Moderne Kultur/Kunsthistorie: Kulturpolitik: Modkultur og kulturkrig fra ”Angry Arts” til Illiberal Arts

Kursusindhold

Dette kursus tager udgangspunkt i repræsentationspolitik og kulturkrig, fra modernisme og modkultur til populisme og autoritarisme. Hvilken rolle spiller kulturpolitikken i kulturkrigene, historisk og i dag? Gennem at analysere racistiske, koloniale og seksistiske aspekter af kulturelle bevægelser, kulturpolitik, kunstkritik og udstillingshistorie i det 20. og 21. århundrede, vil vi diskutere kunstens og kulturens rolle i den demokratiske offentlighed, og i de anti-demokratiske vendinger som har sket de sidste hundred år. Gennem en række eksempler fra mellemkrigstiden frem til i dag vil vi udvikle en forståelse af fænomener som kulturel assimilation, kulturkanon, censur, kunstaktivisme, kulturkritik og kulturel boykot.

 

Kursets teoretiske introduktion tager udgangspunkt i Stewart Halls og Ghayatri Chokraworty Spivaks tænkning om subalternitet og reaktionære vendinger, for at etablere en konceptuel og kulturhistorisk forståelse af kulturel undertrykkelse, kulturel populisme, reaktionære kulturformer og kritik af disse. Vi vil også behandle hvordan populismens kulturhistorie er tæt sammenflettet med den demokratiske omfatning om kunstnerisk frihed, ytringsfrihed og autonom kunst. I løbet af kurset vil den studerende introduceres til og bruge teoretiske modeller og analyser vedrørende begreb som repræsentation, assimilation, subalternitet, ytringsfrihed og demokrati. På tværs af eksempler og teori vil dette kursus vise hvordan kulturanalyse altid er forbundet til en specifik tid og kontekst, hvilket forudsætter både en historisk og samtidig analyse af fænomener. Flere af de eksempler som diskuteres gennem kurset kommer af samme årsag at gentages i nye former, i lyset af de kontekster de opstår i.   

 

I kursets første del vil vi tage udgangspunkt i debatten om abstraktion som delede øst og vest i efterkrigstiden for at diskutere den tyske nazist Werner Haftmanns kuratering af den tyske efterkrigsudstilling Documenta i 1950 og 1960’erne, og den amerikanske venstrefløjskritiker Clement Greenbergs liberale vending i Mccarthyismens USA. I begge fald er abstrakt maleri både problemet og løsningen på den ideologi Haftmann og Greenberg reproducerede i sin syn på kunst og kritik. Hvilken rolle spillede det sene avantgardes montager og aktioner i lyset af denne historie? Gennem Esther Leslie, Mikkel Bolt Rasmussen og Francis Frascina diskuterer vi antikunstens anti-fascisme i lyset af folkemord og kulturkonservatisme.

 

I kursusets anden del vil vi diskutere kulturel repræsentation af sorthed og køn gennem historien om 14-årige Emmet Till, som blev lynchet til døds af politiet i Mississippi 1955, og hvor begravelsen blev kendt da hans mor valgte at invitere gæster til en åben kiste, mens hun også publicerede et fotografi af Tills ansigt i et dagblad. Mens Fred Moten skriver om denne visuelle repræsentation af racistisk vold i forhold til ‘sort sorg’ i 2002, skriver Hannah Black “The Painting Must Go” i 2017, da billedkunstneren Dana Shutz viste en abstrakt maling med udgangspunkt i Tills fotografi på Whitney Biennalen og kaldte det hele ud for at “spektakularisere sort død.” Med udgangspunkt i kolonialismens kulturelle forståelse af køn vil vi læse Kristin Ross analyse af renhed og hygiejne som kulturel assimilation i efterkrigstidens koloniale Frankrig, for at siden fokuserer den vold som transpersoner har gennemlevet under kolonisering, gennem C Riley Snortons analyse af den amerikanske James Marion Sims gynækologiske indgreb på slavegjorte kvinder i midten af 1800-tallet gennem den måde som disse illustreredes gennem Sims tegninger. I forhold til nutiden læser vi Jules Gill-Petersons tænkning om misogyni rettet imod trans børn i lyset af K.J. Rowlings rolle i børnekulturen.  

 

I den tredje del af kursuset vil vi diskutere anti-kunstens nutidige former i lyset af Black Lives Matter og solidaritetsbevægelsen, reaktionære vendinger i samtidskunsten og en polariseret forståelse af racisme. Hvordan kan det kulturpolitiske interesse i kunst som demokratisk forstås i forhold til antidemokratiske vendinger i kunstens reception? Fra udstillingen Illiberal Arts på Haus der Kulturen der Welt i Berlin i 2021, til Rasmus Paludans reaktionære situationismes kulmen i 2022, og megaudstillingen Documenta 15 i Kassel i 2022, vil vi diskutere hvordan opfattelsen af racisme og kolonialisme påvirker holdninger om kunst og kultur som demokratisk eller anti-demokratisk. Fra den backlash som den kuratorsgruppe ruangrupa mødte i den tyske offentlighed efter Documenta 15, vil vi diskutere den Tysklands nuværende kulturpolitik i lyset af kulturel boykot af apartheid

Engelsk titel

Counterculture and cultural wars from “Angry Arts” to Illiberal Arts

Uddannelse

Moderne Kultur og Kunsthistorie

Kurset består af forelæsninger, diskussioner i plenum og grupper samt analyser af konkrete casestudies, hvor de studerende får mulighed for at arbejde med den teori og metode, som de præsenteres for. Kurset slutter med en heldags workshop, hvor de studerende arbejder selvstændigt og i grupper med individuelle opgaver. Op til workshoppen afleverer de studerende en kort skriftlig opgave, der indeholder en introduktion, problemformulering samt teoretisk og metodisk rammesætning, som de har mulighed for at få feedback på.

Kursets litteratur består af litteratur som distribueres på Absalon, og af tilgængelige onlineressourcer, som den studerende selv skal anskaffe gennem Københavns Universitets logins i KUBIS. Som komplement til tekster vil der også vises film, lyd, og billedmateriale i løbet af undervisningen.

 

– Josefine Wikström – “An Art for Art’s Sake or a Critical Concept of Art’s Autonomy? Autonomy, Arm’s Length’s Distance and Art’s Freedom.” The Nordic Journal of Aesthetics 65 2023, pp. 74–100.

– Stuart Hall. “The Great Moving Right Show.” (1979). I, red. Sally Davison; David Featherstone; Michael Rustin; Bill Schwarz. Selected Political Writings: The Great Moving Right Show and Other Essays. Durham: Duke University Press 2017, pp. 192-186.

– Gayatri Chakravorty Spivak. “Can the Subaltern Speak?” I C. Nelson og L. Grossberg, red. Marxism and the Interpretation of Culture. Bassingstoke: McMillian Education 1988, pp. 271-313.

– Nanne Burman. “Northern Gothic: Werner Haftmann’s German Lessons, or A Ghost (Hi)Story of Abstraction.” Documenta Studies 11, 2022, s. 1-49.

– Francis Frascina. ”Institutions, Culture, and America's 'Cold War Years': The Making of Greenberg's ’Modernist Painting’” Oxford Art Journal, vol. 26, nr. 1 (2003), s. 69–97

– Francis Frascina. “Angry Arts, The Art Worker’s Coalition and the Politics of Otherness.” In Art, Politics and Dissent. Manchester University Press 119, pp. 108-159. 

– Fred Moten. “Black Mo’nin’.” I, red. Kazanjian, David, Eng, David L..; Loss: The Politics of Mourning. University of California Press 2002, s. 59-76.

– Katie Tullmann. “Open Casket and the Art World: A Cautionary Tale.” Hypatia 37, s. 27–42.

– Christine Ross. “Hygiene and Modernization.” In Fast Cars, Clean Bodies Decolonization and the reordering of French Culture. New York: MIT Press 1995, pp. 71-122. 

– “Anatomically Speaking. Ungendered Flesh and the Science of Sex.” In C. Riley Snorton. Black on Both Sides A Racial History of Trans Identity. Minesota University Press 2017, pp. 17–53.

 – Jules Jill Peterson. ”Caring for Trans Kids, Transnationally, or, Against ’Gender-Critical’ Moms.” I, red. Emma Heaney. Feminism against Cisness. Durham og London: Duke University Press 2024, pp. 197–216.

– Larne Abse Gogarty, Angela Dimitrakaki & Marina Vishmidt. ”Antifascist Art Theory,” Third Text, 33:3, pp. 449-465. 

– Omar Bargouti. “Reflection on the Cultural Boycott” In Boycott, Divestment, Sanctions - The Struggle For Palestinian Civil Rights. Chicago: Haymarket Books 2011, s. 117-134.

– Ana Teixeira Pinto. “The Age of Unreason?” The Nordic Journal of Aesthetics, 33:67, 2024, s. 90-103.

Kurset er ét ud af tre kulturpolitiske kurser tilbudt i dette semester, der konstituerer anden halvdel af et kulturpolitisk modul (den første del er det obligatoriske kursus Kulturpolitik: Teori, metode og analyse, som bliver undervist i første del af semestret). De studerende skal derfor vælge enten dette kursus, Kunstinstitutionens kulturpolitik: postneutralitet, mangfoldighed og dekolonisering eller Art, Craft, Technology.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 140
  • Eksamen
  • 84
  • Total
  • 252

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HMKK03612U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Efterårssemesteret 2025
Kapacitet
27
Studienævn
Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Frida Viktoria Sandström   (11-6931766471677677757270436b7870316e7831676e)
Underviser

Frida Sandström

Gemt den 30-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende