Pædagogikkens historie
Kursusindhold
Pædagogikkens historie omhandler idéer, institutioner og praksis, der kan forbindes med pædagogik. Vi fordyber os i nogle af de store tænkere, der har været med til at forme pædagogik som fag. Vi ser på, hvilke problematikker de kredser om, og hvilke begreber de bruger. Dette forholder vi hele tiden til den historiske kontekst i form af de institutioner og den praksis, som tænkeren nedfældede sine tanker i forhold til. Samtidig forholder vi os til, hvordan temaer og begreber hos sådanne tænkere dukker op i nye former på andre historiske tidspunkter, samt hvordan internationale forhold også påvirkede den danske pædagogiske kontekst. Vi tager også fat på, hvornår og hvordan et fænomen som fx barndom opstår, og hvordan det hænger sammen med de institutioner, vi i dag ser som helt naturlige, nemlig skoler, børnehaver og familier.
The History of Education
Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019-ordningen
Viden om og forståelse af
- udvalgte dele af pædagogikkens historie og udvikling som den fremtræder i eksempelvis barndommens historie, opdragelsens historie eller de pædagogiske institutioners historie.
Færdigheder i at
- redegøre for, diskutere og formidle klassiske og/eller nyere pædagogiske teorier, begreber og problematikker i deres historiske kontekst.
- forholde sig til, hvordan pædagogiske begreber og problematikker hænger sammen og skifter betydning i forskellige historiske perioder.
Kompetencer i at
- diskutere afgrænsede pædagogiske problematikker i et historisk perspektiv, samt formidle dette skriftligt og mundtligt.
- udøve kildekritik, foretage litteratursøgning og anvende referencehåndteringsprogrammer.
Holdundervisning med underviser- og studenteroplæg.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Aktiv undervisningsdeltagelse
- Eksamensforudsætninger
-
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- Deltagelse i mindst 75 % af undervisningen
- En godkendt skriveøvelse på 4-5 normalsider
- Et mundtligt oplæg.
- Medvirken i opponentvirksomhed og diskussion af medstuderendes mundtlige oplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
- 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
- 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordningen for BA i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HPÆB00551U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Skema lægges udenfor blokstruktur
- Kapacitet
- -
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Bjørn Frithiof Hamre (5-6a636f7467426a776f306d7730666d)
Underviser
Bjørn Frithiof Hamre m.fl.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students