INF: Kulturel innovation

Kursusindhold

Innovation handler om at skabe værdi gennem nytænkning. Det være sig økonomisk, social, kulturel eller anden form for værdi. På kurset Kulturel innovation tager vi udgangspunkt i en række cases der kan illustrere problemstillinger og potentialer ved forskellige typer af udviklingsprojekter i kultursektoren.  Kursets målsætning er at skabe et teoretisk fundament for at kunne forstå, udvikle, organisere, lede og reflektere over kulturelle innovationsprojekter.  Fokus vil først og fremmest være på ABM-institutionerne, men der vil også være udblik til det øvrige kulturfelt. De valgte cases består dels af tekster og dels af materiale som de studerende selv indsamler i forbindelse med ekskursioner og feltarbejde

Engelsk titel

Cultural Innovation

Målbeskrivelse

Faglige mål

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • kulturel innovation, partnerskaber, deltagelseskultur og samskabelse i kulturfeltet
  • forskellige typer innovationsprojekter i ABM-institutioner og på tværs i kulturfeltet
  • projektstyringsteori og -værktøjer
  • organisationsteoretiske aspekter af organisering og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet.

 

Færdigheder i at

  • analysere innovationsprojekter i netværk af institutioner, brugere og andre interessenter
  • analysere organisering og ledelse i kulturfeltet
  • vurdere og reflektere over metoder til innovation, udvikling og organisering af innovationsprojekter.

 

Kompetencer i at

  • vurdere forskellige tilgange til kulturel innovation
  • indgå i en faglig diskussion af organisering, styring og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet
  • udvikle en projektide og reflektere over dens innovative potentiale samt mulige partnerskaber, finansiering og organisering.

Holdundervisning, mundtlige oplæg, workshop, ekskursioner og feedback

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Darsø, Lotte (2019): Innovationspædagogik. Samfundslitteratur.
  • Larsen, Håkon (2016): Performing Legitimacy, Studies in High Culture and the Public Sphere. Palgrave Macmillan.
  • Pedersen, Jacob C. (2019): Projektkompasset. Projektledelse i en foranderlig virkeldighed. Samfundslitteratur.
  • Sørensen, Anne S. & Kortbek, Hjørdis K. (2018): Deltagelse som kunst- og kulturformidling. Samfundslitteratur. 
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider
Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen 

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HIVB00332U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
Kapacitet
30 deltagere
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Trine Louise Schreiber   (15-77756c71683176666b75686c656875436b7870316e7831676e)
  • Casper Hvenegaard Rasmussen   (21-66316b796871686a64647567756476707876766871436b7870316e7831676e)
Gemt den 12-09-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende