FRA Demokrati, identitet og brudflader BASF/BATV
Kursusindhold
Kurset undersøger spændinger og konflikter i det moderne
Frankrig gennem tre hoveddimensioner: demokratiske institutioner,
national identitet og sociale brudflader.
Vi analyserer fransk demokrati, republikanisme og laïcité med
tekster af Rosanvallon, Weil og Fassin samt aktuelle politiske
debatter. Dernæst udforskes national identitet gennem Guilluy og
Gauchet, suppleret af litterære og filmiske værker som Entre
les murs. Chanson douce og Soumission. Til
sidst undersøges sociale og politiske konflikter, herunder gule
veste-bevægelsen, via Fourquet, Slimani og samtidige presseanalyser
og meningsmålinger.
Færdighedsmæssigt fokuserer kurset på kritisk diskursanalyse,
politisk argumentation og akademisk skriftlighed på fransk (B1/B2).
De studerende udvikler kompetencer i interkulturel refleksion,
projektarbejde og brug af digitale metoder, herunder AI-baseret
tekstanalyse af franske medier.
Eksamen består af hjemmeopgaver, en mundtlig prøve samt en
formidlingsopgave, hvor de studerende demonstrerer evnen til at
analysere og diskutere centrale identitets- og demokratidebatter i
Frankrig med en teoretisk og empirisk forankret tilgang.
FRA Demokrati, identitet og brudflader BASF/BATV
Holdundervisning
Pierre Rosanvallon, La démocratie inachevée (2000). Patrick Weil, Qu'est-ce qu'un Français ? (2005). Éric Fassin, Gauche: l’avenir d’une désillusion (2014). Jérôme Fourquet, L’Archipel français (2019). Leïla Slimani, Chanson douce (2016). Michel Houellebecq, Soumission (2015). Christophe Guilluy, No Society. La fin de la classe moyenne occidentale (2018). Marcel Gauchet, La Révolution des pouvoirs (1995)
Film: La Haine (Mathieu Kassovitz, 1995), Entre les murs (Laurent Cantet, 2008)
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Løbende udprøvning består af 4 aktiviteter fordelt over
semesteret: to skriftlige analyser på 3-5 sider, en mundtlig
fremlæggelse på 10-15 minutter af et emne inden for pensum og en
afsluttende formidlingsopgave, hvor den studerende selv vælger
fokus. Formidlingsopgaven kan have form at en skriftlig artikel, et
podcast-udkast, eller en YouTube-video målrettet et bredt publikum.
Omfang: artikel 5-7 sider, podcast eller video 10-15 minutter.
Eksamenssprog: dansk eller fransk.
Hver aktivitet vurderes individuelt og ledsages af feedback. Samlet bedømmelse gives efter 7-trinsskalaen på baggrund af helhedsindtryk og progression - Eksamensforudsætninger
-
Fagstudieordning for bachelordelen af sidefaget i fransk sprog og kultur, 2025
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Fagstudieordning for bachelordelen af sidefaget i fransk sprog og kultur, 2025
- Reeksamen
-
Fagstudieordning for bachelordelen af sidefaget i fransk sprog og kultur, 2025
Kriterier for bedømmelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 163
- Total
- 205
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFRB10421U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalgBachelorsidefag
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Studienævn
- Studienævnet for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende institut
- Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Jørn Boisen (5-6c64716b75426a776f306d7730666d)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende