Retsfilosofi og retssociologi
Kursusindhold
Retsfilosofi og retssociologi udgør det obligatoriske
videnskabsteoretiske element på den juridiske
bacheloruddannelse. Fagets fokus ligger på at opøve de studerendes
evner til at sætte juridisk viden i perspektiv gennem en
selvstændig og kritisk tilgang til rettens rolle i samfundet.
Grundstammen i faget udgøres af en indføring i centrale
retsfilosofiske og retssociologiske temaer, problemstillinger og
teoretiske traditioner. Men i stedet for at dyrke ren
teoriforståelse for teoriens egen skyld ligger fokus på
praktisk anvendelse af teorierne på en række cases, der alle
på forskellig vis tematiserer forholdet mellem ret, moral og
politik.
Fællesnævneren for fagets cases er, at de præsenterer
problemstillinger, der på den ene side er taget fra den
virkelige verdens arbejde i den juridiske profession, men som på
den anden side ikke snævert vedrører identifikation af
gældende ret, hvorfor den traditionelle retsdogmatiske metode
kommer til kort.
En behandling med afsæt i retsfilosofi og retssociologi er påkrævet, og casearbejdet dokumenterer dermed disse teoriers analytiske styrke og praktiske anvendelighed, ligesom de studerende udvikler en dybere teoriforståelse og en forståelse for AIs og digitaliseringens rolle i det retlige felt. Igennem det aktive arbejde med cases vil de studerende opbygge en række generelle kompetencer til at analysere retten, dels som et relativt lukket juridisk system og dels som et socialt system blandt mange andre.
Philosophy of Law and Sociology of Law
Bacheloruddannelsen i jura
Viden
- Den studerende vil kunne redegøre for grundlæggende retsfilosofiske og
- retssociologiske teorier om retten og retsvidenskaben som videnskabelig disciplin blandt andre, som profession og som institution i samfundet, både nationalt og internationalt
- Den studerende vil kunne formidle en grundlæggende forståelse af forholdet mellem ret, retfærdighed og magt
- Den studerende vil kunne formidle en forståelse af retten, dels som et relativt lukket juridisk system og dels som et socialt system blandt mange andre
- Den studerende vil kunne redegøre for AI og digitaliseringens betydning for den juridiske professions arbejde særligt med retspraksis i doms- og afgørelsesdatabaser
Færdigheder
- Den studerende vil kort, præcist og velargumenteret kunne formidle kompliceret teoretisk stof
- Den studerende vil kunne reflektere over den analytiske betydning af forskellige teoretiske og metodiske tilgange til praktiske problemstillinger i retten
- Den studerende vil udvikle et sprog til at forklare den juridiske faglighed både i samarbejde med og i konkurrence med andre fagligheder og i forhold til det omgivende samfund
Kompetencer
- Den studerende vil kunne håndtere komplicerede retlige problemstillinger der involverer rådgivning, beslutning og strukturering af dilemmaer i krydsfeltet mellem ret, moral og politik
- Den studerende vil kunne reflektere kritisk over komplicerede retlige problemstillinger på baggrund af en relevant teoretisk og metodisk tilgang, herunder med inddragelse af relevant AI og digitale værktøjer
Undervisningen i faget fordeler sig over sammenlagt fem forelæsningsgange fordelt på fire uger og 10 seminarholdsgange med casebaseret undervisning fordelt på 10 uger. Det vigtigste indhold i undervisningen er at facilitere de studerendes egen anvendelse af de teoretiske tekster som grundlag for at gennemføre analyser af problemstillinger de får forelagt i 5 cases (heraf énøvecase).
- Adamo: Intro til kapitel 6, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 291-299
- Banakar, Intro til kap. 2, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp.55-59; 66-80 eller 2022 (2.udg), pp 65-69 & 76-90
- Bertilsson: Introduktion til kap. 16, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 659-680 eller 2022 (2.udg), pp 675-694
- Bourdieu: "Rettens kraft", i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 367-382 og 386-425 eller (2 udg), s 311-326 og 331-358
- Christie: ”Konflikt som ejendom”, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 167-171 eller 2022 (2.udg), pp 700-705
- Dalberg-Larsen: Introduktion til kap. 7, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 259-268 eller 2022 (2.udg), pp 197-206
- Durkheim: Fra Om den sociale arbejdsdeling; i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 282-293 eller 2022 (2.udg), pp 221-233
- Dworkin: ”Rettens imperium”, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 57-71; 458-477
- Ehrlich: Retssociologiens grundlag, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 83-100 eller 2022 (2.udg), pp 95-113
- Hammerslev & Madsen, Introduktion til kap. 1 i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 13-28 eller 2022 (2.udg), pp 15-29
- Hammerslev & Olsen: “Introduktion”, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 17-36
- Hart: Rettens begreb, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp 269-282
- Holmes, Jr. "Rettens vej", i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 394-400.
- Johnstone: Chapter 1, Introduction, i Johnstone 2001, Restorative Justice - Ideas, Values, Debates, Routledge 2001, pp. 1-9
- Kelsen: Den rene retslære & Almen teori om ret og stat, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 312-316; 317-326;
- Olsen & Holtermann "Retsrealisme", intro til kapitel 7, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 339-373 minus afsnit 2.3
- Olsen & Viskum, Intro til kap. 5, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 233-237; 242-254
- Olsen, Intro til kap. 10, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 527-541
- Olsen: Intro til kap. 8, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 429-452
- Parsons, En sociolog ser på den juridiske profession, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 38-54 eller 2022 (2.udg), pp 35-57
- Radbruch: "Legal uret og overlegal ret", i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 560-565
- Alf Ross: Om ret og retfærdighed § 9, i Hammerslev & Olsen (red.), Retsfilosofi - Centrale tekster og temaer, Hans Reitzels Forlag 2019 (2. udg.), pp. 401-413
- Tocqueville: Den juridiske mentalitet i de Forenede Stater, og hvordan den tjener som modvægt til demokratiet, i Hammerslev & Madsen (red.), Retssociologi - Klassiske og moderne perspektiver, Hans Reitzels Forlag 2013 (1.udg.), pp. 684-692 eller 2022 (2.udg), pp 723-731
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 2 døgn
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Info følger
- Reeksamen
-
Samme prøveform som ordinær eksamen
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Forberedelse (anslået)
- 175
- Ekskursioner
- 2
- Seminar
- 30
- Total
- 219
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- JJUB57112U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jakob von Holderstein Holtermann
(4-7a867878507a85823e7b853e747b)
Fagleder - Norma Acosta Romero (11-73747772667774726a77744566697233707a336970)
- Bjarke Viskum (6-676a65343a3743646f7870716c316e7831676e)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende