Formidlingsstrategier

Kursusindhold

Effektiv formidling kræver evnen til at kommunikere og arbejde på tværs af mennesker, organisationer og samfund. Fra IT-afdelingen til kulturinstitutionen, fra medicinalvirksomheden til NGO’en, alle kræver de indblik i og forståelser af relationer, processer og aktører.

Kurset introducerer til centrale teorier om og metoder til formidling både internt i organisationer og eksternt til en bredere samfundsmæssig kontekst. Gennem analyser af et givent felt, fx virksomheder, institutioner eller organisationer, vil vi diskutere problemstillinger og mulige løsninger knyttet til formidlingsstrategier.

Formidling og udviklingen af formidlingsstrategier forudsætter viden om forskellige brugere, om det givne indhold samt om det felt og den kontekst, som formidlingen finder sted i. Kurset vil fx introducere til emner såsom teknologiforståelse, organisationsstrukturer, målgrupper og formidlingsformer. Gennem konkrete samarbejder med virksomheder, NGO’er eller offentlige institutioner vil studerende efter kurset være i stand til at identificere formidlingsbehov og udvikle formidlingsstrategier, analysere formål og kontekst for formidlingen, samt udvælge relevante formidlingsformer og -medier.

Kurset indeholder ekskursioner, projektarbejde, mundtlige oplæg, workshops og holdundervisning.

Engelsk titel

Mediation Strategies

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i informationsstudier 2025 

Målbeskrivelse

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

 Viden om og forståelse af

• Centrale teorier om og metoder til formidlingsstrategier.

• Et givent felt fx offentlige kulturinstitutioner eller private virksomheder.

• Organisationsteoretiske perspektiver med betydning for formidlingsstrategier.   Færdigheder i at

• Analysere det givne felts karakteristika, fx dets relationer og processer, roller og positioner, aktører og formidlingsformer.

• Identificere en relevant problemstilling til et projekt, der omhandler formidling.

• Evaluere brugerrettede aktiviteter i en formidlingskontekst.   Kompetencer til at

• Planlægge og organisere arbejdet med eget projekt.

• Tilrettelægge og gennemføre evaluering af brugerrettede aktiviteter.

• Udvikle formidlingsstrategier, herunder udvælge relevante formidlingsformer og medier.

• At kunne formidle i forskellige kontekster og til forskellige aktører. 

Ekskursioner, feltstudier, projektarbejde, mundtlige oplæg/pitch for samarbejdspartnere, holdundervisning. De studerende skal i udgangspunktet lave et projekt sammen med eksterne partnere.

Eksempler på litteratur:

Falkheimer and Heide (2022). Research Handbook on Strategic Communication, Elgar Online, https://doi.org/10.4337/9781800379893

Sloan, Robin (2012). Mr. Penumbra’s 24-hour Bookstore, Atlantic Books, London

Winnder, Langdon (1980). Do Artifacts Have Politics? In The Whale and the Reactor. A Search for Limits in an Age of High Technology, 1986, The University of Chicago Press

Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.)

i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis se mere her: https://kunet.ku.dk/arbejdsomraader/undervisning/digital-laering/ai-og-chatgpt/tilladelse-eller-forbud---stoette-til-beslutning/AI-deklaration/Sider/default.aspx

og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI – se her:

https://kunet.ku.dk/arbejdsomraader/undervisning/digital-laering/ai-og-chatgpt/ai-og-eksamen/gai-deklaration---studerende-p%C3%A5-hum/Sider/default.aspx

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se   Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres før semesterstart.

Reeksamen

Samme som den ordinære prøve

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HIVK03741U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Se skema under kursusbeskrivelse
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Sille Obelitz Søe   (13-7e74777770397a6d7077747f854b738078397680396f76)
  • Gitte Balling   (13-72747f7f70396d6c77777479724b738078397680396f76)
Underviser

Samme som kursusansvarlige

Gemt den 12-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students