PÆD, Anvendelse af pædagogisk videnskab.

Kursusindhold

I undervisningen introduceres til de forskellige måder, pædagogisk viden fremkommer, cirkulerer og anvendes på, samt nogle af de problemstillinger, dette kan give anledning til. Undervisningen understøtter de studerendes selvstændigt arbejde med at kunne prioritere relevante faglige problemstillinger, belyse og analysere dem.

 

 

Engelsk titel

Educational Knowledge in Use.

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i Pædagogik, 2020-ordningen

Kandidattilvalg i Pædagogik, 2020-ordningen

Målbeskrivelse

Viden om og forståelse af

  • forskellige former for viden og vidensproducerende institutioner inden for det aktuelle pædagogiske område
  • hvad der karakteriserer forskellige opfattelser af viden og vidensanvendelse i videnskabelige sammenhænge, professionsrettede sammenhænge, i offentligheden, hos interesseorganisationer og blandt amatører (fx forældre)
  • de komplekse sammenhænge mellem teori og praksis, beskrivelse og foreskrivelse, samt kontekstuel nærhed og analytisk distance.

 

Færdigheder i at

  • undersøge og analysere sammenhængene imellem betingelser, indhold og former for vidensproduktion, -cirkulation og -anvendelse inden for anvendelsesorienteret pædagogisk forskning, som fx organisations- og pædagogikudvikling, curriculumudvikling og pædagogisk evaluering
  • på et videnskabeligt pædagogisk grundlag reflektere over hvilke faglige problemstillinger anvendelsen af pædagogisk viden kan give anledning til
  • forholde sig henholdsvis beskrivende og vurderende til anvendelse af pædagogisk viden.  

 

Kompetencer til at

  • anvende den i modulet tilegnede viden og de tilegnede færdigheder til at analysere og reflektere over sammenhængene imellem vidensproduktion, -cirkulation og –anvendelse inden for et pædagogisk område
  • inden for dette område at undersøge en afgrænset og begrundet pædagogisk problematik. 

Holdundervisning med underviseroplæg og gruppediskussioner. Der indgår opponentvirksomhed og diskussion af andre studerendes skriftlige arbejder. Eksaminanden kan indgå i pædagogiske sammenhænge med en eller flere af grupperne: fagfæller, professionelle eller ikke-specialister, hvor der kan gøres erfaringer med konkret, lokal skabelse og/eller formidling af viden. Erfaringer herfra beskrives og analyseres i form af 2 mindre skriftlige arbejder. Der gives vejledning i forbindelse med udarbejdelse af en begrundet og afgrænset relevant faglig problematik til hjemmeopgaven.

Kurset udbydes også som kandidattilvalg i pædagogik og samlæses med grundfagsstuderende på pædagogik.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
Prøveformsdetaljer
Fri mundtlig prøve med materiale under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Eksamensforudsætninger

Den aktive undervisningsdeltagelse består af:

  • 2 godkendte skriftlige opgaver af 2-4 normalsider hver.
  • Deltagelse i opponentvirksomhed og diskussion af medstuderendes skriftlige opgaver. 
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

 

Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:

  • 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
  • 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.

Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade "   Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Januar 2026

Eksamensdatoer: Se  Find tid og sted på KUnet.

Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.

Reeksamen

Februar 2026

Eksamensdatoer: Se  Find tid og sted på KUnet.

Se eksamensform for syge- og omprøve i  Studieordning for KA i Pædagogik

Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 353,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HPÆK03671U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Kandidat tilvalg
Placering
Efterår
Skemagruppe
-
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Stine Grønbæk Jensen   (3-75696c426a776f306d7730666d)
Underviser

Stine Grønbæk Jensen m.fl.

Gemt den 09-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende