HIS 71. Danmarks besættelse (1940-1945) set i et internationalt perspektiv
Kursusindhold
Få overblik på
Historie,
BA, lektionskatalog efterår 2025
HIS 71. Danmarks besættelse (1940-1945) set i et internationalt
perspektiv
Siden 1945 har besættelseshistorien indtaget en særlig plads i
dansk historieskrivning. Det har der været mange grunde til. De
såkaldte ’fem forbandede år’ hører til de mest dramatiske år i den
nyere Danmarkshistorie, og aktørernes og øjenvidnernes beretninger
bidrog til denne særstatus. Besættelsen hører til den mest
udforskede del af Danmarkshistorien, men den er dog samtidig
kendetegnet ved ganske få udblik på den omgivende verden.
At en betydelig del af besættelseshistorien har haft et nationalt
blik kan forekomme paradoksalt, da besættelsen af Danmark netop var
resultatet af et stormagtsopgør, der siden udviklede sig til en
verdenskrig. De sidste 15-20 år har historieskrivningen begyndt at
tage en drejning væk fra det nationale fokus. Besættelsens af
landet er i stigende grad blevet set i et internationalt
perspektiv. Uanset om invasionskampene under krigen varede timer
eller uger var reaktionerne meget identiske i Europa uanset om det
handlede om samarbejde med besættelsesmagten eller modstand. Vi vil
derfor på dette kursus læses os ind på den nyere forskning, som ser
på den danske reaktion på den tyske besættelse i en international
sammenhæng.
På dette kursus vil vi sammenligne det danske samarbejde med
besættelsesmagten med andre former for ufrivillig
statskollaboration i Europa. Vores læsning af forskningen skal
sættes os i stand til lave komparationer med andre landes status og
reaktionsmønstre.
Vi skal læse den nyeste forskning om dansk økonomi og
erhvervsinteresser globalt under Anden Verdenskrig. Den nyere
forskning i de økonomiske forhold giver os også mulighed for at
analysere de skiftende strategier, som skulle sikre overlevelse og
siden fastholdelse af danske pladser på det internationale marked
efter krigsafslutningen.
En del af besættelseshistorien omhandler også den frivillige og
ideologiske kollaboration med besættelsesmagten i form af de
omkring 6.000 danskere, som kæmpede på tysk side på Østfronten fra
1941-45. Den nyeste forskning på dette felt ser de danske
frivillige i tysk krigstjeneste i et internationalt perspektiv, som
inkluderer den tyske racekrig og Holocaust.
Målet med kurset bliver at hæve det nationale blik på besættelsen
og se Danmarks ageren mellem stormagtsinteresser både i tiden op,
under besættelsen og ikke mindst i tiden efter maj 1945. Vi kommer
også til at stifte bekendtskab med nogle af besættelseshistoriens
originalkilder, der nyligt er blevet gjort frit tilgængelige.
Humanistisk videnskabsteori
I tilknytning til introduktionsfagene i Saxos respektive faggrene
følges en forelæsningsrække om humanistisk videnskabsteori. Her får
du et kendskab til grundlæggende videnskabsteoretiske begreber og
problemstillinger inden for humaniora: Hvad er humanistisk viden,
og hvordan skabes den? Hvordan placerer humaniora sig i forhold til
universitetets øvrige fagområder, og hvad kendetegner den
historiske udvikling af universitet og det humanistiske fagfelt?
Forelæsningerne vil også behandle relationerne mellem humanistisk
videnskab på et generelt plan og de mere fagspecifikke
videnskabelige praksisser og traditioner, der findes ved Saxo.
Grundlæggende giver forelæsningsrækken en indblik i, hvad det
indebærer at studere på et humanistisk fakultet.
HIS 71. Danmarks besættelse (1940-1945) set i et internationalt perspektiv
Område 1: introduktion til historievidenskab med humanistisk
videnskabsteori (HHIB00711E)
[Bacheloruddannelsen i historie, 2022-ordningen]
Holdundervisning / forelæsninger / øvelser / ekskursioner / andet: Obligatorisk gruppearbejde forud for forelæsningerne i Humanistisk videnskabsteori
Område 1:
Claus Bundgård Christensen, Joachim Lund, Niels Wium Olesen og
Jakob Sørensen: Danmark besat – Krig og hverdag
1940-45. 2022.
Foruden internationale artikler, som uploades til Abasalon.
Humanistisk videnskabsteori:
Et digitalt kompendium, tilgængeligt via absalon.
Tilmelding: Nystartede studerende kontaktes og holdsættes
af studievejledningen på SAXO.
Område 1 styrer holdplacering på Metode 1. Se lektionskatalog.
Øvrige studerende: tilmeldinger foretages
i Eftertilmeldingsperioden på hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51
29 98 32. Holdsætning først på plads fredag inden
semesterstart.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Bunden hjemmeopgave på 6-10 normalsider. Der gives 7 dage til besvarelsen - under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse. Den aktive undervisningsdeltagelse består af to skriftlige opgaver, samlet 3-5 normalsider, i tilknytning til den videnskabsteoretiske del.
- Eksamensforudsætninger
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 187
- Eksamensforberedelse
- 117,5
- Total
- 388,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HHIB05712U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Tim Flohr Sørensen
(6-7d7e83454244527a877f407d8740767d)
Humanistisk videnskabsteori - Frida Hastrup
(7-7b748687858883537b8880417e8841777e)
Humanistisk videnskabsteori - Steen Andersen
(6-887d74434747527a877f407d8740767d)
Område 1
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students