SPS; Sprogpsykologisk emne/Sprogpsykologisk tilvalgsemne: Sproget i mennesket og mennesket i sproget: Socialisering til og gennem sprog
Kursusindhold
Dette er kurset for dig der gerne vil vide mere om hvilke psykologiske konsekvenser vores deltagelse i forskellige fællesskaber har og hvilken rolle sprog spiller for vores sociale erfaring og udvikling. På dette kursus beskæftiger vi os nemlig med hvordan sprog som idé og kommunikativ praksis hænger sammen med socialisering i bred forstand på tværs af forskellige sociale arenaer. Socialisering betegner de processer der foregår når (unge) individer interagerer med omverdenen, deltager i fællesskaber og derigennem erfarer og internaliserer vurderinger og adfærd. Sådanne processer foregår oplagt i familie og uddannelsesinstitutioner (i samspil med mere bevidste opdragelses- og undervisningsstrategier), men også i andre typer af fællesskaber og igennem populærkultur, masse- og sociale medier. Desuden foregår socialisering i stor udstrækning gennem sprogbrug og interaktion, sprog medierer altså socialisering. Samtidig omfatter socialisering også forskellige opfattelser af hvad sprog er, hvordan det hænger sammen med den øvrige sociale verden og hvordan det (bør) bruges. Vi socialiseres altså til sprog gennem sprog.
Vi skal beskæftige os med både teorier og empiriske studier der beskriver og belyser forskellige aspekter af socialisering til og gennem sprog og derigennem sammenhængen mellem sprog og psykologiske processer. Med afsæt i disse vil vi bl.a. komme omkring følgende temaer:
• Sproglig kategorisering og ungdomsliv
Kan der være sammenhæng mellem mental mistrivsel hos unge og
udviklingen af (og socialisering til) sprogbrug og kategorier der
vedrører mental trivsel, normalitet og afvigelse?
Hvilken rolle spiller (de)konstruktion af sociale kategorier for
unges selvforståelse og deltagelse i samfund og fællesskaber?
• Uddannelse, individ og samfund
Hvilken rolle spiller uddannelsesinstitutioner for vores
socialisering til sprog? Og hvordan socialiseres vi til at forstå
sprog i det hele taget (i forskellige sammenhænge)?
Hvordan relaterer unges (forskellige former for) sprogbrug sig til
sproglig socialisering i uddannelsesinstitutioner?
Hvilke sproglige konstruktioner og kategorier medvirker til at
tilskrive mening til fænomenet og virksomheden ’uddannelse’ og hvad
betyder det for vores samfundsmæssige socialisering?
•Digitaliseringens betydning for socialisering
Hvordan påvirkes adfærd og normer for familieliv, ungdomsliv,
deltagelse i uddannelse og arbejdsmarked af digitale
kommunikationsteknologier? Hvordan indgår digital kommunikation i
hverdagen? Hvilke muligheder og udfordringer medfører det?
Hvordan påvirker digitale kommunikationsteknologier og praksisser
socialisering til sprog?
Socialization to and through language
Sprogpsykologi
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
Viden om og forståelse af
- Centrale problemstillinger samt relevante teorier, metoder og tilgange til undersøgelser af socialisering til og/eller gennem sprog i forskellige sociale sammenhænge og fællesskaber
Færdigheder i at
- Applicere ovennævnte viden i form af teoretiske diskussioner og/eller empiriske analyser, som tjener til at belyse problemstillinger der knytter sig til sammenhænge mellem sprog og socialisering
Kompetencer til at
- Vurdere og diskutere eksisterende undersøgelser af, teorier om og tilgange til problemstillinger knyttet til sprog og socialisering samt deres konsekvenser for relevante praksisområder
Faglige mål for BA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- Problemstillinger, teorier og metoder med relevans for undersøgelser af socialisering til og/eller gennem sprog i forskellige sociale sammenhænge og fællesskaber, jf. studieordningens kompetenceprofil §7.
Færdigheder i at:
- Applicere ovennævnte viden i form af teoretiske diskussioner og/eller empiriske analyser, som tjener til at belyse problemstillinger der knytter sig til sammenhænge mellem sprog og socialisering
Kompetencer i at:
- Vurdere ovennævnte viden og dens konsekvenser for praksis
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Sprogpsykologi:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
Undervisningen vil være tilrettelagt som en kombination af
dialogisk holdundervisning med forelæsningselementer og mere
praktiske øvelser med afsæt i de tekster og problemstillinger vi
arbejder med som også forbereder jer på at gennemføre selvstændige
undersøgelser af problemstillinger der vedrører socialisering til
og/eller gennem sprog.
I løbet af kurset introduceres I til den sproglig etnografiske
metode som afsæt for gennemførsel af egne undersøgelser der danner
afsæt for eksamen i form af en fri skriftlig
hjemmeopgave.
Exchange and international fee-paying guest students: apply for courses in Mobility Online. Questions regarding course registration should be directed to incomingmobility@adm.ku.dk .
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HSSK0016EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Lian Malai Madsen (5-747169767548707d7536737d366c73)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students