PÆD, Metodiske tilgange til pædagogisk forskning.
Kursusindhold
Metodiske tilgange til pædagogisk forskning har fokus på forholdet mellem forskningsstrategi og teoretiske, empiriske og metodiske valg. Undervisningen giver metodeteoretiske og praktiske forudsætninger for at gennemføre selvstændigt analytisk arbejde. Undervisningen har til formål at indføre introducere til refleksioner over pædagogikkens forskningsmetodologier, samt at give den studerende mulighed for at arbejde med konkrete pædagogiske projekter. Der arbejdes med metode i tæt sammenhæng med klassiske og aktuelle bud på spørgsmål om forskningsretninger, teorivalg, empiriproduktion og analysestrategier. Herigennem tilegner den studerende sig kompetencer i metodemæssige begrundelser og forskningsdesign.
Methodlogical Procedure to Educational Research
Kandidatuddannelsen i Pædagogik, 2020-ordningen
Kandidattilvalg i Pædagogik, 2020-ordningen
Viden om og forståelse af
- et relevant udvalg af forskningsmetoder, således som de anvendes inden for pædagogisk forskning
- pædagogiske forskningsmetoders anvendelse i relation til pædagogiske undersøgelsers konkrete indhold og udformning, og projekternes videnskabelige forudsætninger.
Færdigheder i at
- anvende en eller flere pædagogiske forskningsmetoder på en måde, der er relevant i relation til pædagogiske undersøgelsers konkrete indhold og udformning
- vurdere og prioritere forskellige forskningsmetoders styrker og svagheder i relation til de pædagogiske undersøgelsers og undersøgelsers hensigter og vilkår.
Kompetencer til at
- demonstrere forståelse for sammenhængene mellem analyse, empiriske og teoretiske konstruktioner samt metodiske traditioner og fremgangsmåder inden for pædagogisk forskning
- reflektere over metodologiske valg, fx relationer mellem forskeren selv, empiriske og teoretiske konstruktioner samt relevante pædagogiske forskningsmetoder
- inden for en nærmere angivet problemstilling at reflektere disse sammenhænge i relation til egen dataproduktion
- samarbejde og at give feedback på fagfællers arbejde (opponentvirksomhed).
Holdundervisning, gruppediskussioner samt selvstændig afprøvning af forskningsmetoder skriftligt og mundtligt. Endvidere indgår der fælles vejledning, opponentvirksomhed og diskussion af andre studerendes tekster.
Kurset udbydes også som kandidattilvalg i pædagogik og samlæses med grundfagsstuderende på pædagogik.
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- Portfolien består af en række bundne opgaver, der stilles i
løbet af semestret.
Der gives feedback på de opgaver, der afleveres til den af underviseren fastsatte frist i løbet af semestret. Feedbacken kan bestå i individuel og/eller kollektiv feedback fra underviser og/eller de øvrige holddeltagere.
Den afsluttende portfolio består af et samlet sæt af de bundne opgaver, hvor
den studerende har haft mulighed for at indarbejde eventuel feedback. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
- 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
- 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordning for KA i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HPÆK03651U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
-
- Kapacitet
- -
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Gerd Christensen (4-6d6b786a466e7b7334717b346a71)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students