 1
- Total
- 216
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIFB17000U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Frank Jensen (3-686c67426b687471306d7730666d)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende