HELGA. Landskab, forvaltning og velfærd i det 20. århundrede. En omvendt Dalgas?
Kursusindhold
HELGA. Landskab, forvaltning og velfærd i det 20.
århundrede. En omvendt Dalgas?
Da den grønne trepart blev vedtaget i juni 2024 udtalte Lars Løkke
Rasmussen, at ”vi skal lave en omvendt Dalgas”. Andre omtaler
treparten som ”den største omstilling af det danske landskab siden
landboreformerne.” Udtalelser som disse springer behændigt hen over
de mellemliggende 200 år. I den offentlige diskussion fremstår det
danske landskab således som et statisk landbrugsland, men det
danske landskab indeholder byer, veje og industrianlæg – og
borgere. Det forvaltes og administreres ud fra lovgivning, som er
bundet til økonomi, politiske forestillinger og tid – samt til
Europa og resten af verden. Til en vis grad udgøres landskabet i
dag af projekter: byvækst og industriudvikling, naturparker,
beskyttelse af truede arter, infrastruktur. Alt sammen projekter,
der kræver plads i et land, hvor hver kvadratmeter allerede er ejes
af nogen.
I dette kursus fokuserer vi på, hvordan det danske landskab indgår
i forestillinger om ekspertise, velfærd, udvikling og natur, og
kobler dette til konkrete forandringer og foranderlighed i det 20.
århundrede. Sammen vil vi diskutere og undersøge landskabet som
sted og begreb i udviklingen af en dansk velfærdsstat frem til den
aktuelle trepartsaftale.
Udover det empiriske fokus på landskaber, vil kurset introducere de
studerende til videnskabsstudier (STS) videnskabshistoriske
perspektiver, materialitetsteori, samt human-geografiske
teoridannelser. Sammen vil vi diskutere, hvordan disse
tilgange kan anvendes i historiske undersøgelser, og hvilke
kildetyper og metodiske overvejelser de medfører. Derudover vil der
være et særskilt fokus på at skrive og omskrive egne tekster.
Kurset udspringer af underviserens igangværende forskningsprojekt
Dry Lands, Wet Soils – Draining and Rewetting Danish Agriculture
1920-2022.
OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2.
semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling
(Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4.
semester)
- Hverdagslivets kulturhistorie (Etnologistuderende, 2.
semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og
latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2026
- Område 2 (Historiestuderende, 2. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 2.semester: Forskningsområde,
forår 2026
- Global history (Historiestuderende, 4. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 4.semester: Forskningsområde,
forår 2026
Se
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2026.
HELGA. Landskab, forvaltning og velfærd i det 20. århundrede. En omvendt Dalgas?
Forskningsområde knyttet til kurser på Saxo-Instituttet (se afsnittet "Kursusindhold").
Holdundervisning / forelæsninger / øvelser / ekskursioner
F.eks.:
- Bo Fritzbøger: Det åbne lands kulturhistorie gennem 300
år. Biofolia, 2004.
- Kristin Asdal: Politikkens Natur - Naturens
Politikk. Universitetsforlaget, 2011.
En mere udførlig liste over værker og artikler bliver tilgængelig
før kursusstart.
- ECTS
- 0 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: Portfolio bestående af 2 dele. Samlet omfang: 8-10 normalsider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 88
- Eksamensforberedelse
- 62
- Total
- 192
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HSAXO0609U
- ECTS
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Nina Toudal Jessen (6-706b7063766c426a776f306d7730666d)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende