INF: Søgning og vidensorganisation i ABM
Kursusindhold
Kurset introducerer til centrale begreber om søgning og vidensorganisation, både generelt og med særligt henblik på ABM-institutionernes informationspraksis, herunder hvad der er specielt for området arkiver, biblioteker og museer. Kurset vil endvidere belyse ABM-institutionernes materialetyper, herunder (fysisk, digitaliseret og digitalt født) og diskutere, hvad disse betyder for vidensorganisation, bevaring og søgning. I forlængelse heraf indeholder kurset en grundig introduktion til digital modellering. Konkret vil hertil anvendes modelleringssproget UML med modellering af et fiktivt bibliotek som case. Centrale aspekter i kurset er vidensorganisation (ABM-konvergens, domænespecifitet, data-modellering, klassifikation, metadata), søgning og teknologi (fx kunstig intelligens, UML og databasestruktur).
Searching and Knowledge Organization
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA grundfag STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Faglige mål:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- Centrale begreber og teorier om informationspraksis i ABM institutioner
- organisering, bevaring og søgning/genfinding af forskellige typer af ABM materiale
- metadata og standarder for organisering af ABM-materiale.
Færdigheder i at
- Redegøre for forskelle og ligheder mellem arkiver, biblioteker og museer i forhold til deres organisering, bevaring, søgning og genfinding af ABM-materiale
- organisere og søge/genfinde ABM-materialer
- designe en database eller søgeinterface til organisation af viden i ABM-institutioner.
Kompetencer i at
- reflektere over forskellen på digitaliseret og digitalt født ABM materiale i forhold til organisering og bevaring
- vurdere systemer til søgning og vidensorganisation i ABM-institutioner
Holdundervisning, mundtlige oplæg, feedback, gruppearbejde
Eksempler på litteratur:
- Angel, C. M., & Fuchs, C. (2018). Organization, Representation and Description through the Digital Age, Information in Libraries, Archives and Museums. Berlin : De Gruyter Saur.
- Cameron, F. (2012). Museum collections, documentation, and shifting knowledge paradigms. In Re-inventing the museum: The evolving conversations on the paradigm shift, redigeret af G Anderson. Lanham: AltaMira Press. 223-38.
- Dade-Robertson, M. (2011). The Architecture of Information: Architecture, interaction design and the patterning of digital information. Arbingdon: Routledge.
- Olsrud, J. W. (2018). Documenting museum objects: A practice of copying and a ’copious’ practice. in Museums as cultures of copies: The crafting of artefacts and authenticity, redigeret af B. Brenna, Hans Dam Christensen og Olav Hamran. London: Routledge. 225-237.
-
Seidl, Martina; Marion, Scholz; Huemer, Christian & Gerti, Kappel. (2014).
UML@Classroom. Springer International Publishing AG).
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider. Se prøveformsdetaljer i fagstudieordningen under kursusbeskrivelsen https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsstudier_ba - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Enhver anvendelse af generativ AI (til fx til idegenerering, opsummering, redigering, visualisering eller beskrivelse af forskningsobjektet m.m.)
i forbindelse med udarbejdelse af materiale til eksamen skal ske i overensstemmelse med god akademisk praksis se mere her: https://kunet.ku.dk/arbejdsomraader/undervisning/digital-laering/ai-og-chatgpt/tilladelse-eller-forbud---stoette-til-beslutning/AI-deklaration/Sider/default.aspx
og deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI – se her:
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres før semesterstart.
- Reeksamen
-
Samme som den ordinære prøve
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVB00323U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kapacitet
- 40 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Martin Sorvad M Thellefsen (17-7a6e7f81767b3b8175727979727380727b4d75827a3b78823b7178)
- Jeppe Nicolaisen (7-6d687331716c66436b7870316e7831676e)
Underviser
Samme som kursusansvarlige
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students