HELGA. Den oldegyptiske Amarnatid i historisk og videnskabssociologisk kontekst
Kursusindhold
HELGA. Den oldegyptiske Amarnatid i historisk og
videnskabssociologisk kontekst
Den oldegyptiske såkaldte ’Amarnatid’ centreret omkring farao
Amenhotep 4./Akhnatons regering ca. 1380-ca. 1360 f.Kr. har optaget
fag- og lægfolk i vesten igennem det 20. og 21. århundrede.
’Kætterkongen’ Ahnatons angiveligt ’revolutionære’ indførelse af en
’monoteistisk’ ny solkult, hans storpolitisk ’pacifisme’ med
opløsning af det oldegyptiske ’imperium’ (belyst ved de såkaldte
Amarnabreve), ’monogame’ forhold til sin dronning Nefertiti og nye
’naturalistiske’ kunst satte sindene i bevægelse. Forestillingen om
Amarnatidens særpræg blev opfundet af britiske og amerikanske
egyptologer fra begyndelsen af det 20. århundrede, idet den affødte
en diskurs med varig faglig samt populærkulturel effekt. Hvordan
opstod denne diskurs? Vi indleder med et vu over det faraoniske
Egyptens historie og vestens genopdagelse af faraonisk oldtid og
Akhnaton i 1800-tallet og frem. Med fokus på seks engelsksprogede
egyptologiske arkæologer og filologers fortidsbeskrivelser
1896-1936 af Amarnatiden ser vi på, hvorledes Amarnadiskursen
opstod i et vekselvirkende samspil mellem tilgængelige kilder,
videnskabelige traditioner og institutionelle forhold indenfor
egyptologien, og de samtidige britiske og amerikanske holdninger
til imperialisme, kristendom, moral og æstetik. Blikket rettes også
på den pågældende Amarnaforskers baggrund, erfaring, og
vedkommendes brug af et nyt fund gjort med relation til Amarnatiden
til at fremme et bestemt historisk og kulturelt syn på Amarnatiden
og dermed promovere sig selv fagligt og videnskabeligt
institutionelt. Kurset rummer således historiske, historiografiske
og videnskabssociologiske aspekter, og det inddrager historiebrug
og orientalismen foruden at give et erkendelsesteoretisk indblik i
en faglig diskurs’ opståen og udvikling.
OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2.
semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling
(Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4.
semester)
- Hverdagslivets kulturhistorie (Etnologistuderende, 2.
semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og
latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2026
- Område 2 (Historiestuderende, 2. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 2.semester: Forskningsområde,
forår 2026
- Global history (Historiestuderende, 4. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 4.semester: Forskningsområde,
forår 2026
Se
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2026.
HELGA. Den oldegyptiske Amarnatid i historisk og videnskabssociologisk kontekst
Forskningsområde knyttet til kurser på Saxo-Instituttet (se afsnittet "Kursusindhold").
Holdundervisning
- Dominic Montserrat: Akhenaten: History, Fantasy and
Ancient Egypt. Routledge, 2002.
Kurset tager udgangspunkt i underviserens upublicerede afhandling
Amarnarevolutionen: En historiografisk redegørelse for
fyrretyve års Amarnaforskning 1896-1936.
Der udarbejdes et kompendium over kilder og
litteratur.
- ECTS
- 0 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: Afleveringer på 3-4 sider i løbet af semestret. Første portfolio indleveres halvvejs i forløbet, mens anden afleveres ved kursets afslutning. Første del kan genafleveres i omarbejdet form ved kursets afslutning. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 88
- Eksamensforberedelse
- 62
- Total
- 192
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HSAXO0605U
- ECTS
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Michael Alexander Langkjær (7-7267746d717078466e7b7334717b346a71)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students