PÆD, Psykologiske temaer i pædagogik.
Kursusindhold
I pædagogiske temaer i psykologien beskæftiger vi os med centrale studier og teorier om udvikling, læring og subjektdannelse hos børn, unge og voksne, herunder forhold som deltagelse, socialisering og identitetsdannelse samt de centrale teorier og studiers relation til deres historiske, institutionelle og samfundsmæssige kontekst. Vi udforsker hvordan pædagogikkens og psykologiens genstandsfelter relaterer sig til hinanden, herunder hvordan psykologiske vidensformer har haft betydning for og i pædagogik og uddannelse.
Psychological Themes in Education.
Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019-ordningen
Bachelortilvalg i Pædagogik, 2019-ordningen
Viden om og forståelse af
- psykologiske studier af og teorier om udvikling, læring og subjektdannelse med særligt henblik på disse forståelsers anvendelse og betydning for pædagogik i et historisk, institutionelt og/eller samfundsmæssigt perspektiv.
Færdigheder i at
- analysere og kritisk diskutere effekter af psykologiske tankeformer i pædagogik.
Kompetencer i at
- undersøge og formidle analyse af selvvalgte problemstillinger inden for modulets fagområde.
Der veksles mellem holdundervisning, forelæsning og gruppearbejde. Der gives vejledning i forbindelse med udarbejdelse af en begrundet og afgrænset relevant faglig problematik til hjemmeopgaven.
Modulet udbydes også som bachelortilvalg og samundervises med grundfagsstuderende.
Sign up for international students:
This course is only for students studying a bachelor's degree in pedagogy.
Language requirements for non-Nordic students who wish to participate in courses taught in Danish: You must attach documentation that you have passed the Study Test in Danish: https://www.studieskolen.dk/en/tests/danish-tests/studieproeven
Exchange and international fee-paying guest students: apply for courses in Mobility Online. Questions regarding course registration should be directed to incomingmobility@adm.ku.dk.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
- 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
- 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordningen for BA i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HPÆB00591U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
.
- Kapacitet
- - -
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Marie Kolmos (4-71656f73446c7971326f7932686f)
Underviser
Marie Kolmos m.fl.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students