HELGA. Athens tidlige demokrati fra en arkæologisk vinkel

Kursusindhold

HELGA. Athens tidlige demokrati fra en arkæologisk vinkel
I forbindelse med et opgør mellem de velhavende og magtfulde jordejerne i Attika valgte den ene side at alliere sig med de besiddelsesløse indbyggere, som ikke tidligere havde haft politiske rettigheder. Med denne usædvanlige alliance blev det ældste kendte demokrati skabt i Athen i 508 f.v.t. Demokratiets indførelse faldt sammen med begyndelsen af den berømte konflikt mellem den græske verden og det persiske rige. Athens militære succes bragte med sig en økonomisk og kulturel guldalder, der var uløseligt forbundet med den nye styreform manifesteret ved blandt Parthenon-templet på Athens akropol. Men historien om det tidlige athenske demokrati er meget mere end den udadvendte militære succes formidlet med monumentale projekter som en 12 m høj statue i guld og elfenben af byens skytsgudinde Athena med sejrgudinden, Nike, i hånden. Det er historien om et polariseret samfunds kamp for at skabe sammenhængskraft igennem en gennemgribende omkalfatring og med helt nye virkemidler, og den vækst denne forvandling førte med sig. Med udgangspunkt i de arkæologiske kilder adresserer kurset spørgsmål om udviklingen af et nyt arkitektoniske sprog; de attiske helligdomme og gudernes rolle i skabelsen af sammenhængskraft og legitimering af den nye verdensorden; den athenske excellence-kultur set igennem Tyrandræber-gruppen og dens indflydelse, statsbegravelserne og visualiseringen af det athenske demokratis sejre i helligdommene ude og hjemme; bidrag vs indflydelse (den demokratiske udfordring), og den kendsgerning at borgerskab ikke var for alle.


OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2. semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling  (Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4. semester)
- Hverdagslivets kulturhistorie (Etnologistuderende, 2. semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2026

- Område 2 (Historiestuderende, 2. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 2.semester: Forskningsområde, forår 2026

- Global history (Historiestuderende, 4. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 4.semester: Forskningsområde, forår 2026
Se Historie, BA, lektionskatalog forår 2026.

Engelsk titel

HELGA. Athens tidlige demokrati fra en arkæologisk vinkel

Uddannelse

Forskningsområde knyttet til kurser på Saxo-Instituttet (se afsnittet "Kursusindhold").

Holdundervisning, forelæsninger, øvelser, ekskursioner

Arrington, N.T., Ashes, Images, and Memories. The Presences of the War Dead in Fifth-Century Athens. Oxford 2015.

Azoulay, V., The Tyrant-Slayers of Ancient Athens. A Tale of Two Statues. Oxford 2017. 

Camp, J.M., The Archaeology of Athens. London-New Haven 2001.

Hansen, M.H., Demokratiet i Athen. København 1993.

Paga, J., Building Democracy in Late Archaic Athens. New York 2021.

Pritchard, D.M., Athenian democracy at War. Cambridge 2019.

Shear, J., Serving Athena: The festival of the Panathenaia and the construction of Athenian identities. Cambridge-New York 2021.

Sourvinou-Inwood, C., (red. R. Parker) Athenian Myths and Festivals. Aglauros, Erechtheus, Plynteria, Panathenaia, DionysiaOxford 2011.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
0 ECTS
Prøveform
Andet
Prøveformsdetaljer
Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: Skriftlig opgave delt i tre: problemformulering, beskrivelse og analyse. Der gives feedback på de første to dele.
Udvælg en genstand, som er relevant for det tidlige athenske demokrati, lav en problemformulering som forklarer hvordan, lav en arkæologisk beskrivelse af genstanden, analyser med udgangspunkt i beskrivelsen genstandens relevans for det tidlige athenske demokrati.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ingen ekstern censur
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 88
  • Eksamensforberedelse
  • 62
  • Total
  • 192

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HSAXO0610U
ECTS
0 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
Se skemalink
Studienævn
Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
  • Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Kristina Winther-Jacobsen   (10-6f7b6e65677366776972446c7971326f7932686f)
Gemt den 23-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende