FM Kreative film- og mediebrancher/Seminar A: Film, TV og digitale billedfortællinger
Kursusindhold
Seminaret har fokus på film, serier og digitale billedfortællinger fra et branchemæssigt perspektiv.
Vi vil på baggrund af teori og forskellige analytiske tilgange til de kreative medieindustrier bl.a. arbejde med aktuelle finansierings- og produktionsformer, film/medie-politiske udviklinger (som produktionsrabatter og kulturbidraget), arbejdsvilkår og spørgsmål om repræsentation/diversitet, distributionsstrategier og publikumsanalyser, projektudvikling og ‘note-giving’ samt fremkomsten af nye formater på diverse platforme (som TikTok-fiktion og ‘micro dramas’).
En gennemgående tråd vil være forholdet mellem marked, teknologi, regulering og kreative aktører i danske såvel som internationale ‘Screen Idea Systems’.
Med støtte fra Einar Hansen-fonden vil der være et seminar om bæredygtig film/tv-produktion (f.eks. om den nye Nordic Ecological Standard) med en række gæster udefra, som efter planen afholdes ved Lunds Universitet (med transporten betalt).
Planen er også at afholde et forskningsbaseret seminar om seriel dokumentarfilmproduktion med repræsentanter fra Den Danske Filmskole og analyse af (+ input fra os til) en igangværende produktion.
Vi vil løbende arbejde med forskellige undersøgelsesmetoder og kilder til data med fokus på de afsluttende opgaver om et selvvalgt emne inden for kursusrammen.
Undervejs vil der være flere besøg af brancheaktører og alumner, som nu arbejder i de kreative medieindustrier.
Den aktive undervisningsdeltagelse vil bestå af mindst 75% fremmøde, en skriftlig midtvejsopgave samt et mundtligt oplæg, der konkret peger frem mod eksamensopgaven.
FM Creative Film and Media Industries/Seminar A: Film, Television, and Digital Visual Narratives
Kandidatuddannelsen på Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- samspil mellem forskellige mediesystemiske vilkår for film- og mediebrancher, herunder de politiske, juridiske, økonomiske, teknologiske og/eller kulturelle vilkår.
- mediesystemers infrastrukturer og dynamikker, nationalt og/eller internationalt, og deres organisationsstrukturer, medieøkonomiske modeller og værdikæder.
- centrale teorier og begreber om film- og mediebrancher, herunder kreative film- og mediebranchers arbejdsprocesser, organisationsformer og målgruppeforståelser.
- samspil mellem kreative processer og overordnede mediesystemiske vilkår.
Færdigheder i at
- analysere specifikke produktions-, distributions- og/eller forretningsmodeller i forskellige typer film- og medieorganisationer.
- formulere konkrete forskningsspørgsmål og tilrettelægge undersøgelser af film- og mediebrancher med relevans for konkrete aktører.
- reflektere kritisk over forskellige aktørers udsagn, praksisser og strategier i film- og mediebrancher også i forhold til større mediesystemiske sammenhænge.
Kompetencer til at
- anvende relevante metoder og forskellige datakilder i undersøgelser af i film- og mediebrancher samt at reflektere kritisk over egne metodiske valg og undersøgelsesdesign.
- analysere markante udviklinger i en eller flere film- og mediebrancher samt at diskutere sammenhænge mellem overordnede mediesystemiske vilkår og specifikke udviklinger i film og mediebrancher.
- udføre analytiske opgaver med relevans for konkrete aktører i film- og mediebrancher og at kunne argumentere for deres videnskabelige substans.
- identificere og selvstændigt studere nye udviklinger eller tendenser i film- og mediebrancher med relevans for forskningsfeltet.
Holdundervisning med diskussion, individuelle oplæg og gruppearbejde.
Hvis der er for mange tilmeldte bliver der foretaget en lodtrækning. Dem der taber lodtrækningen bliver flyttet til Seminar B.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
- Eksamensforudsætninger
-
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- Mindst 75 % fremmøde
- 2 godkendte mundtlige eller skriftlige øvelser stillet af underviseren (10-15 minutters oplæg eller 3-5 normalsider per aflevering).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Generativ AI:
1) Der må ikke indgå AI-genereret tekst i noget afleveret skriftligt arbejde (det være sig opgaver, skriveøvelser, afsluttende eksamensopgaver).
2) Enhver anden brug af generativ AI (eksplorativ, idegenererende, diskuterende, opsummerende, forskningsobjektmæssig osv.) skal deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se Find tid og sted på KUnet.
- Reeksamen
-
Se Find tid og sted på KUnet.
Se Studieordningen: https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab/film_og_medievidenskab_ka.pdf
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFMK03532U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
--
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Eva Novrup Redvall (3-6c7d68476f7c7435727c356b72)
Underviser
Eva Novrup Redvall
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende