RET, Retorisk teori og analyse

Kursusindhold

Vi skal undersøge, hvordan retorisk teori udviklede sig fra sofisterne, Platon og Aristoteles i Athen over Cicero og Quintilian i Rom og frem til slutningen af det 19. årh., hvor Nietzsche kunne bruge den antikke retorik i sit opgør med samtidig filosofi.

Vi læser eksempelvis Augustin, Katarina af Siena og Dante fra middelalderen og Erasmus fra renæssancen samt Vico, Dumarsais og Mary Wollstonecraft fra oplysningstiden. Formålet er at vise, hvordan denne retoriske teori både har en lang række faste elementer og bygger på et sprogsyn, der gør det muligt at fungere som en vigtig diskurs i mange forskellige samfundstyper. Den retoriske teori er primær men der vil også blive inddraget retoriske tekster (primært taler, lejlighedspoesi og persuasiv prosa, f.eks. manifester).

Vi skal desuden læse en række kritiske artikler, der aktualiserer traditionen i forhold til moderne retorisk teori og humanistiske teorier generelt.

Kurset giver dermed et overblik over de lange linjer i retorikkens historie og en uddybende gennemgang af udvalgte temaer, såsom: retorikkens natur/ontologi; retorik og pædagogik; retorik som performativ sprogteori; retorisk medborgerskab og dydsetik; køn, sprog og magt.

De studerende opnår viden om den klassiske retoriks egenart og dens betydning for senere perioders udviklinger og transformationer. De vil kunne redegøre for retoriske teorier som de udvikles hos græsk-romerske og senere forfattere. Desuden vil de kunne reflektere over retorikkens kulturelle og samfundsmæssige betydning og dens pædagogiske ressourcer, under inddragelse af nutidig sekundærlitteratur.

 

Engelsk titel

Rhetorical Theory and Analysis

Uddannelse

Fagstudieordning Bacheloruddannelsen i retorik 2019

Bachelordelen af sidefaget i retorik 2019

Fagstudieordning Bachelortilvalg i retorik 2019

 

Målbeskrivelse

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • retorikfagets identitet og akademiske egenart, dets fag- og genstandsområder, forholdet mellem teori og praksis og problemstillinger vedr. kvalitet og effekt.
  • grundlæggende retorisk teori, centrale retoriske problemstillinger og begreber og deres relevans i forskellige sammenhænge med hovedvægten på mundtlig retorik.
  • hovedtræk af retorikkens historie som ressource for moderne retorik
  • videnskabsteoriske perspektiver i udviklingen af moderne retorisk teori. 
  • retorikkens samfundsrelevans og betydning for aktivt medborgerskab.

 

Færdigheder i at

  • beherske grundlæggende retorisk fagterminologi og klassisk retorisk systematik.
  • applicere fagets grundbegreber og teorier på retorisk praksis og vurdere deres relevans i forskellige kommunikationssituationer.
  • analysere taler og andre teksteksempler mht. formål, indhold, struktur, sprog, stil og fremførelse i forhold til genre og den konkrete kommunikationssituation.   
  • gengive hovedpointer og problemstillinger fra den opgivne faglitteratur og diskutere dem i relation til hinanden.
  • opfylde ovenstående i en form, der er sprogligt korrekt, klar, fagligt præcis og velstruktureret.

 

Kompetencer til at

  • forholde sig fagligt reflekterende til anvendelsen af grundlæggende retoriske teorier og analysebegreber.
  • fremlægge et fagligt emne i et kort, afrundet mundtligt indlæg for andre og indgå i en faglig dialog om det.
  • samarbejde i studiegrupper om løsning af konkrete faglige opgaver
  • og praktiske øvelser, herunder litteratursøgning.
  • forholde sig kildekritisk i forbindelse med informationssøgning.

Forelæsninger, holdundervisning med underviser- og studenteroplæg, diskussion i plenum og gruppearbejde.

Der er ikke en grundbog, men der læses udvalgte kapitler fra Thomas Conleys Rhetoric in the European Tradition (1994) og fra Christian Kock, Ordets magt. Retorisk teori der holder (2012). I er selv ansvarlige for at have et eksemplar af Aristoteles' Retorik og af Ciceros Om taleren som I kan læse i denne danske oversættelse:

http:/​/​www.universitypress.dk/​shop/​m-tullius-cicero-1196p.html

 

De fleste antikke tekster er oversat i Loeb Classical Text Series (der også giver den græske/latinske tekst); hele serien af udgivelser er tilgængelig på kb.dk.

 

Grundbøger, forskningsartikler og div. eksempelmateriale (fx taler, annoncer, videoer)

Mundtlig
Kollektiv
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Bunden mundtlig prøve med forberedelse.
Eksamensforudsætninger

https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/retorik/retorik_ba.pdf

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

I overensstemmelse med god akademisk praksis, herunder principper om selvstændighed og transparens, må ingen tekststykker genereret af AI indlemmes direkte i opgaver, oplæg eller øvelser, hverken i semestrets løb eller til eksamen. 

Al anden brug af GAI i arbejds- eller skriveprocessen skal specificeres kort og begrundes fagligt. I skriftlige opgaver og øvelser gøres dette i et appendiks (op til 1 ns). Dette appendiks tæller ikke med i normalsideberegningen.

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se   Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres før semesterstart.

Reeksamen

Samme som ordinære prøve

Kriterier for bedømmelse

 

 

 

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HRTB01101U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Bachelor tilvalg
Bachelorsidefag
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
-
Kapacitet
-
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Hanne Roer   (4-77746a77456d7a7233707a336970)
  • Karoline Krabbe   (4-70707766456d7a7233707a336970)
Underviser

Samme som kursusansvarlige

Gemt den 12-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende