Tysk kulturhistorie fra Oplysningstiden til 1945

Kursusindhold

I dette kursus oparbejdes forståelse af centrale udviklingslinjer i perioden fra Oplysningstiden i 1700-tallet til 1945, som også kan betragtes som en bue mellem to store historiske brud, nemlig den Franske Revolution og Første Verdenskrigs ’urkatastrofe’. Hobsbawns betegnelse for denne periode som ”det lange 19. århundrede” afspejler, at denne rummer en indre sammenhæng, som bl.a. har at gøre med nogle af de problemstillinger, der allerede er blevet berørt i intro-kurset på 1. semester, nemlig nationsdannelse og demokratisering, men naturligvis også andre moderniseringstendenser (’borgerliggørelse’, uddannelse, klassekamp, emancipation af kvinder og jøder, videnskabeliggørelse, nye medier osv.). Denne periode skal dels præsenteres fra et historievidenskabeligt perspektiv, dels ud fra litterære tekster fra forskellige perioder inden for hovedperioden, idet litteraturen betragtes som et refleksionsmedium, der ikke så meget afspejler, men i fortættet form reflekterer en række af de problemstillinger, som de historiske processer medfører. Gennem kurset uddybes således også den metodiske forståelse af, hvad hhv. historie- og litteraturfaglige tilgange kan bidrage med til at belyse sammenhængen mellem den politiske, kultur-, social-, religions-, idé- og litteraturhistoriske udvikling i udvalgte centrale problemstillinger i den tyske kulturhistorie. I kurset vil vi også ind imellem tematisere, hvordan udviklingslinjerne i tysk kulturhistorie forholder sig til resten af den vestlige verden – med henvisning til det samtidige, fælles ’Engerom-fag’, som vil føre nogle af perspektiverne (fx vedrørende nationsdannelse, forholdet mellem stat og individ og forholdet til ’de andre’) ud i et europæisk og globalt perspektiv.

 

Udover kursets faglige elementer er sprogpraksis en fast del af kurset, hvor gruppen bliver delt i to mindre grupper alt efter de studerendes indgangsniveau. Her står tilegnelsen af nye sproglige midler i centrum, hvilket muliggør en mere varieret kommunikation om kursets indhold. Ift. dette kursus bidrager sprogpraksis til at forbedre de studerendes mundtlige evner til at beskrive og formidle faglige problemstillinger.

 

 

Engelsk titel

Tysk kulturhistorie fra Oplysningstiden til 1945

Holdundervisning

Detlef Siegfried og Anna Sandberg Rasmussen (udg.): Tysk kulturhistorie fra 1648 til i dag, Gyldendal 2012.

Benedikt Jeßing und Ralf Köhnen: Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft, NB: 4. Auflage, 4., aktualisierte und überarbeitete Auflage, Metzler 2017 [fra 1. semester]

Tekster: TBA

Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering
Prøveformsdetaljer
Ved hjemmeopgaven: Alle. Ved den mundtlige prøve: Ingen
Eksamensforudsætninger

Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i tysk sprog og kultur, 2025

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Reeksamen

Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i tysk sprog og kultur, 2025

Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 217
  • Total
  • 273

Kursusinformation

Undervisningssprog
Tysk
Delvist på dansk
Kursusnummer
HTYB01231U
ECTS
10 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Studienævn
Studienævnet for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende institut
  • Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Detlef Siegfried   (6-696a79716a6b456d7a7233707a336970)
  • Birthe Hoffmann   (8-6f766d6d74687575476f7c7435727c356b72)
  • Lars Behnke   (11-766b7c7d386c6f7278756f4a727f7738757f386e75)
Gemt den 29-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende