PÆD, BA-projektseminar, EFTERÅR
Kursusindhold
Bachelorprojekt seminaret udgør en konstruktiv ramme for projektets udarbejdelse, herunder at understøtte arbejdet med en begyndende toning af studieinteresse og fokusering af et afgrænset pædagogik-fagligt emne. På seminaret vil vi bl.a. diskutere, hvordan et tilstrækkeligt præcist og afgrænset fokus oparbejdes og indebærer valg og fravalg. Dertil vil vi drøfte begrundede valg af teori, metode og analysestrategi, samt informerede beslutninger om dataproduktion og/eller anvendelse af eksisterende datamateriale, litteratursøgning, referencehåndtering, o.a. |
BA project.
Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019 Studieordningen.
Viden om og forståelse af
- det pædagogiske forskningsfelt som baggrund for at udvælge et emne, begrunde og gennemføre en pædagogikvidenskabelig analyse.
- kriterierne for selvstændigt at vælge og begrunde relevante videnskabsteoretiske og metodiske afsæt for at undersøge det valgte emne.
- den valgte tilgang i forhold til projektets problemstilling således at sammenhængen mellem problemstillingen og den valgte metode i hele fremstillingen er tydelig.
Færdigheder i at
- selvstændigt redegøre for og anvende et pædagogisk videnskabeligt teori-, begrebs- og forståelsesapparat.
- gennemføre en undersøgelse af tekster og/eller fænomener med henblik på teoretiske og/eller empiriske undersøgelser.
- perspektivere projektets resultater i en bredere sammenhæng.
Kompetencer i at
- gennemføre et projekt, der eksemplarisk bearbejder en afgrænset problemstilling inden for pædagogikken, således at den studerende opnår en større helhedsforståelse af fagområdet.
- selvstændigt at udvælge et emne af relevans for en pædagogikvidenskabelig undersøgelse.
- sammenfatte bachelorprojektets indhold og resultater i et dækkende og præcist resumé.
Den studerende arbejder individuelt eller i grupper med et projekt under vejledning af en eksamensberettiget underviser.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri skriftlig hjemmeopgave.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
- 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
- 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordningen for BA i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Forberedelse (anslået)
- 393,5
- Seminar
- 16
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HPÆB00431U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
-
- Kapacitet
- -
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Gerd Christensen (4-777582745078857d3e7b853e747b)
Underviser
Gerd Christensen
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende