HIVK03751U INF: Informationspolitik og -etik
Kursusindhold
Overvågning, privacy, datafication, personlig information, AI, GDPR – begreberne er talrige og diskussionerne livlige. Digitalisering, AI teknologi, algoritmer, etc. er afhængig af information og data – inklusiv personlig information – til træning af modeller. Samtidig producerer systemerne ny information og data. Dette udfordrer retten til privatliv, men stiller også andre etiske spørgsmål vedrørende overvågning, inklusion, retfærdighed og sikkerhed, samt hvordan vi udvikler, implementerer og anvender nye teknologier.
Informationspolitik og -etik undersøger teoretiske og praktiske konsekvenser af fremkomsten af digitale teknologier inklusiv ændrede vilkår for mennesker og samfund. Den øgede digitalisering kalder på kompetencer til at formidle mellem de tekniske domæner (fx IT- afdelingen) og resten af en given organisation. Denne kompetence kræver etisk og teknologisk forståelse, samt indblik i politisk regulering. Gennem kritisk analyse undersøges problemstillinger vedrørende teknologiers implikationer for mennesker, organisationer og samfund, (fx overvågning, privacy og digitalisering af kultur) samt de politiske og juridiske rammer for disse.
Studerende får mulighed for at følge deres egne interesser inden for emnet og vil efter at have gennemført kurset være i stand til at formulere relevante initiativer til håndtering af etiske spørgsmål i relation til digitalisering, digitale teknologier, data og information.
Information Policy and Ethics
Kandidatuddannelsen i informationsstudier 2025
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
• Etiske og værdimæssige implikationer af digitalisering, digitale teknologier og håndtering af data og information.
• Centrale begreber relateret til informationsetik og digitale teknologier, som fx overvågning, IT-sikkerhed, privacy og digital inklusion.
• Historiske og aktuelle teorier til forståelse af informationspolitik og etik. Færdigheder i at • Identificere, karakterisere og analysere en problemstilling relateret til informationspolitik og -etik.
• Analysere og reflektere over teknologi og digitalisering i en given kontekst. • Diskutere og vurdere relevante teorier, begreber og metoder til analyse af en problemstilling relateret til informationspolitik og -etik. Kompetencer til at
• Analysere og formidle etiske og værdimæssige implikationer af digitalisering og håndtering af data og information i en given kontekst.
• Undersøge digitalisering og forskellige teknologiers muligheder og begrænsninger og formidle disse til relevante aktører.
• Formulere og argumentere for relevante initiativer til håndtering af etiske og politiske spørgsmål i relation til digitalisering, digitale teknologier, data og information.
Forelæsninger, diskussioner i plenum, individuelle øvelser, gruppeøvelser, mundtlige oplæg og feedback.
Bellaby, Ross W. (2022). Redefining the security paradigm to create an intelligence ethic, Intelligence and National Security, 37(6), pp. 863-873.
Cohen, Julie E. (2013). What privacy is for. Harvard Law Review 126(7), pp. 1904-1933.
(DPWP) Data Protection Working Party (2007). Opinion 4/2007 on the concept of personal data. Article 29, WP 136. Brussels: European Commission.
Frischmann, Brett and Selinger, Evan (2018). Re-Engineering Humanity. Cambridge University Press.
Zuboff, Shoshana (2020). “We Make Them Dance”: Surveillance Capitalism, the Rise of Instrumentarian Power, and the Threat to Human Rights. In R. F. Jørgensen (ed.) Human Rights in the Age of Platforms, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England. Ch. 1, pp. 3-52.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Eksamensforudsætninger
-
Se KA-studieordningen 2025
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres før semesterstart.
- Reeksamen
-
Fageksamen: Bunden hjemmeopgave med omfang på 11-15 normalside, der gives 7 dage til besvarelsen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVK03751U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema under kursusbeskrivelse
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Sille Obelitz Søe (13-7a7073736c3576696c73707b81476f7c7435727c356b72)
Underviser
Samme som kursusansvarlige
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende