PÆD, Didaktik og curriculumsociologi
Kursusindhold
I Didaktik og curriculumsociologi skal vi beskæftige os med didaktiske teorier, begreber og analyser og disses relationer til curriculumsociologiske traditioner. Centrale problemstillinger knyttet til undervisning udfoldes, herunder forhold mellem fag/viden og elevforudsætninger, undervisningens dannelsesindhold og form, mål og midler, undervisningsplanlægning og -evaluering. Gennem forskellige cases, teoretiske og empiriske analyser vil vi derudover behandle temaer og begreber om didaktisk professionalisme, dannelse, socialisering og læring i et bredere uddannelsespolitisk og samfundsfagligt perspektiv.
Didactics and Curriculum Sociology.
Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019-ordningen
Bachelortilvalg i Pædagogik, 2019-ordningen
Viden om og forståelse af
- pædagogiske retninger, teorier og problemområder, der beskæftiger sig med undervisning i relation til didaktiske traditioner og curriculumsociologiske traditioner.
Færdigheder i at
- analysere relationen mellem undervisningens indhold, form og målgruppe samt de undervisningsmidler, der anvendes ud fra didaktiske eller curriculumsociologiske tilgange.
Kompetencer i at
- forholde sig kritisk-analytisk til en relevant faglige problematik inden for didaktisk og curriculær tænkning og organisering i konkrete uddannelsessammenhænge.
Holdundervisning, forelæsning og gruppearbejde.
Kurset udbydes også som bachelortilvalg i pædagogik og samlæses med grundfagsstuderende på pædagogik.
Sign up for international students:
This course is only for students studying a bachelor's degree in pedagogy.
Language requirements for non-Nordic students who wish to participate in courses taught in Danish: You must attach documentation that you have passed the Study Test in Danish: https://www.studieskolen.dk/en/tests/danish-tests/studieproeven
Exchange and international fee-paying guest students: apply for courses in Mobility Online. Questions regarding course registration should be directed to incomingmobility@adm.ku.dk.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Aktiv undervisningsdeltagelse
- Eksamensforudsætninger
-
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 1 godkendt skriveøvelse på 3-4 normalsider
- 1 notat på maks. 2 normalsider, der fungerer som udgangspunkt for eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordningen for BA i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Aktiv undervisningsdeltagelse.
- Eksamensforudsætninger
-
Fri mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervisnings-deltagelse.
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 1 godkendt skriveøvelse på 3-4 normalsider
- 1 notat på maks. 2 normalsider, der fungerer som udgangspunkt for eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordning for BA-Tilvalg i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Engelsk
Delvist på dansk
- Kursusnummer
- HPÆB00581U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
;
- Kapacitet
- - -
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Nanna Westersø Thorbjørnsen (3-717a77436b7870316e7831676e)
Underviser
Nanna Westersø Thorbjørnsen
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende