Videregående EU Indre Markedsret

Kursusindhold

Hovedformålet med dette fag er at studere EU’s indre marked, især fri bevægelighedsreglerne, i en konstant foranderlig samfundsmæssig kontekst. Som ledende generaladvokat ved EU-Domstolen, Spzunar, har udtrykt det, udgør det indre marked "… midlet til eller enden på den europæiske integrationsproces" og "… er så grundlæggende for Unionens retsorden, at det anses for en selvfølge og udgør intet mindre end traktaternes centrale organisatoriske principper…" [Forslag til afgørelse i Sag C-16/18 Dobersberger (2019), 21].

 

Det indre marked er oprindeligt blevet betragtet som et forholdsvist utvetydigt begreb, som baseret på en markedsøkonomisk ideologi har medvirket til at skabe øget velstand og mobilitet for borgerne i EU, give virksomheder adgang til store og konkurrencedygtige markeder samt forbedre den europæiske økonomis modstandsdygtighed. Siden 2009, i kraft af artikel 3, stk. 3 TEU, er der indtrådt en bevægelse hen imod realiseringen af en ”social markedsøkonomi med høj konkurrencevne”, og i dag må det indre marked og fri bevægelighed forstås som et komplekst retsområde, der udfordres af underliggende spændinger mellem økonomiske og øvrige målsætninger, samt af nyere samfundsmæssige forandringer og kriser.

 

I 2024 skrev Letta (v/ mandat fra Rådet og Kommissionen) i en afgørende rapport: “... the international scenario has profoundly changed, highlighting the need to develop a new Single Market” og “The Single Market framework, rooted in the definition of the four freedoms, - the free movement of people, goods, services and capital - is fundamentally based on 20th-century theoretical principles. This becomes evident when considering how this categorization now seems outdated, failing to reflect the evolving dynamics of a market increasingly shaped by digitalization, innovation and uncertainties related to climate change and its impact on society”. Den tilsvarende vigtige Draghi-rapport peger også på et stort behov for ændringer og politiske tiltag. På baggrund heraf er en række initiativer mod et moderniseret og dybere indre marked på vej (se fx Konkurrenceevnekompasset - Fokus på at fjerne barrierer i det indre marked (pdf)).

 

Under hensyntagen til, at indre markedsretten er opstået og først udviklet i en helt anden kontekst, vil faget relatere og problematisere retsområdet til de nyere samfundsmæssige forandringer og kriser, der er opstået i nyere tid, og til moderniseringsbehovet. Centralt står således et fokus på, hvordan det indre marked tilpasser sig disse.

 

Med andre ord omfatter faget som udgangspunkt den materielle EU-ret med fokus på det indre marked og fri bevægelighed. Hensigten er dog ikke alene at dække den såkaldte "klassiske" del af indre markedsretten, men også at tage et mere fremadrettet blik på et Europa under konstante forandringer og kriser. Også EU-Domstolens rolle prioriteres højt. Faget opdeles på den baggrund i to hoveddele, nemlig:

 

Del I. Reglerne om EU’s indre marked/fri bevægelighed, grundlæggende principper og undtagelsesmuligheder

Delemner er fx: introduktion til det indre marked og fri bevægelighed, varernes fri bevægelighed, toldunion, arbejdskraftens og de selvstændigt erhvervsdrivendes fri bevægelighed, unionsborgerskab, tredjelandsstatsborgeres rettigheder, Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) og kapitalens fri bevægelighed.

 

Del II. Samspillet mellem EU’s indre marked/fri bevægelighed og nyere, store samfundsmæssige kriser og forandringer

Delemner er fx: grundlæggende rettigheder/Chartret, den sociale union, toldkrig, det digitale indre marked, bæredygtighed og klima, forsvar og sikkerhed, retsstatsproblemstillinger og økonomisk modstandsdygtighed.

Engelsk titel

Advanced EU Internal Market Law

Målbeskrivelse

Viden: Det, den studerende ved, dvs. kan beskrive, redegøre for, forklare etc.

De studerende skal:

  • grundigt redegøre for det indre markeds historie, målsætninger og retsgrundlag over tid, herunder navnlig udviklingen fra dets begyndelse som et økonomisk projekt i form af fællesmarkedet til dets nutidige, næsten altomfattende form.
  • grundigt redegøre for udvalgte EU-retlige domme og øvrige retskilder, der især er af relevans for fagets centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
  • grundigt redegøre for regler, principper og begreber af relevans for det indre marked, herunder fx varernes fri bevægelighed, arbejdskraftens og de selvstændigt erhvervsdrivendes fri bevægelighed, unionsborgerskab, tredjelandsstatsborgeres rettigheder, Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) og kapitalens fri bevægelighed.
  • grundigt redegøre for samspillet mellem EU’s indre markedsretten og aktuelle, store samfundsmæssige forandringer i udvalg (fx den teknologiske udvikling og klima/bæredygtighed).

 

Færdigheder: Det, den studerende kan gøre, dvs. kan udføre inden for kendte rammer, fx identificere relevante retskilder, lovgrundlag etc. eller træffe afgørelser i enkle sager.

De studerende skal:

  • selvstændigt analysere og anvende  udvalgte EU-retlige domme og øvrige retskilder og
  • identificere, hvilken betydning disse konkret har for en given problemstilling.
  • selvstændigt anvende den EU-retlige metode i relation til fagets centrale juridiske emner og problemstillinger med henblik på at forebygge retlige problemer, argumentere for løsningsmuligheder og træffe beslutninger.
  • selvstændigt relatere indre markedsret til den overordnede samfundsmæssige kontekst i udvalg (fx den teknologiske udvikling og klima/bæredygtighed).
  • selvstændigt identificere elementer af indre markedsret, der er relevante for en given problemstilling, herunder nyere, større samfundsmæssige forandringer i udvalg (fx den teknologiske udvikling og klima/bæredygtighed).
  • selvstændigt fremsøge og udvælge visse for faget relevante digitale retskilder.
  • selvstændigt anvende hensigtsmæssige strategier til læsning af retsvidenskabelige artikler, mm.
  • selvstændigt formulere og formidle viden og argumentation om de udvalgte EU-retlige problemstillinger fagligt og sprogligt korrekt, præcist, struktureret og sammenhængende såvel mundtligt som skriftligt.

 

Kompetencer: Det, den studerende har kompetencer til, dvs. kan håndtere i nye situationer, fx rådgive, træffe komplicerede afgørelser, koncipere.

De studerende kan med udgangspunkt i viden og færdigheder:

  • selvstændigt identificere og kritisk behandle de for faget relevante EU-retlige problemstillinger.
  • selvstændigt vurdere og diskutere elementer af indre markedsretten, der er relevante for en given problemstilling, herunder udvalgte samfundsmæssige problemstillinger (fx den teknologiske udvikling og klima/bæredygtighed).
  • selvstændigt argumentere for, hvordan og hvorfor en given retskilde skal anvendes i en given problemstilling.
  • selvstændigt læse, reflektere over og kritisere konkrete domme fra EU-Domstolen.
  • selvstændigt analysere den generelle retsudvikling, de trufne retlige løsninger og retspolitiske forslag i deres samfundsmæssige kontekst.
  • selvstændigt planlægge håndteringen af EU-retlige problemstillinger og identifikationen af løsningsmodeller inden for en given tidsramme.
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring. arbejde individuelt og indgå i kollektive faglige sammenhænge.

Faget fordrer de studerendes aktive deltagelse. Der påtænkes aktiviteter i form af fx case-arbejde, domspræsentationer/​-analyser, analyse af udvalgte forskningsbaserede publikationer og et synopsis-værksted (sidstnævnte især af betydning for eksamensforberedelsen).

Generelt er det hensigten, at forskning, jf. også nf. forankres i faget, herunder at de studerende tilegner sig kundskaber i forhold til læsning og forståelse af især nyere forskning på højt internationalt niveau. Der lægges også stor vægt på dybdegående læsning og analyse af domme fra EU-Domstolen samt relevante retskilder i øvrigt.

 

Pensum vil højst omfatte rammen på 800 sider, hvor følgende på området og niveauet førende lærebog i særdeleshed vil spille en central rolle: Catherine Barnard, The Substantive Law of the EU. The Four Freedoms, Oxford University Press, 2022.

Udover den valgte lærebog vil der suppleres med domme, internationale forskningsartikler og relevante blogs o.l., og hvor relevante traktatbestemmelser, sekundær regulering vil naturligt inddrages i faget).

 

Det er ulovligt at dele digitale studiebøger med hinanden uden tilladelse fra rettighedshaver.

Det anbefales, at den studerende har gennemført BA-faget ”EU-ret” eller tilsvarende. Det kan hertil være en fordel at have taget BA-fag som ”Individets grundlæggende rettigheder” og ”Institutionel forfatningsret og EU-forfatningsret” eller tilsvarende.
Fagene Videregående EU Indre Markedsret og det Advanced EU Internal Market Law er gensidigt udelukkende. Du kan derfor i dit studieforløb kun følge og blive eksamineret i et af disse fag.

Gode dansk og engelskkundskaber (undervisningssproget er dansk, men der skal læses en del tekster på engelsk).

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)

 

Faget tilstræbes at være dialog-baseret, hvorfor forberedelse er essentiel. Underviseren vil give mundtlig feedback, når det er passende i forhold til et givent undervisningsmæssigt element (og efter eksamen).

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 min
Prøveformsdetaljer
Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for at gå til den mundtlige eksamen, at den studerende har afleveret synopsis inden for den fastsatte frist. Fristen aftales med underviseren på faget.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Læs en beskrivelse af de enkelte eksamensformer, herunder formkrav, omfang og frister i eksamenskataloget
Læs om praktiske eksamensforhold på KUnet

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse (anslået)
  • 356,5
  • Seminar
  • 56
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
JJUA55282U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris
  1. Studerende indskrevet på JUR: Selvbetjeningen på KUnet
  2. Enkeltfagsstuderende (ikke meritstuderende):  Enkeltfagsstuderende (mod deltagerbetaling)
  3.  
Skemagruppe
Se skema for undervisningstid
Studienævn
Jura
Udbydende institut
  • Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
  • Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Ulla Neergaard   (14-6077776c395970707d726c6c7d6f4b75807d397680396f76)
Gemt den 26-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende