INF: Kulturel innovation
Kursusindhold
Innovation handler om at skabe værdi gennem nytænkning. Det være sig økonomisk, social, kulturel eller anden form for værdi. På kurset Kulturel innovation tager vi udgangspunkt i en række cases der kan illustrere problemstillinger og potentialer ved forskellige typer af udviklingsprojekter i kultursektoren. Kursets målsætning er at skabe et teoretisk fundament for at kunne forstå, udvikle, organisere, lede og reflektere over kulturelle innovationsprojekter. Fokus vil først og fremmest være på ABM-institutionerne, men der vil også være udblik til det øvrige kulturfelt. De valgte cases består dels af tekster og dels af materiale som de studerende selv indsamler i forbindelse med ekskursioner og feltarbejde
Cultural Innovation
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- kulturel innovation, partnerskaber, deltagelseskultur og samskabelse i kulturfeltet
 - forskellige typer innovationsprojekter i ABM-institutioner og på tværs i kulturfeltet
 - projektstyringsteori og -værktøjer
 - organisationsteoretiske aspekter af organisering og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet.
 
Færdigheder i at
- analysere innovationsprojekter i netværk af institutioner, brugere og andre interessenter
 - analysere organisering og ledelse i kulturfeltet
 - vurdere og reflektere over metoder til innovation, udvikling og organisering af innovationsprojekter.
 
Kompetencer i at
- vurdere forskellige tilgange til kulturel innovation
 - indgå i en faglig diskussion af organisering, styring og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet
 - udvikle en projektide og reflektere over dens innovative potentiale samt mulige partnerskaber, finansiering og organisering.
 
Holdundervisning, mundtlige oplæg, workshop, ekskursioner og feedback
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Darsø, Lotte (2019): Innovationspædagogik. Samfundslitteratur.
 - Larsen, Håkon (2016): Performing Legitimacy, Studies in High Culture and the Public Sphere. Palgrave Macmillan.
 - Pedersen, Jacob C. (2019): Projektkompasset. Projektledelse i en foranderlig virkeldighed. Samfundslitteratur.
 - Sørensen, Anne S. & Kortbek, Hjørdis K. (2018): Deltagelse som kunst- og kulturformidling. Samfundslitteratur.
 
- ECTS
 - 15 ECTS
 - Prøveform
 - 
Skriftlig aflevering
 - Prøveformsdetaljer
 - Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider
Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen - Hjælpemidler
 - Alle hjælpemidler tilladt 
Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI.
 - Bedømmelsesform
 - 7-trins skala
 - Censurform
 - Ekstern censur
 - Reeksamen
 - 
Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen
 
- Kategori
 - Timer
 - Holdundervisning
 - 84
 - Forberedelse (anslået)
 - 325,5
 - Total
 - 409,5
 
Kursusinformation
- Undervisningssprog
 - Dansk
 - Kursusnummer
 - HIVB00332U
 - ECTS
 - 15 ECTS
 - Niveau
 - Bachelor
 - Varighed
 - 
1 semester
 - Placering
 - Forår
 - Skemagruppe
 - 
Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
 - Kapacitet
 - 30 deltagere
 - Studienævn
 - Studienævn for Kommunikation
 
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
 
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
 
Kursusansvarlige
- Trine Louise Schreiber (15-7d7b72776e377c6c717b6e726b6e7b49717e7637747e376d74)
 - Casper Hvenegaard Rasmussen (21-69346e7c6b746b6d6767786a786779737b79796b74466e7b7334717b346a71)
 
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende