HELGA. Athens tidlige demokrati fra en arkæologisk vinkel
Kursusindhold
HELGA. Athens tidlige demokrati fra en arkæologisk
vinkel
I forbindelse med et opgør mellem de velhavende og magtfulde
jordejerne i Attika valgte den ene side at alliere sig med de
besiddelsesløse indbyggere, som ikke tidligere havde haft politiske
rettigheder. Med denne usædvanlige alliance blev det ældste kendte
demokrati skabt i Athen i 508 f.v.t. Demokratiets indførelse faldt
sammen med begyndelsen af den berømte konflikt mellem den græske
verden og det persiske rige. Athens militære succes bragte med sig
en økonomisk og kulturel guldalder, der var uløseligt forbundet med
den nye styreform manifesteret ved blandt Parthenon-templet på
Athens akropol. Men historien om det tidlige athenske demokrati er
meget mere end den udadvendte militære succes formidlet med
monumentale projekter som en 12 m høj statue i guld og elfenben af
byens skytsgudinde Athena med sejrgudinden, Nike, i hånden. Det er
historien om et polariseret samfunds kamp for at skabe
sammenhængskraft igennem en gennemgribende omkalfatring og med helt
nye virkemidler, og den vækst denne forvandling førte med sig. Med
udgangspunkt i de arkæologiske kilder adresserer kurset spørgsmål
om udviklingen af et nyt arkitektoniske sprog; de attiske
helligdomme og gudernes rolle i skabelsen af sammenhængskraft og
legitimering af den nye verdensorden; den athenske
excellence-kultur set igennem Tyrandræber-gruppen og dens
indflydelse, statsbegravelserne og visualiseringen af det athenske
demokratis sejre i helligdommene ude og hjemme; bidrag vs
indflydelse (den demokratiske udfordring), og den kendsgerning at
borgerskab ikke var for alle.
OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2.
semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling
(Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4.
semester)
- Hverdagslivets kulturhistorie (Etnologistuderende, 2.
semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og
latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2026
- Område 2 (Historiestuderende, 2. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 2.semester: Forskningsområde,
forår 2026
- Global history (Historiestuderende, 4. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 4.semester: Forskningsområde,
forår 2026
Se
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2026.
HELGA. Athens tidlige demokrati fra en arkæologisk vinkel
Forskningsområde knyttet til kurser på Saxo-Instituttet (se afsnittet "Kursusindhold").
Holdundervisning, forelæsninger, øvelser, ekskursioner
Arrington, N.T., Ashes, Images, and Memories. The Presences of the War Dead in Fifth-Century Athens. Oxford 2015.
Azoulay, V., The Tyrant-Slayers of Ancient Athens. A Tale of Two Statues. Oxford 2017.
Camp, J.M., The Archaeology of Athens. London-New Haven 2001.
Hansen, M.H., Demokratiet i Athen. København 1993.
Paga, J., Building Democracy in Late Archaic Athens. New York 2021.
Pritchard, D.M., Athenian democracy at War. Cambridge 2019.
Shear, J., Serving Athena: The festival of the Panathenaia and the construction of Athenian identities. Cambridge-New York 2021.
Sourvinou-Inwood, C., (red. R. Parker) Athenian Myths and Festivals. Aglauros, Erechtheus, Plynteria, Panathenaia, Dionysia. Oxford 2011.
- ECTS
- 0 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: Skriftlig opgave delt i tre: problemformulering, beskrivelse og analyse. Der gives feedback på de første to dele.
Udvælg en genstand, som er relevant for det tidlige athenske demokrati, lav en problemformulering som forklarer hvordan, lav en arkæologisk beskrivelse af genstanden, analyser med udgangspunkt i beskrivelsen genstandens relevans for det tidlige athenske demokrati. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 88
- Eksamensforberedelse
- 62
- Total
- 192
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HSAXO0610U
- ECTS
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Kristina Winther-Jacobsen (10-6f7b6e65677366776972446c7971326f7932686f)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende